Refarenheter av Claes Ohlsons 1-manna Asaklitt

Jag åkte till Insjön i går för att köpa ett sådant tält, men det var inte halva reapriset på tältet!

Expediten ringde till ett par andra CO butiker, den i Västerås svarade inte, och det var ingen som sålde det till halva reapriset, utan för 395:-.

Expediten talade om att det måste vara en miss av butiken i Västerås.
Så det är bara att gratulera er som bor där!

Däremot ville de sälja en, enligt CO, en bra ryggsäck för 199:50:-, men jag är nöjd med den jag har.
Kan kanske vara ett tips för någon annan.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54178117
 
Jag åkte till Insjön i går för att köpa ett sådant tält, men det var inte halva reapriset på tältet!

Expediten ringde till ett par andra CO butiker, den i Västerås svarade inte, och det var ingen som sålde det till halva reapriset, utan för 395:-.

Expediten talade om att det måste vara en miss av butiken i Västerås.
Så det är bara att gratulera er som bor där!

Däremot ville de sälja en, enligt CO, en bra ryggsäck för 199:50:-, men jag är nöjd med den jag har.
Kan kanske vara ett tips för någon annan.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54178117


Här är länken till det priset http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251039&_path=251882;251431;251039

Står det priset där så gäller det !
Det ska väl inte vara ett pris i deras nätbutik, och ett annat på stan ?
Nu får Classe i sjön skärpa sig !
 
Här är länken till det priset http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251039&_path=251882;251431;251039

Står det priset där så gäller det !
Det ska väl inte vara ett pris i deras nätbutik, och ett annat på stan ?
Nu får Classe i sjön skärpa sig !

Det kanske är en webbdesigner som inte hinner med. Dom kanske har fullt upp med att lägga in de nya varor som ska in i systemet när den nya katalogen börjar gälla.

När jag härom dagen var på den lokala Clas O butiken stod det rea priset på vissa saker i kundterminalen men i kassan blev det ½ rea priset på allt jag köpte.

Per
 
Köpte ett häromdagen efter tips i denna tråd. Svårt att hitta bättre pris, gav 395kr. Har bara provat att sätta upp det, men tänkte testa det så småningom ute i snö i låglandet. Funkar hyffsat att sätta upp, men man får prova några gånger så man får in rätt ordning. Det verkar funka bra att ankra bakre markfästet och sedan bågarna och haka på innertältet. Jag måste dock ta i lite mer än jag skulle önska för att få upp innertältet på den större bågen. Sedan reser och spänner jag tältet med det främre markfästet. På med regnskyddet, knyt fast det i bågarna(eftersom stormlinorna sedan drar i dessa), knäpp fast och i med alla markfästen och stormlinor.

Har dock redan sett ut några förbättringar att göra:

1. Byta alla stormlinor mot elastiska.
2. Byta innertältets upphängningsremmar till elastiska.
3. Byta regnskyddets hakningsremmar mot elastiska.
4. Ev förenkla/byta regnskyddets fastsättning så man slipper ta av sig handskarna för att knyta.
5. Ev byta markfästena till elastiska remmar.
 
Köpte ett häromdagen efter tips i denna tråd. Svårt att hitta bättre pris, gav 395kr. Har bara provat att sätta upp det, men tänkte testa det så småningom ute i snö i låglandet. Funkar hyffsat att sätta upp, men man får prova några gånger så man får in rätt ordning. Det verkar funka bra att ankra bakre markfästet och sedan bågarna och haka på innertältet. Jag måste dock ta i lite mer än jag skulle önska för att få upp innertältet på den större bågen. Sedan reser och spänner jag tältet med det främre markfästet. På med regnskyddet, knyt fast det i bågarna(eftersom stormlinorna sedan drar i dessa), knäpp fast och i med alla markfästen och stormlinor.

Har dock redan sett ut några förbättringar att göra:

1. Byta alla stormlinor mot elastiska.
2. Byta innertältets upphängningsremmar till elastiska.
3. Byta regnskyddets hakningsremmar mot elastiska.
4. Ev förenkla/byta regnskyddets fastsättning så man slipper ta av sig handskarna för att knyta.
5. Ev byta markfästena till elastiska remmar.

Jag kan köpa dina förbättringar på alla punkter utom en.
Stormlinorna skall INTE vara elastiska.
Dels ger dom då med sig, vilket dom inte skall göra, och dels blir påfrestningen på dom "större" och en elastisk lina är inte lika stark som en stum lina.
Skulle den brista så får du en rejäl snärt på den och man vet inte vilka konsekvenser detta får.
//Peter
 
Jag kan köpa dina förbättringar på alla punkter utom en.
Stormlinorna skall INTE vara elastiska.
Dels ger dom då med sig, vilket dom inte skall göra, och dels blir påfrestningen på dom "större" och en elastisk lina är inte lika stark som en stum lina.
Skulle den brista så får du en rejäl snärt på den och man vet inte vilka konsekvenser detta får.
//Peter

Jag tänkte mest att jag skulle slippa spänna efter dessa och har inte tänkt att spänna dessa så hårt. Jag tror inte heller att jag kommer att använda tältet på extremt blåsiga ställen så det är mest för att se till att duken alltid hålls spänd om det regnar. Ett alternativ skulle ju vara att sätta en liten bit elastisk lina i tältets fästpunkter, säg knyt fast en ring på 10 cm och sedan knyta linan i den. Då kan jag även välja om jag vill sätta stormlinan helt stum eller haka fast i den elastiskt. Jag får prova mig fram för att se vad som funkar bäst.

Varför skulle belastningen bli större med elastisk lina?
 
Jag tänkte mest att jag skulle slippa spänna efter dessa och har inte tänkt att spänna dessa så hårt. Jag tror inte heller att jag kommer att använda tältet på extremt blåsiga ställen så det är mest för att se till att duken alltid hålls spänd om det regnar. Ett alternativ skulle ju vara att sätta en liten bit elastisk lina i tältets fästpunkter, säg knyt fast en ring på 10 cm och sedan knyta linan i den. Då kan jag även välja om jag vill sätta stormlinan helt stum eller haka fast i den elastiskt. Jag får prova mig fram för att se vad som funkar bäst.

Varför skulle belastningen bli större med elastisk lina?

Har du bra linsträckare som inte glider skall du inte behöva ha ngt problem med att stormlinorna inte är sträckta och håller duken spänd.

Ang belastning på elastisk lina så menar jag att belastningen blir stor eftersom den inte tål så mycket som en stum lina. Framförallt eftersom den, i blåsiga förhållanden, kommer sträckas ut och in hela tiden. Detta belastar den och till slut så går den av. Även om det lär ta ett tag.

Du får naturligtvis testa dig fram till om det funkar för dig men själv säger jag så här: Det finns förmodligen en anledning till att ingen tälttillverkare, så vitt jag vet, har denna lösningen på sina tält.

//Peter
 
Vet inget alls om elastiska stormlinor men rent spontant känner jag att den som vill testa bör ha både/och. Sätt dit nya, elastiska för all del, men behåll den gamla beprovade konstruktionen också. Så tunga är inga stormlinor... Anna
 
Köpte precis ett Asaklitt 2manstält, men såg i den här tråden att de tydligen finns 1manna tält från Asaklitt, eller har de utgått?

Lät trevligt med en vikt på 2,2 isf 3,1 som mitt väger... nåja...
 
Update...

Kan bara som en uppdatering meddela att så här 2,5 år efteråt lever fortfarande tältet utan skador och skavanker. Det har inte blivit hårdutnyttjat, men en vandring i Grövelsjöfjällen och en hel del skogsturer har det blivit. Tältlinorna är utbytta mot bättre vara. Annars har inte det extra halvkilot ännu fått mig att investera i ett Akto... Det får nog hänga med till Abisko om ett par veckor trots allt.... ...skulle det haverera får man ju se det som en stugtur...
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.