Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”...

haha jag är en av dom som klagat på ray!

Det var särskilt historien med hälleflundrebenet jag hakade upp mig på. Vad göra i en överlevnadssituation i Alaska om man vill fiska lax?

- "Hmm..? Har jag inte stoppat på mig ett ben från en hälleflundra nånstans?? Japp! Minsann, ser man på! Här var det! När man minst anar det kommer det till användning! Nu kan jag tillverka en laxkrok!" :)

Har för mig att han i programmet från Kiruna agnade efter gädda med färsk mört. Undrar bara hur han i första läget lyckades få tag på mörten.. Att fiska upp agnmört vintertid i Kirunatrakten skulle jag nog anse som en betydligt svårare bedrift än att fånga en gädda om man redan har agn.

Det påminner lite om alla gamla rostiga konservburkar som "råkar" hittas för att koka skägglav i överlevnadssammanhang.

Men visst är det lite underhållande och det är väl inte fy skam det heller.
 
Oerhört seriöst: som när han var utanför Jukkas och satt och påstod att det var -40. Det rök inte ens ur truten på honom när han sa det ;)

Jo, det blir ju rätt löjligt, men man ska inte glömma att det är TV-produktion. Hans tekniker och kunskaper är ju inte "overkliga" och för att det överhuvudtaget ska bli intressant att se så måste verkligheten kryddas lite ibland.

Apropå Bear Grylls så vill jag säga att de två programmen inte är jämförbara. Mears handlar om enkelt friliftsliv på "frivillig" basis medans Grylls handlar om just "extrem överlevnad". I det programmet är de iallafall öppna med att säga att vissa scener inte är inspelade på aktuell plats o.s.v.

Men han är lite hypad måste jag säga. Varje ställe är "the most ferocius place on earth!". :)
 
allt handlar om att ha riktiga förväntningar av en given situation.. dom här programmen med Ray o grabbarna är underhållningsproduktioner inte att förväxla med utbildningsproduktioner..
 
Karsten hade en serie lokalproducerade Malmö program som handlade om skogs och överlevnadsfiffigheter. Kommer nån ihåg vad de hette och finns det nån som har dem på tejp?
//J
 
Korpens polska

Själv vill jag slå ett slag för den finska filmen "Korpens polska". Regi: Markku Lehmuskallio
 
Senast ändrad:
haha jag är en av dom som klagat på ray!

Har för mig att han i programmet från Kiruna agnade efter gädda med färsk mört. Undrar bara hur han i första läget lyckades få tag på mörten.. Att fiska upp agnmört vintertid i Kirunatrakten skulle jag nog anse som en betydligt svårare bedrift än att fånga en gädda om man redan har agn.

Det påminner lite om alla gamla rostiga konservburkar som "råkar" hittas för att koka skägglav i överlevnadssammanhang.

Men visst är det lite underhållande och det är väl inte fy skam det heller.

Fiska och fiska, de flesta använder väl mjärde eller mörtstuga för att fånga agnfisk, och kan man bara få hål på isen och hindra det från att frysa igen alltför mycket så borde det väl även fungera i norr vintertid?
 
Fiska och fiska, de flesta använder väl mjärde eller mörtstuga för att fånga agnfisk, och kan man bara få hål på isen och hindra det från att frysa igen alltför mycket så borde det väl även fungera i norr vintertid?

Visst. Men det förutsätter att man har en mjärde eller mörtstuga. Men varför gå över ån efter vatten? Det hade ju varit mer effektivt att lägga nät i så fall för om han antas kunna ha tillgång till mjärde så varför skulle han inte kunna ha haft nät också?
Men som sagt så behöver man ju inte ta programmen råseriöst. Det är ju underhållning i alla fall. :)
 
Tycker Raymonds program är givande och underhållande. Det dyker ju dock upp lite funderingar, och ibland är det ju uppenbart att det inte stämmer (typ -40 grader). Ska man skapa en illusion för tittarna kan man ju göra det med klass:)

Bear Grylls är något av det sämsta jag sett inom denna genre, men det är ju min högst personliga åsikt.

/mattias
 
Tycker Raymonds program är givande och underhållande. Det dyker ju dock upp lite funderingar, och ibland är det ju uppenbart att det inte stämmer (typ -40 grader). Ska man skapa en illusion för tittarna kan man ju göra det med klass:)

Bear Grylls är något av det sämsta jag sett inom denna genre, men det är ju min högst personliga åsikt.

/mattias
 
Tycker också att Ray har en hel del kunskap om överlevnad och om vad som är väsentligt i olika miljöer (även om rätt extrema). Såg ett program från BBC 2 förra veckan där någon fick följa med honom och filmteam till ett område i sydamerikas regnskogar långt bort från civilisationen.

Det var väldigt intressant och kunskapsgivande. Han vet väligt mycket om mat / vatten och att hålla sig varm och torr i olika situationer.

Jag har också två DVD:er (Bushcraft survival series 1 samt 2) som jag kan rekommendera
Några urklipp från första DVD:n finns att hämta hem på hans hemsida
http://www.raymears.com/downloads.cfm?sec=bush
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.