Ranger S - frystest

Slängde igår kväll in min nyinköpta Silva Ranger S i frysen för att testa den. I morses när jag tog ut den så trodde jag först nålen frysit fast, för det hände ingenting när jag snurrade runt. Knackade därefter ganska hårt på kompasshuset och då "lossnade" nålen. Följande 5 minuter var nålen oerhört trög och man fick fortsatt knacka ganska hårt för att nålen skulle orientera sig. Efter dryga 5 minuter i rumstemp var nålen ok igen. Det uppstod inga luftbubblor eller andra synliga kristaller (is).

Hur analyserar ni detta? Något som bör reklameras? Hur funkar era kompasser på vintern?

Hade aldrig liknande problem med min Silva Type 3, inköpt på 80-talet. Pensionerade dock denna nyligen eftersom den är garderad i Nygrader (har funkat lika bra för det) men största orsaken var att jag ville ha en syftkompass för smidigare pos.fixar. Kikade på en liknande Suunto, men den var flera hundralappar dyrare - snålheten kanske bedrog visheten ännu en gång (?) - och det blev en Silva.

Vad säger ni?
 
vad för soppa är kompassen fylld med - tidigare var det troligen spritblandning och denna frös inte i första tagen om den var tillräckligt högkoncentrerat - nackdelen var att det förr eller senare alltid uppkom bubblor i vätskan för att spriten diffunderade sakta ut hela tiden

din beskrivning så tyder det mer på olja/vaselin och dessa blir mer viskösa ju kallare det är.


intressant nog står det inget om användbar temperaturområde för silvias kompasser...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Silva Ranger vs Suunto A30 Navigering 3
mikso Silva Ranger 27? Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.