Rädda Lekeberg

Naturen är ju bland det finaste vi har så vad gör vi när vindkraften inte räcker till, reglering är ju inte en stark sida (de står stilla när det blåser för lite och för mycket och då måste man pytsa in vattenkraftel eller kärnkraft) så då får vi nog bygga ut de sista älvarna också.
Tja, att använda vattenkraften som regleringskraft gör ju att man behöver mindre kraft än om man använde endast den... Mer vindkraft kommer ju inte till sin natur ge att man behöver mer vattenkraft.

Och om man redan förstört "lite" så vad gör väl "lite till" för skada?
Ja och nej, men om vi inte vill omforma våra samhällen extremt mycket behöver vi energi, och vindkraft slår mig som ett av de minst dåliga alternativen.

Jag tycker att det var synd med olyckan i Japan för en som tror på kärnkraft och vill ha kvar fina landskap och fin fjällvärld. Jag vet att smaken är som baken men jag blir personligen förbannad när jag ser ett vindkraftverk medan mina syskon tycker precis tvärtom, att det känns modernt och snyggt.

Nuförtiden är de grymt höga och de stör oavsett storlek ut bilden av landskapet. Här är en tråd jag startade för ett tag sedan. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63449&highlight=vindkraft Får väl se om man får äta upp det om 10-20 år men just nu tycker jag lite att vi lånar marken och jorden av våra barn och vill undvika att exploatera allt för mycket. Vindkraft känns inte som en bra energikälla pga stora ingrepp i naturen och tveksamt tillskott.

Jag tycker det är avsevärt mer ansvarslöst gentemot framtida generationer att skapa radioaktivt avfall som måste förvaras säkert i hundratusentals år eller att bränna fossila bränslen, med ökad växthuseffekt som följd, eller att bygga ut en älv och täcka stora arealer mark med vatten, samt förstöra livsvillkoren för fisken.
En vindsnurra stör utsikten, men den kan tas bort, och gör inte värre skada på landskapet än att spåren av den kan vara i princip borta på några tiotals år.

Så vitt jag ser handlar hela energidebatten om att välja det minst dåliga av de till buds stående alternativen. Man kan definitivt diskutera huruvida vindkraften ger tillräcklig effekt för att försvara skadan i landskapet, men i mina ögon är det just nu ett av de minst dåliga alternativen, och stormen mot dem ibland aningen barnslig.
 
Tja, att använda vattenkraften som regleringskraft gör ju att man behöver mindre kraft än om man använde endast den... Mer vindkraft kommer ju inte till sin natur ge att man behöver mer vattenkraft.

Jag menar att vindkraft gör väldigt stor åverkan för lite. Jag är klart osäker på hur det regleras om vem som ska skrota verken när de tjänat ut om 20-25 år högt räknat. Jag är också mycket orolig för att kärnkraften ska gå samma öde till mötes som i Tyskland och att vi då tvinga bygga ut de sista fyra orörda älvarna. Om det är aktuella siffror så ger vattenkraft 65 TWh, kärnkraft 65-70 Twh och kraftvärme (som ju ingen gillar) >10 TWh och vindkraft 4,5 Twh. http://www.svenskenergi.se/sv/Om-el/Elproduktion/ Ungefärliga procentsiffrorblir då; vattenkraft 43-45%, kärnkraft 45-47%, kraftvärme 7% och vindkraft 3%.


Jag tycker det är avsevärt mer ansvarslöst gentemot framtida generationer att skapa radioaktivt avfall som måste förvaras säkert i hundratusentals år eller att bränna fossila bränslen, med ökad växthuseffekt som följd, eller att bygga ut en älv och täcka stora arealer mark med vatten, samt förstöra livsvillkoren för fisken.
En vindsnurra stör utsikten, men den kan tas bort, och gör inte värre skada på landskapet än att spåren av den kan vara i princip borta på några tiotals år.

Så vitt jag ser handlar hela energidebatten om att välja det minst dåliga av de till buds stående alternativen. Man kan definitivt diskutera huruvida vindkraften ger tillräcklig effekt för att försvara skadan i landskapet, men i mina ögon är det just nu ett av de minst dåliga alternativen, och stormen mot dem ibland aningen barnslig.

Jag ser den här kombinationen av vindkraftboom och kärnkraftskepsis som något som kan innebära att de sista älvarna ryker all världens väg.

Jag sitter just nu och jobbar två mil inåt landet nära Sundsvall med utsikt över böljande skog och en sjö. Endast ett blinkande och snurrande vindkraftverk kan ta över hela vyn och få mig att vilja flytta någon annastans. Nu pratar man tiotals, hundratals och i Piteå 1100 stycken.

Här var en bra skriven artikel: http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Konsument/Granne-med-vindkraftverk/ Självklart är vindkraft bra och miljövänligt men vem f*n vill bo nära en vindkraftpark eller få sin natur vanställd. Vinterid är det dessutom livsfarligt att gå i en vindkraftpark. Avisning körs endast vid stillastående verk så att skida runt i en vindkraftpark är ett risktagande, iskast innebär att sjok av is slungas loss från rotorbladen. Det kanske är ett icke-problem i och med att naturupplevelsen är förstörd så man kanske ändå inte vill uppehålla sig där.
 
Så vitt jag ser handlar hela energidebatten om att välja det minst dåliga av de till buds stående alternativen. Man kan definitivt diskutera huruvida vindkraften ger tillräcklig effekt för att försvara skadan i landskapet, men i mina ögon är det just nu ett av de minst dåliga alternativen, och stormen mot dem ibland aningen barnslig.

Det bästa alternativet som inte nämns så ofta i energidebatten är energieffektivisering av svensk industri och miljonprogrammen byggda på 60- och 70-talen. Gjorde man detta skulle vi inte behöva alla dessa vindsnurror.

Men för att återvända till kärnan. Alla dessa parker med enorma vindsnurror kommer att ödelägga stora delar av vår svenska natur. Man drar igång miljardprojekt långt ute i våra skogar och lockar med vindbonusar för att kommuner ska avsäga sig det kommunala vetot.

Kilsbergen ligger nära för en mycket stor del av befolkningen. Det är lätt att ta sig ut i ostörd natur. Det tar 100-tals år för naturen att repa sig efter dessa gigantiska projekt. Även om vindkraftverken av någon outgrundlig anledning skulle tas ner... vem tror på något sådant? Och det är inte barnsligt att opponera sig mot denna rovdrift av vår vackra natur.
 
Det bästa alternativet som inte nämns så ofta i energidebatten är energieffektivisering av svensk industri och miljonprogrammen byggda på 60- och 70-talen. Gjorde man detta skulle vi inte behöva alla dessa vindsnurror.

Det håller jag med om, effektivisering är helt klart ett bra alternativ. Sedan skulle jag hellre lägga ner ett kärnkraftverk och skaffa vindsnurror än att bara behålla nuvarande läge

Men för att återvända till kärnan. Alla dessa parker med enorma vindsnurror kommer att ödelägga stora delar av vår svenska natur. Man drar igång miljardprojekt långt ute i våra skogar och lockar med vindbonusar för att kommuner ska avsäga sig det kommunala vetot.

Kilsbergen ligger nära för en mycket stor del av befolkningen. Det är lätt att ta sig ut i ostörd natur. Det tar 100-tals år för naturen att repa sig efter dessa gigantiska projekt. Även om vindkraftverken av någon outgrundlig anledning skulle tas ner... vem tror på något sådant?

Nu kanske jag missat de delar av Kilsbergen du talar om, men de delar jag sett har varit rätt exploaterade, från ren turism, bersgsbruk, skogsbruk, skjutfält osv). Om själva vindkraftverket forslas bort (och det torde vara värt att göra för skrotvärdet allena om man nu inte har bruk för det längre) återstår ett betongfundament, ledningar och vägen dit. Allt kan med lite ansträngning återställas. Kan du lika lätt göra dig av med radioaktivt avfall?

Och det är inte barnsligt att opponera sig mot denna rovdrift av vår vackra natur.

Nej, det är sant, dumt sagt av mig. Det jag menade var de som inte verkar vilja förändra energikonsumtionen på andra sätt, utan bara tänker se till att *deras* utsikt inte förstörs/förändras av vindkraftverk. Energin vill de gärna ha, men priset vill de inte betala. Det får minsann nån annan ta.
 
Jag tycker att vindkraftverk i de flesta placeringar är acceptabla.
De fungerar utmärkt ihop med just vattenkraft, så där är ju vår sits oerhört mycket bättre än tyskarnas, som nu dessutom planerar bort kärnkraften. (Det skulle betyda en mix av vind- och kolkraft i deras fall?)

Jag är dock på gränsen till att ta upp vapen för att försvara de sista älvarna och då förstås särskilt "min" älv, även om jag inte är bosatt vid den. Det är naturligtvis ett slags särintresse, men går att försvara på samma sätt som motståndet mot utbyggnad av alla de återstående älvarna.

En minskad energiproduktion tycker jag är ett realistiskt alternativ, problemen är förstås att dagens incitament för gemene man är otillräckliga. Trots att jag svär över elbolagens priser. Jag skulle dock hellre betala högre energiskatt än diverse bonusar och fallskärmar.
 
Naturen är ju bland det finaste vi har så vad gör vi när vindkraften inte räcker till, reglering är ju inte en stark sida (de står stilla när det blåser för lite och för mycket och då måste man pytsa in vattenkraftel eller kärnkraft) så då får vi nog bygga ut de sista älvarna också. Och om man redan förstört "lite" så vad gör väl "lite till" för skada? Jag tycker att det var synd med olyckan i Japan för en som tror på kärnkraft och vill ha kvar fina landskap och fin fjällvärld. Jag vet att smaken är som baken men jag blir personligen förbannad när jag ser ett vindkraftverk medan mina syskon tycker precis tvärtom, att det känns modernt och snyggt.

Nuförtiden är de grymt höga och de stör oavsett storlek ut bilden av landskapet. Här är en tråd jag startade för ett tag sedan. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63449&highlight=vindkraft Får väl se om man får äta upp det om 10-20 år men just nu tycker jag lite att vi lånar marken och jorden av våra barn och vill undvika att exploatera allt för mycket. Vindkraft känns inte som en bra energikälla pga stora ingrepp i naturen och tveksamt tillskott.

Jag är lite förvånad över din negativa inställning till fler vindkraftverk i skogarna. Med tanke på din hållning att markägaren ska ha rätt att utnyttja sin mark som han vill, så borde du väl inte ha något att invända mot att en del markägare upplåter mark för vindkraftsbygge? :)
 
Vindkraftverk vs väger

När vi människor skall producera eller konsumera ngt påverkar vi naturen i större eller mindre omfattning.

Vi har byggt 100tusentals mil vägar i detta landet, de allra flesta utan stora protester men är inte även en ganska liten bilväg ett stort ingrepp, hur många mil asfalsväg motsvara ett normalstort vindkraftverk i påverkan .

buller
ingrepp i natur
ljuspåverkan
återställande möjligheter
livsbetingelse för djur
nedsmutsning

vi behöver både vägar och vindkraftverk, för mig känns det som om vindkraftverk hamnat i skottgluggen medan vägbyggena möter mkt små protester - kanske för att vi mer direkt ser nyttan.

vad är min miljöpåverkan om jag tar bilen från Stockholm för att besöka Kilsbergen, kring 250 km.
jon
 
livscykelanalys på ett vindkraftverk?

Någon som gjort en livscykelanalys - hur mycket nettoenergi tillför ett vindkraftverk. Det går ju åt en hel del kWh att konstruera och bygga ett vindkraftverk och hur mycket kWh levererar sedan ett vindkraftverk innan det måste monteras ner eller förnyas pga risk för utmattning. TIllkommer sedan avisning så blir det energi i den ena vågskålen.

Någon som sett några uträkningar gjorda av någon "neutral instans" som t ex universitetsforskare på statliga bidrag?

Det ska ju löna sig med vindkraft - inte bara omflytta energin från produktionsfabriken till där snurran ställs upp - då kunde vi ju sparat in energin det gick åt att bygga och underhålla den och netto gå plus ändå.

Resonemanget ovan bör givetvis appliceras på alla energikällor vi nyttjar.

/Patrik, som är nyfiken
 
Vi är nu en rejäl skara som vill bevara Kilsbergen

Det har startats en facebookgrupp för att väcka uppmärksamhet runt och uppmuntra till diskussioner omkring frågan om en eventuell vindkraftsanläggning i Kilsbergen.

http://www.facebook.com/groups/143904665703505/

Välkommen med åsikter, med frågor, resonera, tyck, tänk eller ge oss ditt passiva stöd!

Varmt välkommen!!!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.