Räcker det här?

Ska ute coh vandra i ca. 2 v. och tänkte höra vad ni säger om menyn;

Frukost; Havregryn + blåbärssoppan + Digestivekex = 661 kcal / dag. ca.

Lunch; socker dryck + 2 dl. Cashewnötter + typ Wildlife = 1650 / dag. ca.

Middag; Färssås + pasta + Bar = 1380 kcal / dag. ca.

Totalt: 3691 kcal. / dag.
Total vikt: 1092g. i 14 dagar!

Frukosten ska kompletteras med jordnötssmör och Tartex. kcal siffrorna är ungefär..
 
Min första tanke är att det blir väldigt mycket nötter om du ska ha 2dl per lunch i 14 dagar.

Själv räknar jag aldrig kalorier, skulle inte göra något om jag magrade lite under turen, det finns att ta av :)

/Ulf
 
Tycker rent spontant att det låter vettigt! Om du dessutom får i dig tillräckligt med vätska tror jag du klarar din vandring mkt bra!

/Janne
 
Underskatta inte känslan av att dra fram lösviktspåsen med godis dag 10 av vandringen när regnet öser ned och du är kall, trött och väldigt less.

Eller när du under rasten drar fram 200g rökt och torkat ren/biff/får och bara får vara digsjälv för en stund. Det är de små tingen som förgyller vandringen, kom ihåg det!

/Joakim
 
Om du inte klarar ensidig mat, så bör du också undvika det, och det gäller inte bara maträtterna i sig utan även strukturen på maten.
 
Tristfaktorn

som du beskrivit dvs ensidigheten kommer starkt att påverka ditt humör. Variation är vad hjärnan och gommen kräver. Läs tidigare mattrådar här påUtsidan och låt dig inspireras.
 
Enformigt blir det

Ta en halv portion havregryn till på morronen + Wasa husman, komplettera din lunch med blåbärssoppan i så fall och du: Samma kvällskäk i 14 dar ?? Funkar det ?? Variera........lite i alla fall ! Skit i digestivekexen, tomma kolhydrater, dom har du gjort av med när du tagit på dig ryggsäcken i alla fall, kör med hårt mörkt bröd. Låååååånga kolhydrater ska det va !!

Junioren
 
Mellanmålen

Glöm inte mellanmålen! Nötterna på eftermiddagen och baren i sovsäcken på kvällen. En extra bar (istället för digestivekexen) eller lite blandat gott på förmiddagen. Du orkar mer om du fyller på och inte äter dig stoppmätt. Energiinehållet är intividuellt, men du lär i varje fall inte svälta! Anna
 
Jag kör själv med ca 3300kcal/dygn på mina vandringar och detta väger ca 650-700g/dygn.
Så mängden energi tycker jag räcker.

Däremot bör du, precis som vissa påtalat, variera dig lite mer. Hjärnan men framförallt kroppen mår bra av en varierad kost. Annars ställer den in sig och du kan riskera att inte få ut så mycket energi som du behöver.
Variera dig åtminståne varannan dag.

Samma sak med ditt kostval. Jag hade valt mer långsamma kolhydrater som stannar i kroppen lite längre. Det är ju som sagt inte bara energin i sig som är viktig utan vilken form den har. Ex digestivekexen är något som fungerar som raketbränsle för kroppen. Du kommer få en rejäl "boost" men sedan försvinner det. Jag hade räknat detta som "lyxtillskott" och inte som energi för kroppen.

//Peter
 
Middagen består av 3 olika sorters Blåband med pasta eller ris. Bara jag som inte orkade skiva allt.. sorry.

Digestivekexen kanske borde bytas till fullkorns digestivekex... Knäcke bröd är såå mycket luft.

Några extra bars samt gott&blandat skadar ju inte ;)

Tack för alla bra komentarer!
 
. Ex digestivekexen är något som fungerar som raketbränsle för kroppen. Du kommer få en rejäl "boost" men sedan försvinner det. Jag hade räknat detta som "lyxtillskott" och inte som energi för kroppen.

Digestive kex (med reservation för olika tillverkare) innehåller ganska mycket fett 21g och protein 6,5g (Lu kex) vilket bidrar med långsammare energi. Digestive kex har ett GI på 84 vilket är jämförbart med 83 för fullkornsbröd (råg)
 
Middagen består av 3 olika sorters Blåband med pasta eller ris. Bara jag som inte orkade skiva allt.. sorry.

Digestivekexen kanske borde bytas till fullkorns digestivekex... Knäcke bröd är såå mycket luft.

Några extra bars samt gott&blandat skadar ju inte ;)

Tack för alla bra komentarer!

Shit, mannen.

Blåband är inte en fullvärdig måltid oavsett hur mycket (eller lite) du skriver, lägg till en halv ölkorv och ta kexhelvetena till kaffet efteråt. 2x2 stycken med mjukädelost emellan. Räcker antagligen inte det heller...

Köp en sån där storpack (30 st) polarbröd, smör, en bit salami, en bit hårdost/tub mjukost och några paket nötcreme. Lite musli och smaksatt proteinpulver till det så står du dig en stund.

Ahlgrens bilar är mjuka. Näkd har en barsort som smakar äppelpaj. Finns även en bärvariant som är mumma.

Förresten, kexen och ädelosten kan du ta till chokladen innan läggdags!



peter
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.