Råd till full utrustning för vandring?

Nja... det är en billig Everest sovsäck jag fick av någon. Testade den i somras, och sommaren var ju kall, men jag frös trots typ åtta plus. Jag är frusen av mig helt enkelt, lite halvdålig cirkulation.

Även om underlag måste bli bättre så tror jag inte det hjälper säcken. Tror det står +9 comf på säcken, så jag får lägga på några grader för min egen skull.
 
Om det stod +9 som Comfort så frös du troligtvis inte på grund av dålig cirkulation. Kan vara så att den temperaturangivelsen gäller för en "normal" man. Det var iaf tidigare den temperatur som angavs i första hand. Om så är fallet så är siffran ca 5 grader högre för en kvinna.

Till fjällvandring rekommenderas oftast en sovsäck som klarar runt eller strax under nollan på sommarhalvåret. För låglandsvandring har jag sämre koll, men den behöver inte klara riktigt lika låg temperatur.
 
Du skriver att du inte är särskilt stark och vältränad.
Då är det viktigt att ger dig ut och går med din ryggsäck med ökande vikt så att kroppen hinner anpassa sig.
Annars drar du bara på dig träningsvärk och risk för skador.
 
Även om underlag måste bli bättre så tror jag inte det hjälper säcken.

Det är helt rätt, underlaget ändrar inte sovsäckens egenskaper på något sätt.

Däremot får man komma ihåg att en stor del av energiförlusten går genom ryggen ner i marken. Säg att du förlorar lika delar energi via sovsäcken upp i luften som du förlorar genom ryggen ner i marken. Om du magiskt skulle stänga av energiläckan ner genom ryggen skulle värmeförlusten så klart halveras, och du får mycket lättare att hålla dig varm och gosig med samma säck.

Jag kör med en säck med lim (herr-comf om man så vill) på +2 och på vanlig cellplast börjar jag huttra just där någonstans. Med ett Thermarest X-Therm som har ett riktigt högt R-värde så blir det inte kallt förrän nedåt 3-4 minus, och då upplever jag bara just att kylan letar sig in ovanifrån via öppningen i säcken.

För tydlighetens skull vill jag poängtera att jag inte försöker säga att alla kan skaffa ett varmt underlag och sedan snåla 5-6 grader på säcken, det är så klart högst personligt vart ens gränser går. Min poäng är att jag efter egen utvärdering anser att underlaget gör en stor skillnad som i mitt fall innebär att jag kan nöja mig med en kompakt liten halvkilossäck.

Jag kan inte nog rekommendera X-Therm för övrigt, både pga R-värdet på 5,7 och pga de grova vävarna. Det är också väldigt kompakt och väger bara 430g. Mitt ser fortfarande nytt ut efter ca 200 nätter. Brukar gå att hitta för runt 1200:- om man förlänger sökningarna till engelska och tyska butiker.
 
Senast ändrad:
Träna kostar bara tid.
Begagnadesektorn är väl värd att se på.
1 Mina grundråd det du lämnar hemma väger inte i säcken.

2 Väg varje pryl på gramnoggran köksvåg.

3 För en utrustnings Excellista.

4 Rutmönstra en flyttkartong på insidan med decimeterrutor så vet du exakt ditt behov av ryggsäcksvolym.

Trangia 27 är en bra start, MSR PR med 100g flaska funkar direkt, gasbrännaren är ett vettigt tillbehör.

Läs på i lättpackarböckerna och bli inspirerad.

go tur
 
Lite update, hängde med på en sistaminutenresa till London. Väl där fyndade jag i Eastend, behövde en väska till för resan hem och slog två flugor i en smäll: Det var utförsäljning i en sportbutik och köpte en Katmandu "women fit" 75 liter för 75 pund.

Vad jag vet är det väl inget superbra märke, men den kändes iaf skön när jag provade den. Väl stor, 60l borde räckt. Men, ja nu är köpet gjort så.

Återstår allt annat ;) Siktar på att börja komma ut i April. Så de där värsta minusgraderna kan jag ju räkna bort ett halvår framåt iaf.
 
Rimligt dyrt ullunderställ har engelsons.se

Att inte glida av sitt liggunderlag kan lätt fixas med gummifärg på liggunderlaget, en Yogamatta eller ett Bårunderlag ovanpå kan förbättra isoleringen neråt.

Regattas PackWay regnställ både bra, billigt och lätt.

go tur
 
Nu jäklar, har jag en del grejer. Grundgrejorna, och det är bra kvalité. Tält Artic Alpine hade jag sen tidigare. Exped downmat 9 (beg), Soto kök (beg), Marmot Angelfire sovsäck (billigare på friluftsboden). Hanwag, bra lättviktiga vandrarkängor. Katmandu ryggsäck jag köpte i London. Ryggsäcken är inte lika optimal men bör funka. Lite marino ull grejer (älskar den ullen). Har väl lagt cirka 7000.

Just nu ska jag inte ut på något längre, några dagar i Jämtlands fjäll. Åker på lördag. Kommer bli kass väder, blött, tio plus, blåsigt. Har inte mycket kvar på banken, vad behöver jag mer absolut? Förutom first aid kit. Billigaste bra regnkläder? Billigaste bra vandrarbyxor? Det är typ de två som måste införskaffas först och främst.
 
naturälskaren;755457 Billigaste bra regnkläder? Billigaste bra vandrarbyxor? Det är typ de två som måste införskaffas först och främst.[/QUOTE sa:
Det är inget krav på specifika vadringsbyxor...har du någon form av löparbyxor eller annat funkar det lika bra att starta upp med.

Marmots basic grejor håller hyffsat lågt pris och bra kvalla, deras preclip jacka och byxor.
Stirra dig inte blind på "andningsfunktioner" för du blir fuktig från insidan ändå när du går med packning i regnet.
Däremot har dom ventilation under ärmarna så är det ett plus.

Desto billigare, desto plastigare brukar det vara....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenjuice Tips & Råd om skosnöre till kängor? Utrustning allmänt 9
DoktorGlas Råd om att sälja stort militärtält Utrustning allmänt 8
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
fredrichusen Råd om tvätt och impregnering Utrustning allmänt 0
Erik_Svensson Råd om storlek på turskidspjäxa Utrustning allmänt 5
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
Jazzy Alternativ till plastpåsar. Utrustning allmänt 9
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.