Råd sökes

Hallå!

Har ett litet råd om det här med att köpa 1:a kajaken! Kommer väl å få mkt påhopp antar jag!
Men varför inte göra som jag gjorde i början, gå efter magkänslan köp det du vill ha, den kajak du tycker är urläcker! Ge den en chans, sköt den väl! Om det inte var vad du sökte så sälj den(du har säkert inte förlorat nån större summa pengar)
Med den erfarenheten du har nu så köper du din nsta ögonsten! Det kan bara inte gå fel!
Jag tycker faktiskt detta är bättre än att hyra/provpaddla en kort stund! Vilket inte säger så mkt!

/Janne

Det är klart du får ett och annat påhopp! En provpaddling säger SÅKLART, mycket mer än alla magkänslor, t ex om man kommer ner i sittbrunnen med själva sittmuskulaturen. Det är ganska mycket sagt anser jag. Men padla på med din magkänsla och rumpan ovanpå akterdäcket, balansträning ger det i alla fall dig! Och att tro att paddelerfarenhet när man köpt kajaken är mer värt än att provpaddla innan köp kan jag inte kommentera utan att bryta mot forumets regler.

Mikael
 
Tack för alla tips och förslag...
Jag skall Köra en raid bland kajakbutikerna runt om i skåne innan nästa lön - hoppas man hittar nån som har Reval'en i lager så man kan provpaddla den.

Annars har jag en hel del bra andrahands val tack vare er här ;)

Cheers

//Larsson
 
Hallå!

Klart att folk uppfattade mitt inlägg som att man skulle köpa grisen i säcken menade inte riktigt så, förlåt i så fall!
Klart man provsitter(å ev tar en liten tur) Tycker dock att man måste paddla en kajak så mkt i olika väder å med olika last innan man vet lite vad den går för! Intrycken från dom första paddelturerna kan ändra sig helt. Tycker oxå att det inte är ditt livs beslut(som tex husköp)
Som jag skrev tidigare så har Ljungskiles Friluftfrämjande flera kajaktestar dagar där kan du se känna på kort provpaddla nästan allt på marknanden!
Hittar du då något du verkligen tänder på våga chansa lite å köp! Sen tar det kanske hela sommarn innan du vet om du gjorde rätt!
Tycker nästan det tar så lång tid innan du kört in dig i kajaken å paddlat den i alla väder!
Sen upplever vi ju alla det här med rankhet mkt olika, men har märkt att man ganska fort hanterar
en kajak som man i började upplevde som alldeles för rank!
En sån kajak är oftast lite roligare i längden(å snabbare) men då behöver du ha den en tid för att köra in dig i den(kanske med lite barlast 1:a gångerna)
Lycka till!

/Janne
 
Om man är orolig att ens speciella kroppsmått ska ställa till problem kan det ju vara klokt att provsitta först. Jag har dock i trådar likt denna aldrig eller sällan läst om någon som inte fått plats i kajaken, framförallt avseende bredden.

Att man däremot får sitta med alltför raka ben är vanligare, men då beror det ju ofta på att den som ritat kanoten tänkt att benen ska vara raka... Eller så har han inte tänkt, utan bara ritat ungefär som nån annnan.

Beträffanden en kanots uppförande i vattnet så är det säkert svårt att som nybörjare blida sig en bra uppfattning vid en kort provtur. Har man paddlat ett antal år, är det väl lättare att snabbare sortera ut olika karaktär. Utifrån det håller jag med ovanstående om att det kan vara bra att komma till skott, och köpa en kanot för att så småningom förfina sina krav och specifikationer. Det är ju rätt vanligt att de som verkligen börjar paddla mycket, byter kanot efter ett tag.

Vad man däremot kanske kan lägga lite tid på är att tänka efter HUR man verkligen kommer att paddla. Vad har man tillgång till för vatten? Vad i paddlingen är man ute efter? Kommer man att kunna paddla lite oftare och kanske kortare turer? Bara på semestern, med massor av packning?
Risken är stor att man tror fel här också, och efter en tid inser att man uppskattar andra delar av sporten än man från början trodde, men det kan man bara få reda på genom att börja paddla.
 
http://www.marstrandskajaker.se/ Gå in på deras sida. Var på väg och köpa en sådan i höstas, Men den något speciella ägren till firman frågade hur mycket jag vägde och min längd bad han mig söka någon annanstans :) Jag var tydligen för liten för deras kajaker jag väger 87 och är 1.75 Jag uppskattade hans ärlighet och sökte mig till något annat. Hittade en northshore Atlantic som jag knappt har provat köpte den av friluftsfrämjadet i ljungkile på deras testardagar. Jag vet en som säljer en Caribou på brännö i göteborg för 10.000 och den är knappt använd, och han är rättså stor som har den :)
 
Hallå!

Förstår inte riktigt, om det är Caribou du menar så finns det olika versioner den vanliga har rätt liten sittbrunn passar lite mindre paddlare sen finns det ju en XXL version med större sittbrunn (89cm)
Reidar på Marstrandskajaker för ju även Svimas sortiment så det borde finnas kajak för alla storlekar å behov hos honom!

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker råd inför kajakköp Paddling allmänt 9
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Furland Långfärd från Kalmar till Tjärö, tips och råd? Paddling allmänt 0
ski3r Råd för lagning av skador Paddling allmänt 5
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
jpk Råd kring Fjällbacka paddling Paddling allmänt 5
jpk Råd ang beg kajak! Paddling allmänt 15
Spinspider Turer och råd för paddling Paddling allmänt 5
North shore Några goda råd tack Paddling allmänt 5
esegerod Råd vid Kajakköp Paddling allmänt 4
fernvik Kajakköpar råd Paddling allmänt 4
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Paddling allmänt 0
kjerfve Råd önskas ang. Paddel handskar Paddling allmänt 4
Paltmannen Råd angående kanadensar inköp Paddling allmänt 0
vargen Tips och råd om Fjällbacka skärgård Paddling allmänt 5
wikman Råd vid köp av paddel? Paddling allmänt 3
7662 råd om kajak köp del 2 Paddling allmänt 1
7662 råd om kajak köp Paddling allmänt 0
sennen Råd vid kajakköp - nybörjare Paddling allmänt 7
morre JAG BEHÖVER RÅD OM PADDELLÄNGD Paddling allmänt 6
Råd om Kajak-sits Paddling allmänt 1
Ønsker råd før kjøp av kajak Paddling allmänt 2
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Hamplan Sökes: turförslag kayak, 3-4 dagar Paddling allmänt 2
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
LennartW Kanotplats i Uppsala sökes Paddling allmänt 4
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Paddla med hund Paddelkompis sökes Paddling allmänt 4
PontusLundh Andrahandsvärde & lite annat - Visdom sökes (: Paddling allmänt 18
Offshore4ever VKVs 100-modeller sökes Paddling allmänt 16
Ahlstedt Paddla Nynäs - Sandön - Fårö: Kunskap sökes! Paddling allmänt 67
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
rasmus.bt Kajakinstruktör till sommarläger sökes! Paddling allmänt 2
LillaElin Åsikter sökes!! Paddling allmänt 15
Anders262 sökes: Aquanaut LV Paddling allmänt 3
diderichsen hängivna vinterpaddlare sökes i stockholmstrakten Paddling allmänt 7
delfinen paddlingskompis-sökes-Åland-märket Paddling allmänt 2
Nitsson Paddeltips i Svealand / södra Svea sökes Paddling allmänt 1
TreeWalker Kanottur i Småland sökes Paddling allmänt 6
dalasjosonen_hotmail.com Forsfarare i Skåne sökes Paddling allmänt 1
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Sten_GBG Paddelkompis till norska fjordar w30 sökes akut!!! Paddling allmänt 0
rocketroll2 Kajakbyggare/bygglokal sökes Paddling allmänt 1
mellis75 Sökes: Paddlingsleder i Lettland Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.