R. I. P. Jan Olsson, Göteborg

Min vän och tidigare journalisten på Fiskejournalen (FJ) har lämnat oss, vilket är väldigt tragiskt. :(
Han var en varm, vänlig och vetgirig människa som karaktäriserar min vän.
Han var känd för sitt införande av det moderna trollingfisket som gäller idag.
Han for över till de Stora Sjöarna och såg hur det till "over there".
På tidigt 80-tal började FJ med att producera videofilmer om fiske och olika fiskemetoder här i Sverige.
Även jag och en kompis fick vara med på ett hörn när det gällde trollingfiske efter gös i Ralången n Aneby som var ett av mina hemmavatten runt Aneby där jag bodde och hade stugan n Aneby.
Jag och kompisen hade ett kanonfiske 3 dagar efter midsommar -82 och Jan han var i eld och lågor när han såg våra fiskar som vi landade i båten. Vädret var inte det idealiska gösvädret som många föredrar för det var +10-12 grader C i luften, blåste hård nordanvind +10 m/s och regnet piskade på oss. Vi hade redan säkrat våran del av videon på måndagskvällen. Det var först på tisdag kväll och onsdag morgon som vädret började bli lite bättre. Onsdag morgon var första fisketuren utan regn och då ägnade vi oss att meta gös men det är inte med på trollingfilmen. Jan O. var mer nyfiken och ville prova vårat revolutionerande fiske efter gös som jag och kompisen hade dragit igång med i sjöar som Ralången, Ylen och St. Nätaren som hade givit bra fångster. Del av det berömda gösbältet i Jönköpings län.
Trollingfilm.jpg

Jag syns nere i höger hörn med en fin gös på drygt 5 kg från Ralången. :)
Tack för den tid jag fick känna dig och vårat fina samarbete Jan.

Vila i frid vännen!

Stefan dåtidens okrönte Göskung som du kallade mig för.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.