Pyrenéerna, Picos de Europa

Hej,

Har tänkt mig en liten cykelresa genom Europa till våren/sommaren, och huvudmålet med resan är alla fina bergsområden som finns.

Kommer att vara i Picos de Europa i början på maj och i västra Pyrenéerna några veckor senare, kanske mitten/slutet på maj för att färdas vidare österut. Läste lite om vädret i Pyrenéerna gär: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=3941
Verkar som om jag kanske är lite tidigt ute. Enl. mina kartor är passen stängda fram till maj, stämmer detta?
Skulle vägen söderut mot Gavarnie kunna vara stängd vid denna tidpunkten? Anledningen till att jag vill vara så tidigt ute som möjligt är att jag vill hinna med Alperna och Tyrolen innan semestrarna börjar. När är Alperna som mest överbefolkade ?
Är vägen/stigen från Gavarnie över Puerto de Bujaruelo till Bujaruelo farbar med cykel?
Annars blir det en lång omväg för att ta sig till Ordesa nationalpark. I Ordesaparken skall det finnas en dal som kallas Europas Grand Canyon, har någon närmare info. om vilken dal det är?

Alla övriga tips på Serra de Estrela, Picos de Europa, Pyrenéerna, Peniner/berneralperna, Tyrolen och Triglav mottages tacksamt. Främst ute efter lätta toppbestigningar (ej klättring/glaciär) och dagstursförslag. Har läst på en del, men ni som har varit där har säkert bättre förslag än guideböckerna!

...Johan...
 
Pyreneerna

I Utemagasinet från i våras finns en artikel om cykling i Västpyreneerna. Författaren började vid kusten så det tog
ett bra tag innan han kom dit de verkliga bergen börjar.
Till fots är det tio dagar in från kusten.

Om jag får döma av mina tre somrar i Pyreneerna, 95,96,01
så är snösmältningen mycket tidigare i öst än i väst.
Årets tur från östra änden till mitten började tio dagar tidigare
än 95 års tur från västra änden till samma mitt och hade lättare snöförhållanden.

Jag har för mig att det finns farbar väg från Gavarnie till Spanien.
Extasen ska dock vara att gå till fots genom Breche de Roland.
Denna övergång och Ordesakanjonen är ett av de få
viktigare områden i Pyreneerna som jag aldrig besökt.
Har inte passat in på en vandring.

I maj kan du räkna med stängda vägpass, mycket snö
och instabilt väder, i väst. Åska.

Folkrusningen till tysktalande områden i Alperna, inklusive
Sydtyrolen i Italien, börjar i mitten av juli. Förr i tiden
semestrade jag ofta i Schweiz från slutet av juni någon
vecka in i juli, därpå drog jag över till Italien, där många
områden är lugna till början av augusti. I september
är det lugnt i Italien igen, i Schweiz kan det däremot
var fullt på vissa stugor.

Bernalperna känner jag genom dagsutflykter 1988. En
del dimma och regn får man räkna med, och en del häftiga utsikter.
Jungfrauområdet attraherar japaner.

Alpernas behagligaste område är väst- och sydalperna i Frankrike/Italien. Klimat, människor, natur.
 
Tjena!
Vägen till Gavarnie är säkert öppen hela året, definitivt i maj. Det bor ju massor med folk där, de håller den öppen.
Jag gick över Puerto de Bujaruelo i somras, 18 juli. Det låg fortfarande lite snö i passet då, men det var ovanligt mycket snö i somras.
Jag har aldrig cyklat i bergsterräng, så jag har lite svårt att veta om det går att cykla där eller ej. Upp kommer man, det är säkert. Sedan kommer man nog utan problem en bit ned i dalen. Men sedan, strax ovanför Bujaruelo, börjar en brant nedfart, med stark lutning och många höga kliv. Kanske att du kan rulla nedför, men det blir mycket lyftande...
På hela sträckan såg jag inte en enda cykel, och det var ändå högsäsong då. Så mycket folk! Åk i god tid innan du, det var ganska olidligt...
Europas Grand Canyon är Val d'Ordesa. Det är värt resan, men var beredd på att det är mycket tjocka turister nere i dalen och väldigt stränga parkvakter som ser till att man inte tältar i nationalparken.
Övernattning sker antingen på campingen (där kan man handla också) utanför entren (mot Torla till) eller längst upp i dalen, vid Goriz. De flesta besöker parken med hjälp av en buss som går från Torla med jämna mellanrum och som lämnar av en mitt i parken. Det är förbjudet att cykla i själva parken. Parkbestämmelserna och en massa fina bilder finns på http://www.mma.es/parques/ordesa/index.htm
Information om den franska delen av nationalparken finns på http://www.parc-pyrenees.com/
Ha det så kul! Förresten, det obevakade stugorna på den spanska sidan finns oftast inte kvar, trots att de fortfarande finns på kartorna.
 
Pirineos och Picos

Hej!

Det verkar som om du kommer att ha en drömsemester! Gisssa om vi andra blir avis!

Jag kommer "direkt" från en klätterresa genom Picos de Europa och alperna. Jag kan inte säga så otroligt mycket om alperna. Det stället jag känner bäst till är "Berner Oberland" i Schweiz och Chamonyx området. Om dem kan jag säga att chamonix är kraftigt överbefolkad året runt (!) Om du reser till områden som Zermatt(vid foten av Matterhorn) och Grindelvald (vid foten av Eiger och Jungfrau)i början av juni, så kommer du inte att ha trängselproblem (även om det alltid finns en del turister). Vägen till Grindelvald är inte särskilt brant, men se upp för galna taxichaufförer om du cyklar till Zermatt (brantare och längre väg).

När det gäller Pyrineerna och Picos skulle jag kunna berätta massor. Jag kommer själv från Spanien och minns inte hur många gånger jag har varit där. Det låter som om du skulle åka dit någon gång under senare delen av våren. Detta innebär något osäkrare väderförhållanden (framförallt regn) men går säkert att genomföra. Kontakta mig på alcofribas37@hotmail.com om du vill veta mer. Jag har massor med tips angående sovplats, mat, vägval, m.m. Jag kan tyvärr inte skriva ner allt här...

Lycka till
 
P.H:
Verkar som om jag får skjuta upp starten ett par tre veckor. Ska man vara ute i tre månader kan man ju inte ha perfekta förhållanden hela tiden, men att passen ska vara öppna ser jag som ett minimikrav. Att jag krockar med turistanstormningen i Tyrolen får jag leva med. Är det generellt så att det är mycket ostadigare väder i Alperna maj-mitten juli än mitten juli - slutet av Augusti? dimma, regn, kallt, ingen sikt...

L.F:
Verkar svårt med Puerto de Bujaruelo så det blir nog över El Portalet. Kommer givetvis kolla upp närmare på plats, men det är alltid bra att ha lite koll på läget.

C.C:
Kan tänka mig att Chamonix är trångt på sommaren, jag har varit där och åkt skidor 5 vintrar, och då är det ju lågsäsong, men ändå trångt. Jag ska kolla över vad jag har tänkt mig i Spanien så hör jag av mig med lite frågor.
---------------------------------------
Tack!

...Johan...
 
väder i ALperna

Att säga något generellt om vädret i ALperna är mycket svårt.
Man får skilja mellan öst och väst, nordsida och sydsida,
t ex. Och olika år.

Under maj och större delen av juni kan man räkna med att snösmältningen pågår. I maj kan det nog fortfarande gå laviner.
I Västalperna, eller åtminstone i syd, kan man vissa år räkna
med snöfritt upp till rimliga höjder kring den 15/6. Så tidigt
har jag aldrig varit ute, dock. I västalperna 99 började
jag vandra den 24/6; det var efter en snörik vinter; riktigt
"normala" förhållanden, dvs. snöfritt till 2500 meters höjd,
hade jag barai Vanoise nationalpark, sista veckan.
Jag hade vackert väder 15 dagar av 16; en dag var det
så dimmigt att jag tog en vilodag.

2000 började jag där jag slutade 99, i Modane. Turen
tog 21 dagar och jag började den 21/6. Jag hade lite regn
en förmiddag, lite begynnande oväder en eftermiddag, i
övrigt vackert. Det var ett år med mycket behagliga snöförhållanden, istortsett fritt upp till 2.900 meters höjd.

I öst skulle jag aldrig våga gå så tidigt! Där är vädret också överlag sämre, oftare dimma, oftare regn. Slutet av juni är det tidigaste jag
kan tänka mig.

Av tre sommarmånader är september den stabilaste, men
utan blommor. Augusti kan vara kvalmig, och bjuder ofta
på rasande åskstormar
- den månaden
har jag i flera år vikt åt Norge. Då är också mycket folk
ute. Juli är nästan överallt den idealiska månaden, speciellt
första hälften.

il C.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Laura_r Camping/tälta Pyrenéerna Trekking 1
camoscio Om Pyrenéerna i Utemagasinet Trekking 0
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
hellechrille Pyrenéerna i juli, newbies Trekking 1
trekker44 Vandring i Pyrenéerna Trekking 1
kim_stockholm Vandring i Pyrenéerna? Trekking 1
Maffe Bra vandring i Pyrenéerna Trekking 3
Wagge Pyrenéerna Trekking 1
marbo pyrenéerna Trekking 10
raika Pyrenéerna-Les Angles Trekking 1
jonnylocktong picos de europa Trekking 1
jesa picos de europa - söker tips Trekking 2
Trekkern Nya foton: Picos de Europa - Spanien Trekking 0
Trekkern Vandring i Picos de Europa.(Spanien) Trekking 4
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
berekson Weekendvandring i Europa Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
Linneagk Tälta i europa? Trekking 2
Elserrr Vacker vandring med tält i europa? Trekking 7
Chrabban Billig Trekking i Europa Trekking 12
OscarBerndtsson Vandringstips i Europa sökes Trekking 9
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
mindful 3-4 dagars vandring i S Europa i april? Trekking 2
avslutad130206 Europa nu i oktober Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
mariabe Vandring Europa början april 2010 Trekking 4
Folke89 Tips på vandring i södra Europa Trekking 5
Avslutat_medlemskap_220207 luffning i europa Trekking 4
lopan Vandring i Europa i december? Trekking 3
pandeon Tips vandring Europa Trekking 4
Laura vandring tvärs över europa Trekking 12
fredric_verklig.se Länktips vandringar i Europa.. Trekking 7
mbewe Led-/småvägskartor i Europa? Trekking 2
BERIT24 Vandra i Europa Trekking 1
i Grycksbo Utrustning för sommarvandring i Europa? Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.