Pyramidtält

Då jag har pulka funderar jag på en hellängds tältstång i aluminium. Svagaste punkten borde väll rimligtvis vara skarverna ? Eller vad tror du ?
Alternativt delad grövre
Absolut är skarven en svag punkt, och det både om den är svagare och starkare än knäcklasten i fält, eftersom den skapar en svårkalkylerad brottanvisning.

Men hypotetiskt, eftersom jag inte kan detta: nackdelen med en odelad stång är kanske att den är svårare att få upp? Och/eller att man inte kan "sänka" tältet genom att plocka bort ett segment i krisläge?
 
De som gjort värnförmånen i förra årtusendet kan byggt liknande konstruktioner av det som kallades "knäppetält" men som nog på formell militäriska hette tältdel. Mittpåle fick plockas i skogen. En lång person sover inte bekvämt raklång under en del och absolut inte ståhöjd.
Tältdel fanns både i tätslagen bomull (äldre och bättre i kyla) och galon (bättre i ihållande regn).
Finns en tråd här om det:
https://www.utsidan.se/forum/threads/knaeppetaelt.93812/

Både svenska, och utrikiska ekvivalenter, finns att köpa som överskott, bara en googling bort.

/Patrik, inga varma minnen av nätter under den i vindrock utan sovsäck

Jag har haft förmånen att testa knäppetälten men jag tänker mig 3*3 m tarp 2 st.

Tänk dig 4 slanor som sitter i hop i toppen, sedan två tarpar runt dessa. Kommer inte bli en perfekt vikning och en stor flik som kommer bli över. Borde funka rätt bra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.