Punkteringsspray

Hej alla cykelälskare! Jag har nyss efter många år börjat cykla en del racer igen, underbart! Min fråga är om något använt sig av nån typ av punkteringsspray till kanttrådsdäck och vet om det fungerar? Skulle vara skönt att använda det så man åtminstone kommer hem och sen kan böka med att byta slang osv. Vore mycket tacksam för svar och tips

Skepp O Hoj!
 
Jag har provat det en gång men det fungerade inte så bra. Det blev ganska fort tomt igen. Det visade sig bero på att en del sprayen hade satt sig i kulventilen så att den inte höll tätt. Som tur var hade jag en extra ventil med mig. Jag bytte ventil och pumpade upp trycket igen och sedan kom jag hem, men någon mer punkaspray har jag inte köpt, utan jag återgick till reservslang.
 
Punkteringslagningsspray

Är det inte onödigt att köpa en spray om man vill ha punktering på sina däck? Räcker väll med att sticka hål med nått vasst.


Morgonhumor. Men i det hela är inte den produkten felnamnad?
 
Reservslang byter du till snabbt om du har plastdäckjärn med dig. Spry verkar inte fungera bra någonstans, men på Mcdäck är det oftast den enda medförbara modellen. Slang är dessutom billigare än spray!
 
Efter att ha bytt slang längs vägen några gånger, gärna i pissregn och 15 gradig sommarhetta, så har jag skaffat punkasprej (latex + ”pumpgas”). Har nu använt Vittoria PitStop några gånger. Funkar oftast ok. Ett racerdäck blir tillräckligt uppumpat för att ta sig hem. Har inte misslyckats nån gång (hittills...), även om det inte blivit helt tätt alla gånger. Sägs inte funka för ”större” hål.

Slangen är bara att slänga efteråt => ny slang (jag iofs alltid slang vid punka, lagning håller inte för mig/mina kunskaper räcker kasnke inte till...) och så en lagningssprej. En punka kostar alltså 100-150 SEK... men hellre det än att stå och knåpa med slang och elände.

Det finns oxå latex som man häller i slangen i förebyggande syfte (t ex Schwalbe Doc Blue), vet inte hur bra det funkar. Det finns även spray för MTB-däck, nån sån har jag inte provat.
 
Tack för det Håkan,det är precis det du nämner jag tänkt på.Är inte världens snabbaste på att byta slang och ordna alltihop så jag gör det hellre när jag kommer hem,finns sprayen du nämner att köpa i de flesta cykelaffärer?
 
Tack för det Håkan,det är precis det du nämner jag tänkt på.Är inte världens snabbaste på att byta slang och ordna alltihop så jag gör det hellre när jag kommer hem,finns sprayen du nämner att köpa i de flesta cykelaffärer?
Har också provat vittoria och det fungerade, nästan, för två slangar. Gav bra tryck och gjorde att jag kunde cykla ett par hundra mil med den slangen. Provade sedan att använda resten av punkasprayen till ännu en punka men den höll endast 15 kilometer.
Du behöver lite övning på att byta slang eller lappa. Jag tycker dessa nya däcksjärn av teflon brukar vara bäst. Spotta lite på dem eller doppa dem i vatten så kan du dra dem hela vägen runt fälgen när du kommit innanför fälgkanten. Går på 5 sekunder.
Om du lappar slangen skall du bara använda pump och inte trycka i för mycket luft. Kan dock ta dig hem.
 
Har övergett punkaaspray

men har alltid med mig pump och två reservslangar. Punkaspray kan funka så man tar sig hem med det blir gärna kladdigt och ventilkulan kan fastna som beskrivits ovan.

Färdigt klet i slangen från början är ingen höjdare när det blir större punktering enligt en tidigare tråd.

Thure
 
Med rätt verktyg och rutin tycker jag det går fort att få bort hjulet och byta slang. Det svåra är att hitta hålet (särskilt för mig som inte kan lyssna).
 
För mig tar det 6 minuter att byta slang, så jag antar att jag skulle spara tid med spray, men inte så mycket. Och så vet jag att det håller.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.