psi mätning funkar inte vid pumpning,

När jag pumpar så ökar trycket, fast sedan går det långsamt tillbaks igen, (om man inte fortsätter att pumpa vidare), tills psi mätaren slutlgien visar noll. (trots att det kan va mycket luft i), När man börjar komma upp i högre psi sjunker det snabbt, trycket i slangen ökar alltså felet är endast att trycket i pumpen sjunker trots att trycket i slangen finns kvar, vilket gör att man inte vet vilket tryck det är:(

Fundera på om det kan va adaptern inte ligger mot 100 % ner till på ventilen,' är det vanligt att adaptrar slits med tiden och att man måste byta eller är det nåt annat galet?

Jag har skruvat upp skruven på racerventilen helt ända upp det ska man väl?

Häls Mikael
 
Om du vill kunna se trycket i ett däck med racerventil även när du inte pumpar så måste du ha ett pumpmunstycke som trycker ner ventilkäglan, så frågan är hur mycket bättre du egentligen kan få det. Ventilen öppnar när trycket utanför ventilen är störren än trycket innanför, och stänger när trycket innanför är större än trycket utanför. Om du då har en pump som är aningens otät så kommer ventilen att stänga ganska snabbt efter varje avslutat pumpslag.

Men om du bara har kollat att ventilen öppnar ordentligt så går det ändå att få rätt bra resultat. Pumpar du lite långsamt så kan inte trycket i däcket skilja sig särskilt mycket från det uppmätta maxtrycket under ett enskilt pumpslag.

Bilventilen däremot funkar på ett annat sätt. Där använder man munstycken som mekaniskt håller ventilen öppen medan man pumpar eller släpper ut luft.
 
Om du vill kunna se trycket i ett däck med racerventil även när du inte pumpar så måste du ha ett pumpmunstycke som trycker ner ventilkäglan, så frågan är hur mycket bättre du egentligen kan få det. Ventilen öppnar när trycket utanför ventilen är störren än trycket innanför, och stänger när trycket innanför är större än trycket utanför. Om du då har en pump som är aningens otät så kommer ventilen att stänga ganska snabbt efter varje avslutat pumpslag.

Men om du bara har kollat att ventilen öppnar ordentligt så går det ändå att få rätt bra resultat. Pumpar du lite långsamt så kan inte trycket i däcket skilja sig särskilt mycket från det uppmätta maxtrycket under ett enskilt pumpslag.

Bilventilen däremot funkar på ett annat sätt. Där använder man munstycken som mekaniskt håller ventilen öppen medan man pumpar eller släpper ut luft.

Det är inte fel på pumpen den fungerar som den ska till andra cykeln, utan det är när jag ska pumpa med raceradaptern det blir fel, trycket i ett racerdäck kan man se även när man inte pumpar förutsatt att pumpen är tätt precis som du skrev, det måste alltså vara adapter mot ventil som inte är tät, detta fick jag för mig tidigare en gång och bytte då adapter varefter det funka igen, men nu funkar det inte , ska man behöva köpa nya dapter varje gång man ska pumpa, det käns inte som att det är en rimlig förklaring att adaptern helt plötsligt bara slutar fungera man skulle då kunna tro att det är ventilen det är fel på men förra ggr det blev fel var på en annan racer då skulle alltså 4 olika ventiler vara felaktiga, jag fattar ingenting, är det nån som varit med om liknande som kan förklara ngt?

Mikael
 
För att ventilen

skall vara öppen så behöver man som sagt trycka ned ventilpinnen. Men bara lite högre tryck i pumpslangen / pumpen än i innerslangen öppnar ventilen så att det uppmätta trycket i pumpen överenstämmer väldigt bra med trycket i innerslangen.

Men förutsättningen är att packningen på pumpen håller tätt på utsidan av racerventilens rör. Denna packning slits och behöver bytas.

Låter som det är det du bör göra byta packning alltså. Eftersom det är extra högt tryck i racerslangar så är det kanske inte så konstigt att det är lite knepigt.

( Du vet säkert från det du skriver ovan att du måste lossa muttern på pinnen för att det överhuvudtaget skall gå att få ner luft via racerventilen.)

Thure
 
Bra grejor

för pumpning står det SKS på, före vårsäsongen kolla slang och slitgummin, de är billiga.
Min pump håller trycket och manometern visar hur stort det är.Pumpa inte mer än vad slang och däck tål även om det går.....
 
Men förutsättningen är att packningen på pumpen håller tätt på utsidan av racerventilens rör. Denna packning slits och behöver bytas.

Thure

Ja fast pumpen funka perfekt med hybridcykeln fast då utan raceradapter, prata med brosan som skaffat likadan adapter som jag, han hade samma problem så det verkar vara adaptern som har dålig funktion, det lustiga är att de tre adaptrar som testas är köpta på olika plats, biltema, cykelaffär och Clas olsson, ingen funkade! Det är alltså adapter från bilventil till racer, adaptern är helt enkelt inte helt tät i nederkant mot ventil, jag tog två tänger och drog åt extra hårt och satte på eltejp ner till och fick då mycket bättre resultat, så det är där felet är utan tvivel, i fortsättningen tänker jag nog förlita mig på pumar som inte kräver adapter.

Tack för svaren Mikael
 
för pumpning står det SKS på, före vårsäsongen kolla slang och slitgummin, de är billiga.
Min pump håller trycket och manometern visar hur stort det är.Pumpa inte mer än vad slang och däck tål även om det går.....

Jag har sett en del billiga plastpumpar (handpumpar) från SKS som inte gjorde mig glad. Fast det är ju inget större kvalitetsfel på SKS fotpump i gjutjärn, alltså den modellen som Cykelcity har sålt i 20-25 år. Dock skulle jag gärna se att de använde ett pumphuvud, som utan adapter funkar till både Presta (racerventil) och Schrader (bilventil). Sådant huvud finns ju till andra fotpumpar, t.ex. Blackburn TP-4.
/Niklas
 
Cykelcitys adapter funkar

Tänkte för sakens skull säga att jag till slut hittade en adapter som funkar:)
Det extremt finurliga, (har förmodligen krävt omfattande forskning) är att de till skillnad från övriga har en packning i adaptern, Tack för det Cykelcity.

Mikael
 
Jag har sett en del billiga plastpumpar (handpumpar) från SKS som inte gjorde mig glad. Fast det är ju inget större kvalitetsfel på SKS fotpump i gjutjärn, alltså den modellen som Cykelcity har sålt i 20-25 år. Dock skulle jag gärna se att de använde ett pumphuvud, som utan adapter funkar till både Presta (racerventil) och Schrader (bilventil). Sådant huvud finns ju till andra fotpumpar, t.ex. Blackburn TP-4.
/Niklas

Det finns en modell som har en adapter som sitter med en kedja på kopplingen till bilventil. Jag har en sådan sedan ca 15 år tillbaka.

Thure
 

Bilagor

  • 31H50fo4zSL._SL500_AA280_.jpg
    31H50fo4zSL._SL500_AA280_.jpg
    7.3 KB · Visningar: 1,027
Det finns en modell som har en adapter som sitter med en kedja på kopplingen till bilventil. Jag har en sådan sedan ca 15 år tillbaka.

Thure

Jo, jag har en sådan slang löst till min SKS-pump, men jag kom aldrig riktigt överens med den, lösningen vid höga lufttryck, så jag gick över till prestaventiler + ventilräddare på alla mina cyklar och då kör jag med den slangen till SKS-pumpen som bara har munstycke för prestaventiler.

Dock använder jag dock hellre Blackburn TP-4 pumpen då jag föredrar låsningen och valfriheten (skottkärran går ju fortfarande på schrader-ventiler.
/Niklas
 
Håller med dig

Niklas SKS-munstycket som inte passar till bilventil är bättre till racer och dunlopventil. Jag har användning av munstycket till bilventil dels till bilen dels till kanotvagnar och någon av familjens cyklar har bilventil.

Bekvämaste är förmodligen att köpa ytterligare en SKS-pump. Skall fundera på det.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rocknrollsimon Funkar dessa skor? Landsvägscykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.