Problem med vallningsfritt

Vid ett par tillfällen har min fru haft problem med att det hugger och bygger på hennes Fischer E99 Crown, framförallt under bakre delen av fästzonen och gliddelen där bakom. Senast var det vid nyår i Grövelsjön och det var nollgradigt. Själv åkte jag då på nya vallningsfria Åsnes Amundsen utan problem. Dessa har betydligt kortare fästzon och lite annan typ av "ruggning" i tre olika zoner.

Men när jag i början på mars skidade från Aktse till Salto med alltför tung ryggsäck och likartade förhållanden (nollgradigt), så fick jag samma problem på mina Amundsen. Det högg och byggde på ordentligt under bakre delen av fästet och där bakom. Sprejning med silikon hjälper förvisso, men det försvinner med en gång och efter bara några meter är problemet tillbaka. Att åka i nykört skoterspår var helt omöjligt, lite bättre gick det vid sidan om. Kanske var snön kallare under skaren som inte bar?

Beror problemen på att man trycker ner fästzonen alltför mycket (för stor tyngd i förhållande till spannet) och nollgradigt naturligtvis, eller något annat? Eller varför hade jag inga problem vid nyår (utan packning), men väl senare med tung packning?
Finns det någon bra lösning (förutom hårdare/längre skidor)? Tacksam för förslag!

/Thor
 
Glidvalla? Kan behövas i bland framförallt när skidorna inte är nya mer...

Silikonet verkade ju funka men ej sitta så kör med vallajärn och kanske swix HF8, under fästzonen kan du kanske valla bort några cm i bakkanten.
 
Det är helt normalt att vallningsfria skidor klabbar i varm nysnö. Den vanliga motmetoden är flytande glidvalla. Att det fryser under i skoterspår är vanligt, men mer då när det är kallare och nysnö, beroende på att uppvärmd, blöt snö lossnar från skotermattan. Mot det finns bara motmetoden att undvika skoterspåret alternativt att hålla upptäcka de blöta snöklumparna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.