Problem med ryggan

Hur mäter man för att veta ungefär vilken ryggsäck man ska ha? Jag har hört tusen saker men när jag köpte min rygga och verkligen provade den en vecka så hittade jag inget läge som passade mig!

OM det är någon som kan komma med tips så är jag evigt tacksam, det suger att inte få den att sitta rätt!!!
 
maka; sa:
Hur mäter man för att veta ungefär vilken ryggsäck man ska ha? Jag har hört tusen saker men när jag köpte min rygga och verkligen provade den en vecka så hittade jag inget läge som passade mig!

OM det är någon som kan komma med tips så är jag evigt tacksam, det suger att inte få den att sitta rätt!!!
Om du har verkligen provat alla inställningsmöjligheter som finns och ändå inte får den att sitta perfekt så är jag rädd att du har köpt fel modell/märke. Det enda du kan göra är att försöka sälja den och köpa något annat.

~Paul~
 
Om du menar rygglängden så har jag fått tipset att om du tittar på dig själv från sidan så skall axelbanden följa din kropp, det ska alltså inte finnas en lucka mellan din rygg och den övre infästningspunkten på axelbanden, då är rygglängden för lång. För kort rygglängd är lite knepigare, det märker man nog inte förrän efter en stunds bärande av att höftbältet inte avlastar som det borde eftersom det kommer för högt upp (ryggsäcken hänger i axlarna). Allt detta givet att du spänt åt höftbältet på "rätt" ställe vilket skiljer sig lite mellan olika modeller. Jag fick det här tipset för några år sedan och upplever sedan dess en förbättring i bärkomfort.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.