Ekerfysik
Fälgen är inte mjuk när ekrarna är spända, den blir då styv (ungefär som en valvkonstruktion) och kommer då därför att överföra krafter (hade fälgen varigt mjuk så hade det varigt svårt att cykla med den). Och trycker man ner navet så kommer spänningen att öka i alla ekrar som har en vertikalkomponent uppåt. Det kanske är så att denna spänningsökning blir fördelad på fler uppåtriktade ekrar och att det därför inte är lika lätt att mäta som det är att mäta spänningsminskningen på de nedåtriktade ekrarna om denna fördelas på färre men dessa kraftförändringar måste ändå ske. Om det inte vore så att spänningen ökade i de uppåtriktade ekrarna vid ökad belastning så skulle dessa aldrig kunna gå av och då skulle man kunna bära upp hur mycket som helst med cykelhjul (typ en oljetanker).
Men hursomhelst imorgon tar jag fram min ekertensiometer och mäter spänningen i en uppåtriktad eker med belastad och obelastad cykel.
Fälgen är inte mjuk när ekrarna är spända, den blir då styv (ungefär som en valvkonstruktion) och kommer då därför att överföra krafter (hade fälgen varigt mjuk så hade det varigt svårt att cykla med den). Och trycker man ner navet så kommer spänningen att öka i alla ekrar som har en vertikalkomponent uppåt. Det kanske är så att denna spänningsökning blir fördelad på fler uppåtriktade ekrar och att det därför inte är lika lätt att mäta som det är att mäta spänningsminskningen på de nedåtriktade ekrarna om denna fördelas på färre men dessa kraftförändringar måste ändå ske. Om det inte vore så att spänningen ökade i de uppåtriktade ekrarna vid ökad belastning så skulle dessa aldrig kunna gå av och då skulle man kunna bära upp hur mycket som helst med cykelhjul (typ en oljetanker).
Men hursomhelst imorgon tar jag fram min ekertensiometer och mäter spänningen i en uppåtriktad eker med belastad och obelastad cykel.