Problem att klistra in text från Word odyl

Jag har deltagit i åtskilliga forum i allehanda ämnen och måste tyvärr säga att Utsidan är det minst användarvänliga av dem. Jag har t ex tidigare påpekat att om man kopierar in en hel text så fördubblas styckesavstånden vilket tafr tid att korrigera. Idag försökte jag lägga till en kommentar till majjens monumentala epos om Bergslagsleden. Det blev ett fel där och när jag ville redigera hamnade jag inte alls på det aktuella stället utan kastades långt tillbaka. Det tog flera försök innan jag lyckades rätta mitt fel. När jag sedan skickade iväg texten raderades den.
 
Jag har deltagit i åtskilliga forum i allehanda ämnen och måste tyvärr säga att Utsidan är det minst användarvänliga av dem. Jag har t ex tidigare påpekat att om man kopierar in en hel text så fördubblas styckesavstånden vilket tafr tid att korrigera. Idag försökte jag lägga till en kommentar till majjens monumentala epos om Bergslagsleden. Det blev ett fel där och när jag ville redigera hamnade jag inte alls på det aktuella stället utan kastades långt tillbaka. Det tog flera försök innan jag lyckades rätta mitt fel. När jag sedan skickade iväg texten raderades den.

Jag har lite att jämföra med och håller inte med dig. Forum, artiklar, bloggar etc har fullfjädrade formateringsverktyg - jämför t ex med de nästintill obefintliga formateringsmöjligheterna när du skriver en kommentar i en Facebooktråd. Klipper man in något med "främmande" formateringar är det dessutom busenkelt att ta bort dem om man vill.

Just för artikelkommentarer saknas visserligen formateringsverktyg, men all "främmande" formatering inkl stycke- och radavstånd tas också bort automatiskt, åtminstone från vanliga skrivprogram och t.o.m från "frysta" pdf-filer (jag har precis testat). Så frågan är mer vad det är för något program du själv skriver i? Är det så ovanligt inkompatibelt, är väl enklaste lösningen att "avformatera" originaltexten innan den kopieras.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag skriver först i word, laddar sedan upp texten och kompletterar med bilder...minimerar risk att saker raderas. Sedan Spara...vänta lite, sedan Publicera. Asso min blogg.
 

clindh

Forumvärd
Om man vill jobba så rekommenderar jag att man istället använder TextEdit på Mac eller Notepad på Windows (eller dylikt, jag har dålig koll på Windows), då de skapar en mycket "renare" formatterad text men ändå har basala formatteringsfunktioner såsom fetstil och kursivt.

Med det menar jag att när man klipper in från Word så ser det bra ut rent visuellt, men det kan följa med en herrans massa stildirektiv Word satt upp i den HTML-kod som kopieras in "under skalet", som inte alltid stöds av webbläsare och som kan komma i konflikt med stilregler som Utsidans grunddesign sätter upp. Så att använda någon enklare redigerare än Word kan minska denna risk.

Det finns också ett verktyg i forumredigeraren som man kan använda för att städa upp sådant man klippt in från Word:
1697012472244.png


Det finns en motsvarande i blogg/artikeleditorn:
1697013417300.png


I den editorn finns också en funktion för att säkerställa att man enbart får in text, ingen formattering - man väljer "Klistra in som text" och hamnar då i ett läge att Klistra in enbart tar in text:
1697013468760.png



1697013538350.png


(Denna funktionen finns tyvärr inte i forumredigeraren)
 
Senast ändrad:
Jag har omvänt dåligt koll på Mac etc, men kan meddela att jag aldrig haft minsta formateringsproblem vid inklipp från Windows-miljön (word m fl).

Det misstag många gör är just det du lyfter fram - man skriver med dolda formateringssymboler, och då kryper "omedvetna" formateringar fram vid inklipp precis som du beskriver.
Enklaste sättet att få koll på detta är att göra formateringssymbolerna synliga i texten (slå på den blåtonade knappen i exemplet nedan, eller motsvarande i annat program). Då ser man vad man sysslar med, t ex vad som är rad- resp. styckebrytning, "tomma" rader etc.

(Själv skriver jag en j:a massa juridiskt bindande text i flerhundrasidiga dokument, och skulle inte överleva en sekund utan just synliga formateringstecken, och konsekvent användning av formatmallar)

1697015629799.png
 
Jag har varit involverad i ett par "redaktioner" för olika publikationer (främst för tryckta media dock) och just att skriva texten i Word är nåt som nästan alltid leder till problem. Jag hade makron för att "städa" texter folk skrivit i Word. Konverterade t.ex. alla styckebrytningar till radbrytningar och konverterade sen alla dubbla radbrytningar till styckebrytning, och sen togs resterande radbrytningar bort (ersattes med mellanslag). Och sen ersattes alla dubbla mellanslag med enkla tills det inte längre fanns några dubbla mellanslag kvar.

Precis som Joanna så har jag alltid visning av kontrolltecken på, jag ser ofta dokument från kollegor som har en massa bortglömda "osynliga" grejer, t.ex. dokument som avslutas med nåt dussin tomma stycken vilket ger en onödig sidbrytning på slutet. Eller när folk inte fattar att det är en tabell, och istället för att skapa en ny tabellrad så gör de nya stycken i cellen. Och så har vi otyget med att göra indrag med mellanslag, eller varför inte indrag med tab först på varje rad i stycket (så om man lägger till eller tar bort nåt ord hamnar tabbarna på fel ställe och texten blir jättekonstig).
 
OT
Stor igenkänning, Peter. Inte ens de som har skrivandet som jobb har så ofta koll på verktygen i sina program. Sitter man (jag) då med stora projekt där många ska samarbeta om hårt strukturerade textmassor, så sliter man (jag) sitt hår och blir någon sorts ilsken vakthund, för man (jag) vågar inte låta andra lägga in sina delar och smitta helheten med en massa sådant som du beskriver. Samt än värre lokala formateringar, egna rubrikformat på fel nivå (eller ingen alls) som sabbar sökbarheten och innehållsförteckningen, med mycket mera. Att fiska sådant i efterhand är ett slavgöra, så ingen j:vel får skriva i/klippa in något i mina byggbeskrivningar utan min förhandscensur :devilish:

Detta börjar ju bli väldigt mycket OT, men jag tänker att de som tycker det är knepigt att klippa in texter på Utsidan kanske har lite nytta av nermanders och mina inlägg. Det hänger för det mesta inte på Utsidan. Tänd upp visningen av formattecken, gott folk ;)
 
Senast ändrad:
OT
Stor igenkänning, Peter. Inte ens de som har skrivandet som jobb har så ofta koll på verktygen i sina program. Sitter man (jag) då med stora projekt där många ska samarbeta om hårt strukturerade textmassor, så sliter man (jag) sitt hår och blir någon sorts ilsken vakthund, för man (jag) vågar inte låta andra lägga in sina delar och smitta helheten med en massa sådant som du beskriver. Samt än värre lokala formateringar, egna rubrikformat på fel nivå (eller ingen alls) som sabbar sökbarheten och innehållsförteckningen, med mycket mera. Att fiska sådant i efterhand är ett slavgöra, så ingen j:vel får skriva i/klippa in något i mina byggbeskrivningar utan min förhandscensur :devilish:

Detta börjar ju bli väldigt mycket OT, men jag tänker att de som tycker det är knepigt att klippa in texter på Utsidan kanske har lite nytta av nermanders och mina inlägg. Det hänger för det mesta inte på Utsidan. Tänd upp visningen av formattecken, gott folk ;)

På temat har vi ju problem med teckentabellen, som användarnamnet @vandrafjäll som tycks ha råkat ut för en dylik olycka någon gång.
Usch vad störande det är när folk inte respekterar teckentabellerna när man jobbar gemensamt med en databas.

Word är ju riktigt hemskt, open office är bättre. Längre foruminlägg skriver jag helst i notepad eller gedit eller liknande. Då får jag fin oformaterad text och slipper riskera att texten försvinner som den kan göra på vissa forum om man tar för lång tid på sig.
 
Nog mest en vanesak, jag har som sagt aldrig haft minsta trassel med inklipp från Word (eller något annat). Kokar nog mest ner till att man har koll på verktygen oavsett vilket program man använder. Men det behöver ju inte alla vara intresserade av, och då är det såklart lika bra och mest trasselfritt att använda så enkla program som möjligt, typ Notepad. Eller bara använda "avformateringknappen" efter inklipp, det löser ju allt.

Jag tar ofta lång tid på mig med skrivandet, men skriver ändå oftast direkt i Utsidan, som jag tycker verkar stabil. Men jag säkrar ibland mot "plötsligt försvinnande text" med att bara spara den med jämna mellanrum (ctrl A, ctrl S i Windows). Ryggmärgsreflex efter allt cad-ritandet.
 
Jag har lite att jämföra med och håller inte med dig. Forum, artiklar, bloggar etc har fullfjädrade formateringsverktyg - jämför t ex med de nästintill obefintliga formateringsmöjligheterna när du skriver en kommentar i en Facebooktråd. Klipper man in något med "främmande" formateringar är det dessutom busenkelt att ta bort dem om man vill.

Just för artikelkommentarer saknas visserligen formateringsverktyg, men all "främmande" formatering inkl stycke- och radavstånd tas också bort automatiskt, åtminstone från vanliga skrivprogram och t.o.m från "frysta" pdf-filer (jag har precis testat). Så frågan är mer vad det är för något program du själv skriver i? Är det så ovanligt inkompatibelt, är väl enklaste lösningen att "avformatera" originaltexten innan den kopieras.
Jag har MYCKET att jämföra med och facebooktrådar, eller facebookgrupper har INGET med den här saken att göra. Det är inga forum.

. Grejen är att jag inte vet så mycket om det där med formatering, eftersom jag är van att det mesta sköter sig självt. Jag fick alltså flera tips som jag inte begrep. Jag fick också förslaget att skriva in inläggen utan styckeindelning, vilket är ungefär lika meningsfullt som att lägga in alla punkter, stora bokstäver och komman i efterhand.
 
Jag skriver först i word, laddar sedan upp texten och kompletterar med bilder...minimerar risk att saker raderas. Sedan Spara...vänta lite, sedan Publicera. Asso min blogg.
I det aktuella fallet hade jag redan publicerat ett inlägg där jag sedan gick tillbaka och ändrade ett enda ord. Nu är det lite förvirrrande att "Skicka svar" omges av två pilar, så vad ska man trycka på? Kanske det blev fel att trycka på just "Skicka svar".

Om jag inte skriver direkt så använder jag TextEdit, somär höggradigt wysiwyg (som matematiker har jag typsatt text i TeX och det är förstås ngt helt annat). Det är då problemet med styckesavstånden uppstår (uppstod?)
 
Jag har MYCKET att jämföra med och facebooktrådar, eller facebookgrupper har INGET med den här saken att göra. Det är inga forum.

. Grejen är att jag inte vet så mycket om det där med formatering, eftersom jag är van att det mesta sköter sig självt. Jag fick alltså flera tips som jag inte begrep. Jag fick också förslaget att skriva in inläggen utan styckeindelning, vilket är ungefär lika meningsfullt som att lägga in alla punkter, stora bokstäver och komman i efterhand.
Jag kanske borde tillägga att en sak som verkligen har fungerat är kommunikationen med sajtägare/moderatorer.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.