Prisvärd regntät jacka för klättring?

Tjo!

Tänke fråga efter lite tips på vettiga jackor för potentiellt blöta och kalla långturer inför sommaren.
Min utgångspunkt är att Gore-Tex blåser det rakt igenom, och det slutar hålla ute vatten så fort det blir skitigt och/eller UV-skadat. Har ett par GT-kängor som jag är rätt missnöjd med. De är kalla och blir blöta. Vafan liksom.

Sååå, vad funkar, vad funkar inte? Är det lönt att köpa någon skitdyr skaljacka, eller fungerar det lika bra med ett billigt regnställ med lite andningsförmåga?

En till fråga.. behöver man ha med sig regnbyxor på långturer, eller kan man köra med vanliga klätterbyxor och ignorera att de blir blöta?
 
Ingen aning om vad du köpt för en jacka. Men glöm inte att gå tillbaka o säga till om goretexen går sönder, var lite ödmjuk bara så fixar det sig säkert. Försök stoppa jackan i tvättmaskinen ca varannan månad. Tvätta den bara som du tvättar vanliga kläder. Så blir den inte så smutsig som du verkar ha stört dig på innan (allting blir ju skitigt).
 
Nu har du ju redan köpt en jacka, men andra som söker sig fram hit kan ha nytta av lite olika åsikter...

Själv så har jag en äldre Marmot regnjacka som är väldigt tunn. Den är vattentät till en början och den andas inte särskild mycket, men håller bra motstånd mot vind... Till motsatts från alla försäljare av kläder så uppskattar jag jackan otroligt mycket just för att den inte andas särskild bra. På en lång klätterled så vill jag inga frysa. Blir jag lite blöt, who cares, det är kylan jag vill undvika, och en jacka som inga andas behåller värmen mycket bättre än en jacka som andas bra. Jag har frusit mera i en tjockare goretex jacka som andas än med jackan jag har nu. Att den inga släpper ut min fukt tycker jag är bra då min fukt är uppvärmd och håller mig varm. Med denna jacka klarar jag mycket utan att behöva ett förstärkningsplagg i form av en extra tröja eller liknande.

Det händer ju också ibland att man få dra på sig jackan och klättra i den. Man får väll klättra försikigt kanske man tänker, men när man hamnar i en situation där det kan röra sig om att falla, eller att kötta in hela armbågen så väljer nog de flesta att kötta in armbågen, och alla tankar om att hålla jackan hel är försvunna... Om valet står mellan att jackan får sig en smäll eller jag, då väljer jag jackan... Denna inställning gör ju att jackan slits, så dyra klätterjackor är bortkastade pengar för mig.

Jackan var ganska billig i jämnförelse med vad jag kan se idag, jag tror att jag gav sex till sju hundra kronor för den, men trots lite hål här och så har den en otrolig förmåga att värma upp mig, imponerade för en så pass tunn och lätt jacka. Det närmaste jag kan hitta av Marmots sortiment idag är Precip jackan... Det är möjligt att min är en tidig modell av den, eller en föregångare, men den tycks skilja sig lite från den nuvarande så jag törs inga rekomendera den rakt av.

När det väl är dags för mig att byta ut min så kommer jag att leta upp tunna regnjackor som inte andas ut min kroppsvärme...
 
En till fråga.. behöver man ha med sig regnbyxor på långturer, eller kan man köra med vanliga klätterbyxor och ignorera att de blir blöta?
Glömde svara på detta... Jag har aldrig haft regnbyxor med mig. Regnar det under klättringen så måste ju selen av om du ska få på dig dem. Om du bara drar byxorna rätt över så måste du ha blixtlås så att du kan få ut selen's säkringsloop och en utrustningsslinga för att racka grejorna då du utrustningslooparna på selen hamnar under regnbyxorna.

När det väl har börjat regna så måste du hitta ett ställe ett stanna på, ta upp ryggan, ta ut byxorna o sätta på dem... O sen slutar det att regna... Neh, det är för mycket fucking around för min smak. Ser prognosen illa ut kanske du kan slänga på dig nått varmare underställsbyxor från start... Att bli blöt är inget problem, det är när man fryser som det blir jobbigt.

Helt novis på att klättra i regn är jag inte, även om det inte är något jag strävar efter...
 

Bilagor

  • P9300004.jpg
    P9300004.jpg
    51 KB · Visningar: 1,101
haha, den där bilden är ju obetalbar - just att det bara skvalar!

jag har en precip och den funkade mycket bra som extralager när det blev litet väl kallt på yamnuska i våras - gjorde en avgörande skillnad då underställ och softshelljacka inte räckte.

det ramlade ner till noll och började snöa, och jag blev tillräckligt nedkyld för att bli mer fördummad än vanligt, så jag är väldigt glad över den jackan.

har varit ute i hällregn med den också, ett par timmar, utan problem.

har byxorna också, den varianten med blixtlås längs sidorna, men som sagt så funkar det ju inte för klättring, men kan vara bra som i bivackläge, så jag lämnar dom inte hemma.
 

Bilagor

  • yamnuska.jpg
    yamnuska.jpg
    94.3 KB · Visningar: 1,259
Tack för svaren. Borde bli bli nöjd med marmoten verkar det som.

lobo2me: tror vi har setts en gång - grönbrinksberget med friluftsfrämjandet, i våras tror jag. Du åkte med i vår bil.
 
Prisvärd Regnjacka

Som finns i tre färger Pris 398,00 Kr

"Ultralätt regnjacka i andasmaterial.
Jackan kan packas ner i sin egen ficka. (Vikt 270 g i storlek M)
Färger:
Olivgrön/svart
(Sunset)orange/svart
Svart/svart

Matchande byxa 276 Packaway.

Svart finns kvar i stl S,M,XL,XXL
Grön S,M,L
Orange S,L,XL,XXL

Tillverkad av Dupont® Tactel Diamond Ripstop. En ultralätt stark teflonbehandlad polyamidväv med invävda förstärkningstrådar och pu-coating på insidan. Alla sömmar tejpade. (Vattenpelare 5 m, andasförmåga 5000g/m²/24 tim) Jackan är ofodrad och är rensat på allt vad onödiga detaljer heter. Trots den låga vikten har det inte sparats på detaljer som höjer funktionen.

Jackan har förböjda ärmar med tumgrepp i ärmslut. Förlängt bakstycke och enhandsjusterad linning. Trevägs justerbar huva med stabil skärm. Ryggok med nätventilation. Blixtlås i front under dubbla slåar. Bröstficka med blixtlås och dränage. Bröstfickan fungerar även som packpåse.
S(44/46), M(48/50), L(52/54), XL(56), XXL(58/60)"

Källa: Prisvärd Regnjacka

159-09.jpg


159-12.jpg


159-05.jpg
 
Prisvärdigast, lättast och billigast!

Superultimatastlätt smockregntätaste material någonsin!

Pris: Två och en halv spänn (modell mindre) till 5 spänn (modell större).
Färg: Svart/Transparent.
Vikt: 14-18g.

För att minska vikten, så medföljer ingen lagringspåse eller integrerat transportsystem, men den passar superbt bra i bakfickan eller i toppen av hjälmen (tom tillsammans med räkmackan till lunchen). Det är dock viktigt att vika ihop den innan du stoppar den i fickan eller hjälmen.

Tips: Inte så bra vid kaminklättring.

Kommentar: Funkar hyfsat även vid en påtvingad övernattning (personlig erfarenhet).

Anmärkning: Svenska Institutet för Standarder (SIS.se) rekommenderar att även den transparenta modellen bör anpassas med ett hål att stoppa huvudet genom.

övrigt: För er som absolut kräver högkvalitativt andasmaterial eller en mer miljövänlig variant finns en pappersmodell. Jag har dock inte testat denna, så jag kan inte ge några personliga erfarenheter eller rekommendationer.

Skrupelfri marknandsföring: Multifunktionell, tidsanpassad design gör denna oumbärliga produkt högst lämplig även vid andra aktiviteter, som tex en kortare söndagstur på cykel ( http://nwt.se/sport/lokal_sport/article729931.ece ) eller att lagra tältet och sovsäcken i på blöta campingturer. En avancerad variant är under utveckling för dykare och personer anställda vid SMHI.

Webblänk: http://www.clasohlson.se/Siteseeker...:37312E3231382E36342E3930:5245981105327216654
 
jamen ,det är ju bara en vanlig sopsäck, ju..

haha

nämen nu börjar det bli intressant.

jag har länge varit skeptisk till "högpriskläder", eller vad man ska kalla det.
tänkt att det mest var märkeshype, liksom.

de senaste åren har jag råkat ha råd att investera i dyrare kläder och har därför provat en del för att se om det verkligen är någon skillnad som är värd priset.

jag tycker att jag börjar lära mig inom vilka områden det "lönar" sig att satsa, och regnjackor är ett sånt - det har inte blivit riktigt tätt med de billigare jag har haft, och det är så skönt att kunna gå ut i regnet och inte behöva oroa sig för att det ska droppa in någonstans.

klätterbyxor, däremot köper jag gärna vanliga lågprismärken - de går sönder så fort i alla fall och man får 10 mckinley för ett par mithrilsuperduper.

men man kan ju inte testa allt, så de slutsatser jag har dragit kanske inte alls är särskilt allmängiltiga - vad är era erfarenheter?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.