Priskartell i Stockholm ???

  • Trådstartare johanlind26@hotmail.com (Johan)
  • Start datum

Per

Gäst
Ingen fri prissättning

Från butikens sidan är det alltid lättare att bara förja rekommenderat priserna. Markanden för frilufts artiklar i Sverige är dessutom så liten att den butik som försöker pressa priser med största sannolikhet kommer att få problem med leverenser från resp. tillverkare, som inte är intresserade av "priskrig".


Mvh Per
 
Fri prissättning??

Håller med om att det onekligen ser skumt ut när de flesta butiker håller samma priser! Det verkar vara ett typdrag hos just friluftsbutiker. Jag har själv sonderat tältmarknaden, läs högkvalitetstält, och där förundrats över att priserna inte skiljer nämnvärt!? Mitt tips blir att försök gynna de butiker som anstränger sig med god service och hyfsade priser t ex KG Jonsson i Solna.


Konkurrens är det som driver utvecklingen framåt både vad gäller teknik, priser och kundservice! Det är ju våra (konsumenternas) pengar butiksägarna vill åt i slutändan.
Varför ingen prissättning av typen "gungor och karuseller"??


//PB
 

peter.andersson@hotmail.com (Peter)

Gäst
Lycka till

Om du tror att du kommer att hitta tex Hilleberg billigare än i någon annan butik så kan du glömma det. Inte ens KG klarar det. Inga butiker som köper direkt från Hilleberg tillåts detta.


Det är butikerna som inte vill stöta sig med leverantörerna som är det största problemet.


Mitt förslag är att du ringer till de leverantörer som du vill köpa ifrån och fråga om de vet en bra butik som håller lägre priser än de som du inte är nöjd med.
 

matsher@hem2.passagen.se (Mats Hermansson)

Gäst
Fabriksprislistor.

Hej Helena.


Det är så att det är inte tillåtet med fabriksprislistor, var och en skall sätta
egna priser på varan.


Inköpspris plus kostnader och önskad vinst.


Ca priser som det kallas, är inget annat än
ett sätt för fabrikanterna att hålla en
hög och önskad prisnivå.


Sen är det ju enkelt att gå efter ca-priser
och slippa räkna själv.


MVH


Mats
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Hillberg.....

Liten undran, hur kan sportsnet.se sälja hilleberg tälten billigare än Hilleberg själv........??
Nyfiken Björn
 

peter.andersson@hotmail.com (Peter)

Gäst
Ja du.

Ring Hilleberg och fråga vad de tycker om sportsnet. Sportnet köper INTE av hilleberg utan parallellimporterar tälten från annan friluftsbutik i europa. Precis som de gör med alla andra produkter de har. Sportsnet har mao utmanat de leverantörer som finns i Sverige och det är hedervärd.
 

Kent.larsson@swipnet.se (Kent)

Gäst
Ett förslag till Mats

Mats, kan inte du öppna en butik. Köp in utrustning från de svenska leverantörerna. Glöm inte att nämna att du tänker ligga 30-40% lägre än de etablerade butikerna. Skicka sedan ett mail till mig.


Prova det och du skall se att du saknar lite variabler i din formel:


Mats formel:


Inköpspris * 1.4 (eftersom leverantörerna inte gillar att du säljer billigt) plus kostnader och önskad vinst = Mats Pris


Övrigas formel:


Inköpspris plus kostnader och önskad vinst = Mats Pris


Enkel matematik?
 

erik

Gäst
go get'em tiger

mao finns de att köpa billigare i andra europeiska länder. strunta i svenska återförsäljare och go get'em tiger
 

Göran

Gäst
Hedersvärt

Det mest hedersvärda måste väl ändå vara att åka till Tyskland och prova ut sakerna. Provar du i Sverige och handlar i Tyskland så betyder ju det att du åker snålskjuts på dem som har någon heder kvar i kroppen.


Alltså, handla gärna i Tyskland men agera inte pungråtta genom att först prova i våra svenska butiker.
 
Untitled

Tyvärr så gäller detta resonemang även andra varor och inte bara frilufsgrejor. Titta på mjölken tex. Mjölken kostar exakt lika mycket var du än handlar den, utom på bensinmackarna. Det finns inte många svenskar som oponerar sig på det. Men när det gäller bensin och frilufsgrejor då vaknar befolkningen, vad beror det på?


Jag köpte nyligen en klätterhjälm på Naturkompaniet i Linköping. När jag kom hem kollade jag vad den kostade på "nätet". Jo den var 155 kr billigare. Valet var i detta fall enkelt. Jag ville prova hjälmen för att veta hur den passade och då tycker jag man ska betala lite extra till de företag som har butiker. När det gäller andra klätterprylar så köper jag oftast via svensk e-handel. När man vet vad man ska ha UTAN att behöva snoka runt i butikerna tycker jag e-handel är rätt men behöver du besöka en butik för att göra ditt val så tycker jag man ska gynna den butiken.
 
Jobbar du i affär eller?

Hej Göran


Det låter som du är anställd vid en frilufstaffär.
Så länge det går att tjäna en massa pengar på att
handla utrikes så kommer jag att göra det. Jag handlar
dock inte allt utomlands, men i många fall så blir man
skinnad. Felet ligger dock hos många av grossisterna
som har funnit att många svenskar är lojala in
absurdum trots att de förlorar stora pengar.
Låt oss utnyttja godbitarna med EU och ta fasta på att Europa numer har en fri inre marknad.
Handlarna måste sätta press på grossisterna så att de kan konkurera med övriga Europa.


Mvh Henrik
 

spam_trashcan@email.com (Thomas i Sumpan)

Gäst
Island Pro för 1282 kr

Hittade billigaste Meindl Island Pro på http://www.vendornet.de efter lite sökande på AltaVista. 299 DM är ju bara 1282 kr. Använd gärna valutakalkylatorn på http://www.xe.net/ucc/ där kurserna uppdateras varje minut! Vendornet tar visst 10 DM för utlandsfrakten, så det är kanske smartast att beställa från Globetrotter.de om man ska köpa annat också. Sortimentet är begränsat hos Vendornet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.