Primus campingkök

Jag går i tankarna på att köpa ett campingkök med två brännare. Jag kommer främst används köket vid bilsemester och camping.
Jag har fastnat för Primus Tupike och Primus Kinja. Vad jag kan läsa mig till skiljer inte köken alltför mycket åt men priset gör det. Den främsta egenskapen som Tupike har är att det har ben. Vad är era erfarenheter av campingkök, är benen en väsentlig egenskap? Vilket av köken hade ni gått för, eller hade ni rentav sneglat mot ett helt annat?

/Persson
 
För bil och camping skulle jag nog kolla på ett Primus Atle, om vi håller oss till Primus-kök.
Detta då det används med propanflaskor 2006 och 2012 (enligt manualen). Det vill säga stora flaskor 1,2 resp 2 kilo gas. (Har du bil så är vikt inte av någon större betydelse)
Medan de bägge andra använder de betydligt mindre "friluftflaskorna" upp till 400 gram gas.
Köken drar 250gr/h (Kinja&Tupike) och 300gr/h (Atle)
Atle har dessutom sidoväggar som blir som vindskydd, vilket inte försämrar effekten.
Ben eller inte. Står köket på ett bord så kan benen kanske kännas lite ostabilt. (campingbord brukar inte vara de stabilaste)
Medan på marken så kommer köket upp något, vilket kan vara skönt.
(upplevelser baserat på föräldrarnas gamla kök inköpt på 70-talet, märke/modell kommer jag inte ihåg. Köket tyvärr inte kvar)
Sedan borde Primus se över sina manualer då bilderna i dessa, för alla tre kök, säger helt annat än vad som är skrivet. Plus att samma bilder används i olika manualer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.