Powerbank som tål kyla

Jag skall ut på tur i februari (ca 10dagar) och är på jakt efter en väldigt bra/pålitlig powerbank.
Är det någon som vet hur de tål kyla? jag hade tänkt förvara den i en vattentät box i pulkan.
Och är det någon som har något förslag på en som tål tuffa tag?
 
Kyla är inget problem.förutom när.du skall ladda.
Du får värma den i jackan/sovsäck så cellerna är genomvarma innan du skall ladda, samma gäller gäller.om du skall.ladda upp powerbanken
 
De powerbanks jag använder finns inte kvar på marknaden, modeller byts snabbt. Själv skulle jag inte vilja ha en med ficklampa - om den skulle gå på av misstag under färden vore det ju tråkigt. Minst 10000 mAh är väl vettigt. Kanske den här (jag har ingen erfarenhet alls av den, men den ser enkel ut och det gillar jag): http://www.clasohlson.com/se/Powerbank-13400-mAh,-Clas-Ohlson/38-7699#moreinfo

Jag tyckte jag såg att det fanns en 20000 mAh variant av den också.

Det går väl att shoppa från Kina på eBay också, men då kanske du ska testa den ordentligt innan du ger dig ut på ordentliga turer (men det bör du väl ändå...).
 
Denna får bra recensioner & innehåller batterier från Samsung. Levereras helt urladdad så batterierna har inte tagit stryk under tiden på hyllan.
 
Jag har använt denna från Cyberphoto en hel del, den har en realistisk kapacitet.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=JPV0040

Har funkat bra men har inte haft med den i nån övernattning i många minusgrader.
Finns fler modeller från samma märke, bland annat en med solceller på ena sidan. Kanske kan vara något för fjällvandring sommartid?

I Kina finns det massor av modeller, men man får vara beredd på att en del av dem inte är i speciellt bra kvalitet. Kanske att ha med sig på bussen men inte som enda möjlighet uppe i fjällen.
Sen så har de ju blåst upp kapaciteten en liiiiiiten aning, finns vissa modeller som ska hålla lika mycket amperetimmar som ett mindre bilbatteri.
 
En solpanel som täcker en powerbank är så klen så den ger inget förutom på midsommarafton om det är molnfritt typ - det är klart lite underhållnsladdning men inte mera.

Så väljer ni en med sådan får det vara för att den är snygg,har inbyggd köksassistent,reservhjul,vattentät eller så.
En lös panel på minst 10W skall det till om ni skall vara oberoende , helst större som sagt.
 

avslutad210712

Gäst
En solpanel som täcker en powerbank är så klen så den ger inget förutom på midsommarafton om det är molnfritt typ - det är klart lite underhållnsladdning men inte mera.

Så väljer ni en med sådan får det vara för att den är snygg,har inbyggd köksassistent,reservhjul,vattentät eller så.
En lös panel på minst 10W skall det till om ni skall vara oberoende , helst större som sagt.

Nu köpte jag den inte för att den har solpanel utan för att jag tyckte att det kändes som ett hyfsat pris för en powerbank med den kapaciteten.

Även i den byhåla där jag bor har vi 230V i väggen som vi använder för att ladda med.

Skall kolla om den har inbyggd köksassitent. Återkommer när jag vet mer om det.
 
Jag har en med solcell. Inte för att jag tror att jag ska vara självförsörjande off grid men för att det betyder att jag inte behöver tänka på att hålla den fräsch mellan turerna. Efter användning laddar jag den full, och lägger sen i ett söderfönster vinklad mot solen. Alltid fulladdad även om det gått några månader till nästa gång jag ska ha den. Vet inte om den tar stryk av detta, men än funkar den.
 
Jag rekommenderar inte (heller) en liten solpanel på powerbanken.

Jag har haft två - den första (från Clas) la jag i fönstret, den tålde inte värmen utan batteriet svällde och blev dubbelt så stort.

Den andra (från Kina på eBay) hade jag på däck på kajaken under 10 dagars solig paddling - solen gav i princip noll. I övrigt funkade den fint som extrabatteri.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.