Postleden

Hörde för ett tag sedan från en kamrat att man i Bergslagen håller på att dra ett nytt ledsystem som kommer att kallas för "Postleden". Googlade på detta men hittar bara enstaka artiklar som berättar om olika sponsorer som hjälper till med finansieringen av projektet. Dessa artiklar är från 2012, och sedan dess finns inte en bokstav skriven om leden. Inte ens här på Utsidan kan jag hitta något om leden, varesig i forumet eller på sidan i övrigt.

Så min fråga är: känner någon här på Utsidan till någonting mer om detta? Senaste artikeln jag hittar är från na.se och handlar om att Leader ger 278000 kr till projektet.

Övrig information jag lyckats få fram genom gamla artiklar är:
- Leden blir 45 km lång
- Namnet "postleden" härstammar från frimärket "Tre skilling banco" samt att leden delvis kommer att följa gamla postvägar.
- Leden kommer att dras genom kommunerna Hällefors och Ljusnarsberg.
- Leden knyter ihop Silverleden i Hällefors (Sävsjön) med Bergslagsleden i Ljusnarsberg (Skäret).
- Leden skall öka besöksnäringen i kommunerna.
- Sponsorer är Regionförbundet Örebro, Leader Bergslagen, Hällefors och Ljusnarsbergs kommuner. Samarbetspartners är naturturismföretag och markägare (bla Bergvik Skog).

Det skulle hursomhelst vara kul att få lite mer information om hur arbetet går, vad man gör, och mer exakt var leden kommer att dras. En blogg för leden skulle tex inte varit helt fel.
 
För någon vecka sedan deltog jag vid invigningen av Djupdalshöjdens naturreservat i nordligaste Örebro län. Där träffade jag ett par personer som på olika sätt kände till skapandet av Postleden. En av dessa hävdade att projektet just nu gått i stå på grund av en markägare i Skäret som vägrar upplåta sin mark. Leden skulle då tvingas gå på bilväg en lång sträcka.

Det är Jessica Melin på Hällefors kommun som har det övergripande ansvaret. Naturreservaten i Nittälvsdalen ansvarar Kjell-Ove Nordström för (Regionförbundet Örebro) och naturreservaten öster därom (från Ställbergsmossen till Ljusttjärnsskogen) ansvarar Kjell Store för (länsstyrelsen Örebro).

HåkanF
 
För någon vecka sedan deltog jag vid invigningen av Djupdalshöjdens naturreservat i nordligaste Örebro län. Där träffade jag ett par personer som på olika sätt kände till skapandet av Postleden. En av dessa hävdade att projektet just nu gått i stå på grund av en markägare i Skäret som vägrar upplåta sin mark. Leden skulle då tvingas gå på bilväg en lång sträcka.

Det är Jessica Melin på Hällefors kommun som har det övergripande ansvaret. Naturreservaten i Nittälvsdalen ansvarar Kjell-Ove Nordström för (Regionförbundet Örebro) och naturreservaten öster därom (från Ställbergsmossen till Ljusttjärnsskogen) ansvarar Kjell Store för (länsstyrelsen Örebro).

HåkanF

Stort tack för svaret Håkan! Det skulle förklara varför det råder tystnad omkring projektet ända sedan december 2012. Tråkigt att markägaren sätter sig på tvären. Vet du om det handlar om ekonomiskt kiv eller helt enkelt att markägaren inte vill ha folk som vandrar över dennes ägor?
 
Stort tack för svaret Håkan! Det skulle förklara varför det råder tystnad omkring projektet ända sedan december 2012. Tråkigt att markägaren sätter sig på tvären. Vet du om det handlar om ekonomiskt kiv eller helt enkelt att markägaren inte vill ha folk som vandrar över dennes ägor?
Nej tyvärr. Så insatt är jag inte, men mejla till någon av de ansvariga så kanske du kan få svar.

HåkanF
 
För någon vecka sedan deltog jag vid invigningen av Djupdalshöjdens naturreservat i nordligaste Örebro län. Där träffade jag ett par personer som på olika sätt kände till skapandet av Postleden. En av dessa hävdade att projektet just nu gått i stå på grund av en markägare i Skäret som vägrar upplåta sin mark. Leden skulle då tvingas gå på bilväg en lång sträcka.

Det är Jessica Melin på Hällefors kommun som har det övergripande ansvaret. Naturreservaten i Nittälvsdalen ansvarar Kjell-Ove Nordström för (Regionförbundet Örebro) och naturreservaten öster därom (från Ställbergsmossen till Ljusttjärnsskogen) ansvarar Kjell Store för (länsstyrelsen Örebro).

HåkanF
Nu är Postleden på plats. Det verkar som om man fick ge sig för markägaren ifråga, för på min väg upp till Nittälven såg jag ledmarkeringar längs bilväg en ganska lång sträcka.

Kolla här: Postleden
Tyvärr ingen ledkarta...

HåkanF
 
Skickade iväg en förfrågan om ledkarta och fick detta svar.


Hej Jesper!


Tyvärr är inte leden klar ännu så inga ledkartor är klara.

Jag vet att leden är uppmärkt men kan inte lova till 100% att markeringar finns på alla ställen.

Får rekommendera dig att vandra den till våren istället när allt ska vara klart!





Med vänlig hälsning





Maria Dahlqvist

HÄLLEFORS TURISTBYRÅ

Stationsvägen 1

712 30 HÄLLEFORS

+46 591 120 01
 
Ledmarkering

Alltid kul med nya leder.

En fundering bara: på någon ledkarta jag såg stod det nåt i stil med att "eftersom avtal ej är träffat med markägaren upphör ledmarkeringen och återkommer efter (...)". Dvs, i det fallet drog man en "virtuell" sträckning över den otillåtna marken. Lite fult, men det är ju en lösning (och med tanke på hur extremt få det är som vandrar på låglandsleder så tror jag att markägaren kan leva med det, om hen ens märker något). Så kunde man kanske gjort även här.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.