Positionering i mobilen istället för kart-GPS

niking; sa:
Är det något att ha och är det värt 100 kr/månad?
Eftersom tjänsten är ny är det svårt att veta om den är något att ha och om det är värt kostnaden är ju individuellt.

Det är förstås drömmen för en operatör men personligen avskyr jag att binda upp mig för en löpande abonnemangskostnad och att dessutom betala en trafikavgift som man som användare inte har kontroll över. Jag vill ha kartorna lokalt eller om man absolut skall tanka ner dem så vill jag veta exakt hur mycket det kostar. Att hämta dynamisk information om trafik o.s.v. skulle jag däremot uppskatta då man där har krav på absolut färsk information och det är försumbara datamängder jämfört med att tanka ner kartor.
 
Jag har sett Appello demonstrerat både i år och i fjol på CEBit. Verkar funka bra. Men det kräver skarp syn och att mobilens skärm syns bra även under svåra ljusförhållanden - hur många klarar det? Och klarar mobilen både GPS via bluetooth och handsfree operation via bluetooth? Allt färre länder tillåter att man håller telefonen i hand. Jag skulle inte vilja ha en sladd mellan huvudet och telefonen uppsatt på plats för optimal sikt.

Vidare så är roaming GPRS ute i Europa rejält dyrt. För den som mest åker runt i operatörens hemland kan det nog vara bra.

Jag uppfattar inte uppdateringa av kartorna för t ex Garmin City Select som något stort problem, kostar ca 80-90 euro om året för hela Europa och då är det sällan något brister. Även de kartor som Appello använder måste ju passera en kartleverantör som Navteq eller TeleAtlas så dagsfärska är de ej, en viss eftersläpning är oundviklig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.