Positionen ändras?

När jag låter min Garmin 12 ligga påslagen är inte positionen fast utan varierer hela tiden. Ska det vara så?

Göran
 
Hur mkt?

Det beror på hur mkt den ändrar sig. Värdet som du får fram har tre decimaler och om den sista av dessa, eller kanske tom den näst sista ändrar sig så är allt i sin ordning. Om däremot de andra siffrorna ändrar sig (vilket jag betvivlar är fallet) så skall du nog lämna in din GPS för översyn.
Anledningen till att de sita decimalerna ändrar sig är att en GPS, som du säkert vet, har en viss felmarginal. Detta beror på hur bra mottagning du har från satelliterna vid varje enskilt tillfälle. Normalt har en GPS idag en felmarginal på 15-20 meter. (Om amerikanarna sätter in sina störningar igen kommer detta att försämras igen, vilket var fallet tills för några år sedan). Den tredje decimalen på Latituden innebär ca 2 meter och den näst sista ca 19 meter, varför felmarginalen kan innebära att dessa ändrar sig även då GPSen är stilla.
/Stefan
http://www.myax.se - "De bästa sajterna i Sverige!"
 
Är mkt dålig på detta.

Jag använder mig av User Grid och WGS 84 enl. Lantmäteriet.

East varierar mellan XXX.800 och XXX.847
North varierar mellan XXX.906 och XXX.838

Hur många meter motsvarar det? Är det inom marginalerna?

Mvh
Göran
 
Jag är kanske ingen mästare heller, men jag får det till att värdet är ca +/-60 meter, vilket i de flesta fall torde vara helt ok. Oftast behöver man nog inte mer säkerhet än så, men jag vet inte hur du tänkt använda dig av utrustningen.
Dock tycker jag som om variationen är en aning större än vad en Garmin 12 borde kunna prestera. Var har du GPS:en? Du ska inte ha den inomhus under tak, då du testar. Ibland kan tom ett båtkapell, tältduk eller bara en hög berg/husvägg göra så att signalerna försvagas. Testa att placera apparaten på en öppen yta och se om du får bättre felvärden.
Du kan även på en av menyerna se hur många sateliter som har mottagning och hur bra denna mottagning är. Se manualen. Ett annat enkelt sätt att bedömma signalkvaliten är att se på z-värdet (höjden). En GPS har lättare att bestämma Lat/Long än höjd och ju bättre värde man får på höjden, desto bättre signal har man! Detta beror på att alla satelliter är på liknande höjder och att man därför får för dåliga vinkelskillnader mellan dem för att kunna bestämma ett exakt värde. (Idealiskt skall man vid krysspejling av två punkter ha 90 grader mellan dem, då blir det mest exakt, har man tre punkter, blir det 60 grader osv)

Testa, men jag tror nog att din GPS är ok!

MVH
/Stefan
http://www.myax.se
 
Använd Swedish Grid

Om du inte är speciellt hemma på GPS och matematik avråder jag dig från att använda user grid.
Formatet ddd.ddddd ger en annan numerisk storlek på ”decimalerna" än ddd.mmm, och ännu mer komplicerat att omvandla till meter blir det om man väljer formatet ddd.mmsss

Om du ställer in GPSen på Swedish Grid så får du positionen i meter (7 siffran är meter) och då blir det genast enkelt att räkna. Använd RT90 tillsammans med Swedish Grid.
Ett annat sätt att se hur bra noggrannheten är att titta på EPE (betyder Estimated Position Error om jag minns rätt) och på staplarna för satteliterna på Sattelit sidan.

Per Brune
 
Två svar

För det första, om man ställt in User Grid enligt Lantmäteriet på rätt sätt ska man få ut koordinater som ser ut som och ligger ganska nära dem som man får med Swedish Grid och RT90. För Södra Station i Stockholm ska det se ut ungefär så här:

Ost 1628590
Nord 6579115

Då motsvarar den sista siffran en meter i naturen (nåja, det finns kanske inte så mycket natur vid Södra Station, men en hel del små trän finns det i alla fall). Man ska alltså inte få ett resultat som ser ut som det som Wicke beskriver.

För det andra, det är inte onormalt att positionen varierar flera tiotals meter under de första 15 minuterna efter att man startat GPS-en om det var ett tag sedan man använde den senast, eller om man har flyttat sig en väsentlig sträcka sedan den var på senast. (När jag använt en GPS på flygplanet måste jag ju stänga av den när kapten tänder Fasterseatbelt-skylten på ca 5000 m höjd. När jag sedan startar den i bussen mot Stockholm brukar den visa en höjd på 5000 m ganska länge, innan den förstår att jag faktiskt är på landbacken.)

Anledningen lär vara att GPS-en i dessa fall måste hämta hem en helt ny uppsättning data från alla satelliter, och det tar om jag minns rätt 12 minutr.

När apparaten har varit igång en kvart så bör man bara få långsamma variationer inom ett par meter om man har god sikt till åtminstone fyra satelliter.

Anders
 

Guest

Gäst
Om User Grid

Du skriver att du använder User Grid enl. Lantmäteriet.
Men då ska de koordinater du får i displayen vara i meter med 7 siffror, t.ex.
Ost= 1567890
Norr=6654321

User Grid ger koordinater som ligger nära de man får med RT90/Swedish Grid,
skillnaden är att man använder ett bättre samband som gör att man inte tappar
noggrannhet vid övergången från WGS 84 till RT 90.

Om man bara får in siffrorna rätt när man gör inställningen för User Grid, är den
inte svårare att använda än RT90/Swedish Grid. Den har samma funktion, nämligen
att ge koordinater i 'Rikets nät', det rätvinkliga (svarta) rutnätet på svenska kartor.
Beskrivning finns på hemsidan nedan under Tips om GPS.

Dina angivelser verkar vara i något annat format, som gör resultatet svårt att tolka.

Annars är det normalt att positionen driver omkring en del. Ju sämre mottagningsförhållanden
med skymd sikt o.s.v., ju mer driver den. Det återspeglas också av 'EPE'-värdet, detta är
vid goda förhållanden nere på 4-5 meter, och är ett spridningsmått som beror av just stabiliteten
i den erhållna positionen.

Inställningarna för datum och grid påverkar inte på något sätt stabiliteten i positionen,
detta är endast en 'översättning' av WGS84-positionen till ett annat koordinatsystem.



Hans Granegård
Lantmäteriverket

Hemsida:
Geodesi och GPS under OM LANTMÄTERIET på
http://www.lantmateriet.se/
 
Hej alla hjälpsamma.

Jag har ändrat till Swedish Grid samt RT90 med samma resultat som följd, nämligen variationer på upp till 50 meter (och ibland däröver!!)
Har även testat en annan 12:a. Där varierade positionen endast max 15 meter!!!
Har idag kontaktat Sportmanship och de rekommenderade mig att skicka in apparaten vilket jag nu gjort.

Jag återkommer när jag vet mera.

Tack alla för hjälpen så länge

Göran
 
Batterierna

Glömde en sak.
En av mina arbetskamrater som har en Garmin 12XL säger att noggrannheten blir sämre när man har dåliga batterier. Förmodligen någon form av batterisparfunktion som gör att GPSen räknar mindre ofta för att spara på det lilla som finns kvar i batterierna. Jag har ej kollat om det är så på min 12CX.

Per Brune
 
I mitt fall har jag använt mig av eleminator så jag har haft full effekt hela tiden.

Dessutom har jag kollat, dubbelkollat och trippelkollat inställningen för UserGrid/WGS84. Allt har varit exakt inställt enligt Lantmäteriets specifikationer för UserGrid.

Göran
 
Nu har jasg fått tillbaka min Garmin från Sportmanship. "Inget fel konstaterat", skriver de.
Hoppas de har rätt.

göran
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.