Portionsstorlek havregrynsgröt?

savant-syndrom

”Jag har ett nästan tvångsmässigt behov av rutiner och ordning, något som påverkar praktiskt taget allting i mitt liv. Jag äter till exempel exakt 45 gram gröt till frukost varje morgon. Jag väger skålen på elektronisk våg för att vara alldeles säker. Sedan räknar jag hur många klädesplagg jag har på mig innan jag går hemifrån. Jag blir orolig om jag inte kan dricka te vid samma tidpunkt varje dag. Om jag blir för stressad och får svårt att andas blundar jag och räknar. Att tänka på siffror och tal hjälper mig att bli lugn igen.”

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/halsa/artikel_2382795.svd
 
Lagom

Det där med dubbel mängd vatten funkar dåligt när det gäller mixade gryn. Varken volymmässigt eller viktmässigt. Sak samma med fiberhavregryn. Jag har provat alla kombinationer ;) Bäst resultat blev det med 1,5 dl gryn och 2 dl vatten, men just 2 dl är knepigt att mäta upp så slutsatsen blir att göra som någon skrev ovan - lite gryn, lite salt och vatten tills det blir lagom...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Janost Recept havregrynsgröt med varma koppen Friluftsmat 8
pzac Koka havregrynsgröt! Friluftsmat 3
maka Inte Havregrynsgröt! Friluftsmat 36

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.