Ponton-film av Clifford

Att simma 2 km i 13-14 m/sek i 2-metersvågor med kajaken på släp är inte alls nån omöjlighet för det har jag testat under säkra former i januari. Jag kom iland torr, varm och inte ett dugg utmattad. Den stackare som simmade i våtdräkt fick följebåten plocka upp efter 10 minuter.

Visst måste du haft medvind? :) Rätt strongt oavsett; 2 kilometer simning är ju en hyfsad bit även under idealiska sommarförhållanden i varmt vatten utan något att bogsera.
 
Commandern har ju möjlighet att spänna fast paddeln precis bakom sittbrunnen, räcker inte det?

Som jag beskrev i mitt inlägg är den största fördelen att kunna sätta på pontonerna utan skaft och fortsätta paddla i en besvärlig vädersituation. Din kommentar refererar endast till situationen då man redan har hamnat i vattnet. Men även då ser jag fördelen av att ha ett och samma säkerhetssystem på alla mina kajaker.
 
Visst måste du haft medvind? :) Rätt strongt oavsett; 2 kilometer simning är ju en hyfsad bit även under idealiska sommarförhållanden i varmt vatten utan något att bogsera.

Jo, 2 km är bra sträcka även i bassäng. Med vanligt bröstsim i hygglig fart brukar min kilometertid ligga kring 20-23 minuter. Att simma 2 km med torrdräkt borde innebära ca 2 timmar eller mer i vattnet.

I 12-13 m/s motvind och en kajak på släp håller jag inte för troligt att det ens går framåt.
 
Att simma 2 km i 13-14 m/sek i 2-metersvågor med kajaken på släp är inte alls nån omöjlighet för det har jag testat under säkra former i januari. Jag kom iland torr, varm och inte ett dugg utmattad. Den stackare som simmade i våtdräkt fick följebåten plocka upp efter 10 minuter.
.

No offense, men jag tycker det låter korkat. Bara för att man har torrdräkt så e man inte hulken.
Har en polare som fick simma 50m i rejäla januari surfvågor. De va inte speciellt kul och han var oerhört utmattad efteråt. Som tur var hade han en forskajak som inte var lika besvärlig att handskas med som en havskajak...

Men som sagt alla e vi skapta olika och vi borde väl köpa oss varsin dykardräkt och börja simma träna i storm ;)

F.ö. tror jag pontonerna är en bra sak, synd bara att ingen utvecklar dem åt en lite bredare marknad...
 
Visst måste du haft medvind? :) Rätt strongt oavsett; 2 kilometer simning är ju en hyfsad bit även under idealiska sommarförhållanden i varmt vatten utan något att bogsera.
Inte medvind men rejäl sidvind och då får man planera så man kommer dit man ska eftersom ju svenska kusten delvis är klippkust och därför är svår att ta sig iland på.
Effektivaste och nästan enda sättet att simma på i sånt väder är faktiskt ryggsim, man använder armarna, benen och torrdräkten som framåtdrivande fenor. Mycket effektivt och kraftbesparande och när man blir trött så kan man bara sluta simma och ligga still och vila. Varken kajaken eller du rör sig speciellt mycket ur kurs iom. att människan i vattnet funkar som ett effektivt drivankare.

När man kommer till kusten och inväntar lämpligt landningsställe så kan man med fördel ligga still och vila eftersom man fortfarande är torr och varm, och har man termosen i benfickan så kan man passa på att fika under tiden. :)



Om jag hade någon som kunde filma, och en kamera, så skulle jag kunna göra en torrdräktssimningsinstruktionsfilm.
 
Sluta larva er

Dyker med torrdräkt (Poseidon Jetsuit som jag inte skulle kunna simma så långt i så fort) och har
även en Palm Aleutian för paddlandet när det är kallt i vattnet.
Har förvisso inte provat och har inte heller någon intention att prova simma så långt med den som
Teknikern.
Över till att simma på rygg med våtdräkt/torrdräkt:
Görenkelt och det är väldigt enkelt om man är skolad med rätt bensparksteknik samt flytrörelser med armarna.
Borde inte vara några problem att gå med sjön i 2km.
/tobbe
 
Om tillfälle ges när jag är hemma i jul kan nog jag och mamma filma flottörräddning i vågor om det är några. Och jag kommer ihåg det...
 
Det finns en ny Cliffan film på:

http://www.kajakfriluft.se/

Den är snäppet bättre än den vi har haft på vår sida, för de som efterlyst detta.

Mvh Kåre

Skulle vara mycket intressant att testa och filma olika räddningstekniker ute i lite stökigare förhållanden. Flottör+paddel, VKV-pontoner och re-entry+roll, har fortfarande inte sett en enda film där där annat än re-entry och roll har praktiserats ute i riktiga vågor.

Om någon som har en kajak med VKV-rör också är nyfiken kan vi ju slå våra påsar ihop, välja en dag med lite sjö och gå ut från Nynäs alt. Ankarudden och så testar vi. Mitt grundtips är att flottör+paddel går bort fort och även om vi tar oss upp och i med de andra två metoderna så kommer vi få svårt att tömma sittbrunnen med både öskar och handpump utan assistans. Själv lutar jag åt att fotpump är en mer säkerhetshöjande pryl än såväl pontoner som genomgående rör, allra bäst är naturligtvis en medpaddlare i närheten när/om man väl ligger i vattnet.

Men, nu är det ju självräddningsmetoder som ska testas, kamraträddning vet vi ju redan funkar även i riktigt stygga förhållanden. Någon mer som är intresserad av att ge sig in i test och filmbranschen? Vi behöver ju en VKV-utrustad paddlare+kajak också för att få till det hela...
 
VKV med flottörer samt torris och paddlare

till förfogande 15-16 Maj.
Kommande helg är vikt åt kajakdagarna.
Paddlar VKV Ocean utrustad med Magnus Fishers variant, dvs två långa armar
för pontoner som är ständigt kopplade och invikta på akterskeppet.
Lite nyfiken på hur det funkar själv.
Tobbe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.