Policy?

Om man läser Utsidans policy står där överst på sidan:

"Ta endast bilder ... Lämna endast fotavtryck ... Döda endast tid ..."

Varför finns det då forum både för fiske och jakt? Dessa "nöjen" följer ju knappast denna policy? (som för övrigt också säger att man inte tar upp jakt på utsidan)...

Om man endast ska ta bilder och döda tid, varför ska man då upplåta plats för diskussioner om hur man dödar djur och fiskar och tar med dem hem? Ligger det i utsidans andemening?

/Fredrik
[Ändrat av fredrikw 2001-08-30 kl 15:09]
 
De flesta sportfiskare dödar ju inte fiskarna, utan släpper tillbaka dem. Men järgarna skjuter väl ännu inte så mycket med painball, men det kommer nog. Det finns ju också ett forum för svamp och bärplockning och det kan ju diskuteras i vilken grad det skadar naturen, även om man bara rycker bort en del av ORGANISMEN.
 

clindh

Forumvärd
Korrekt, policysidan var onekligen lite velig ser jag - den har hängt med i diverse varianter sedan 1995. Det har flutit en hel del vatten under broarna sedan dess - den lilla slogan du anmärker på var mitt eget motto tills jag upptäckte fiskets alla kvaliteter...

Jag skall ta och förtydliga sidan; Utsidan som publikation tar inget avstånd från vare sig fiske eller jakt. Det är upp till var och en var man vill dra gränsen.

Att vi valt att inte ta upp jakt som tex en avdelning betyder inte att Utsidan tar avstånd från jakt. Jag skrev mer om det i denna diskussion.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=4648
 
Förnya policyn!

Snälla ändra inte sidan efter policyn, ändra policyn efter sidan i stället! Jag hoppas verkligen att "Utsidan" får vara kvar som en mötesplats för frilufts intresserade och inte inriktar sig helt på "äventyrs sporter". Jag anser det vara blandningen av olika åsikter som skapar de trevliga och lärorika debatterna, som jag brukar säga "Konflikten är konstruktivitetens moder, när två människor är överens är en överflödig!" Att kunna få lite debatt mellan olika kontrahenter leder nog till ökad förståelse. Annars är det väldigt lätt att bara trampa på i gamla fotspår och oja sig över skjutglada jägare, viltskrämmande orienterare, fiskare som står i vägen i forsen, flåbusar i kanot, vegan terrorister mm mm!
 

clindh

Forumvärd
Ja - och policyn har ju faktiskt förändrats, och nu återspeglar även policysidan verkligheten (den släpade ju efter).

I början då jag var "allenarådande härskare" hade Utsidan onekligen en striktare policy både mot motorer och jakt - det var min egna inställning på den tiden. Tiden har gått, jag har fått intryck från fler, vi är fler inblandade i sajten etc. Nu har vi ingen policy alls runt jakt, varken för eller mot.

Däremot får vi en massa frågor typ "varför ingen jaktavdelning!?", därför står det med i policydokumentet.

Nästa grej att släppa är väl motståndet mot motorer i naturen då, men det känns som det ligger en bit in i framtiden... :)

Att vi inte har en jaktavdelning på Utsidan nu är ett val vi gjort för att ha mer kraft att fokusera på andra avdelningar. Ingen av oss inblandade är intresserad av jakt och vi saknar kunskap i ämnet. Vi tror inte vi skulle kunna göra en bra jaktsajt helt enkelt.

(Vi har inte heller avdelningar för segling, skärmflygning, windsurfing, speleologi, hästridning, orientering och andra aktiviteter som gott kan vara mer eller mindre friluftsliv/äventyr, av samma fokuseringsskäl)

Skulle det tex dyka upp en bra, passande jaktartikel från en medlem publicerar vi den också. Fan vet, kanske vi skulle publicera en snöskoterreserapport också...

Tio procent av våra medlemmar har indikerat intresse av jakt, och ca fyra procent kallar sig extrema äventyrare. Utsidans inriktning är det breda, allmänna, naturnära, icke-extrema friluftslivet - det hoppas vi märks. För den som vill ha häftigare drag under galoscherna, hardcore i lurarna, downhill MTB och feta bigjump-tävlingar rekommenderar vi tex RocSport-gängets sajt.

Men notera: i våra forum är det dock fritt fram att diskutera allt som intresserar er, kontroversiellt eller inte (inom lagens och våra egna forumreglers gränser). Vi vill inte styra innehållet i forumen, och det är våra medlemmars önskemål som styr vilka forum vi har.

Vi har ett jaktforum idag, för det ville ni ha, och vill ni ha ett snöskoterforum så går det väl bra också! Där har du ett ämne det skulle bli rejält smaskiga kontroverser runt! :)
 
var skall det hela sluta

Var tar det stopp då? Räcker det med att tillräckligt många läsare vill göra en sak för att Utsisan genom att skapa utrymme sanktionerar ett visst sätt att exploatera naturen. Själv tycker jag att devisen "Ta endast bilder ... Lämna endast fotavtryck ... Döda endast tid ..." är vägledande för mig i mitt bruk av naturen. Vad händer när 10% av Utsidans läsare vill ha ett forum för asfaltering av skogsmark eller gruvdrift? Någonstans måste ju en policy styra? Varför är det ok att ta mer än bilder? Varför ska man döda mer än tid? Att hänvisa till statistik är bara fegt, administratörerna av Utsidan måste ju stå för att man går ifrån policyn och kunna motivera detta med mer än att säga att 10% av läsekretsen kräver detta. Den idealism som låg bakom Utsidan när den startade, är den borta?
 
Utsidan-hmmmm

Är inte jakt friluftsliv? Är det inte naturvård att försöka upprätthålla balansen mellan arterna, trots att mänskligheten satt den naturliga balansen ur spel? Vilken sorts djurliv vill vi ha, många svältande, inavlade och parasit angripna eller en lagom, välmående stam? Skall vi ha en ordentlig vargstam även om det innebär att det knappt går att ha tamdjur? Kan vi känna igen Sverige om betesmarkerna planteras igen med skog? Och slutligen: Är "Bambi" en dokumentär???
 

clindh

Forumvärd
Nu var det inte faktumet att 10% av medlemmarna är intresserade som föranledde borttagande av "icke dödande-policyn" från förr, det gjorde vi innan vi hade den statistiken. Det var en kombination av ändrad personlig inställning och ett konsensus med övriga inblandade i sajten, som jag skrev ovan. Vi har inga jägare bland oss, men väl många som fiskar - så vi dödar alltså inte bara tid...

Hänsyn till djur, natur och miljö skall vara ledord för Utsidan Jag ser inte att vi någonsin släpper en sådan princip. Sedan kan vi diskutera i all oändlighet vad som är hänsyn eller inte, var gränserna går. Är jakt hänsyn? Precis som Anders påpekar finns det många naturvårdande aspekter i jakt, likväl som i sportfiskares ansträngningar att reparera förstörda vattendrag - arbete som förvisso är föranlett av att man vill ha fler fiskar att dra upp... Men är ens att klampa runt och lämna fotspår och stigar verkligen hänsyn?

Nå - nu tycker jag vi inte skall spåra ur här och börja diskutera huruvuda jakt är naturvård eller inte, det har inte med ämnet att göra och det har redan gjorts i Jaktforumet tex. Jag har berättat varför vi på Utsidan inte har ett motstånd mot jakt med i vår policy längre, och jag kan inte säga det på så många mer sätt nu...

Och återigen - vår policy styr inte era foruminlägg! Det vore ju vansinne (och hemskt jobbigt :)) om vi skulle gå in och censurera om någon talar positivt om något vi säger oss vara emot i policyn.
Vill nu någon skriva positivt om hur fint det blir om vi asfalterar och bygger racingbanor i Sarek så varsågod. Men jag både tror och hoppas att det leder till 99.9% mothugg från våra övriga medlemmar, alldeles oavsett om det står uttryckt i vår policy att vi är emot asfalt i fjällen eller inte.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.