Plus testar friluftskök

Är det någon som har hittat friluftskastruller i rostfritt stål med kopparbotten,
eller är det bara iväg till myrorna och handla 70-talskastruller?
Erik,
hallonradens tips om Norge stämmer bra, både kastruller och grytor i rostfritt
har kopparbeläggning på bottens utsida - likadant med popcornkastrullen...
http://eagleproducts.no/kokeutstyr/stalartikler_balkjele_kjelesett_stekepanner_wok/gryter_kjelesett_leirkjeler_popkornkjele/
Och åker man snöscooter eller bandvagn på sina fjällturer så är viktfrågan av
underordnad betydelse, då är det viktigare med myset... Jag har alltid velat ha
en egen bandvagn, ända sedan jag körde en 202:a i lumpen. Det ultimata
friluftsfordonet - långt bättre än allt vad cyklar, fyrhjulingar och skidor heter...
Vintoddy och färskpoppade popcorn framför kvällsbrasan någon? ;-)
/Odd
 
Har inte sett på TV, bara läst den länkade artikeln. Det var väl ok, utom att Johanna säger att snabbare koktid betyder mindre gasåtgång. Det är ju som att testa bilar och säga att den med högst maxhastighet är bränslesnålast. :)
 
Reagerade också på detta. De borde ha vägt gastuberna för att mäta bränsleåtgången.

En annan faktor är hur mkt gaspådrag som sparar bränslet bäst. Med fulla spjäll som i testet är många kök inte bränslesnåla.

Thure
 
Jag reagerade också på det, att det kokar upp snabbare kan ju bero på högre effekt. Då går det inte alls åt mindre bränsle.

Vindtålighetstestet var ju totalt orättvisande.

Två kök med integrerat vindskydd mot ett kök utan integrerat vindskydd...

Och Jetboil torskade vindtålighetstestet på grund av att det välte, inte på grund av att lågan blåstes ut.

Jag tycker också det är fel att jämföra kök som kräver ett specifikt kokkärl med kök som kan använda i princip vilket kokkärl som helst. Med ett vanligt toppmonterat kök eller spindelkök kan jag ta med en liten 0,8-liters gryta om jag är ensam och är man 2-3 pers kan man ta med en 2-liters gryta.
 
Vad jag saknade var referensköket (som alla andra kök måste vägas emot):
Ett gasoleldat Trangia i samma storleksklass.



Annars blir det ju som att jämföra Golfklassens bilar - utan någon deltagande Golf!?!
 
Jag saknade en förklaring till skillnaden på köken. Och hur variationer på hur man lagar mat i utelivet.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Testet var helt ok för konsumenten som vill kunna värma lite mat på utflykten.

Vi andra vet redan för och nackdelar med olika kökstyper.
 
Håller med. Det jag gillar med programmet är att erfarna friluftsmänniskor prioriterar olika saker beträffande kök och att inte ens systrarna Davidsson är överens. Det blir vi förstås inte heller här på Utsidan.

Thure
 
Det beror ju lite på att man försöker kora en total vinnare. Det är ungefär som när nån frågar vad som är "bäst". Det beror helt på vad man ska göra.

Vandrar man är vikten viktig, men är man ute kort tid är kökets vikt största posten, på längre tur är bränslet den större posten.

I andra sammanhang kan storleken vara viktigare än vikten.

Lagar man riktig mat är olika kärl (stekpanna, gryta) och reglerbar låga viktigare än om man bara äter frystorkat.

Jag föredrar "lösa delar" som kan kombineras framför färdiga kit som bara kan användas ihop med varandra (detta eftersom jag använder grejerna sällan, då blir de gamla och reservdelar och tillbehör försvinner från marknaden).

osv.
 
Hmmm

Jag reagerade också på det, att det kokar upp snabbare kan ju bero på högre effekt. Då går det inte alls åt mindre bränsle.

Vindtålighetstestet var ju totalt orättvisande.

Två kök med integrerat vindskydd mot ett kök utan integrerat vindskydd...

Och Jetboil torskade vindtålighetstestet på grund av att det välte, inte på grund av att lågan blåstes ut.

Jag tycker också det är fel att jämföra kök som kräver ett specifikt kokkärl med kök som kan använda i princip vilket kokkärl som helst. Med ett vanligt toppmonterat kök eller spindelkök kan jag ta med en liten 0,8-liters gryta om jag är ensam och är man 2-3 pers kan man ta med en 2-liters gryta.


Vindtålighetstestet är väl högst relevant, blåser det så blåser det, testet (rätt utfört) ger ju grund för att svara på frågan "lönar sig det att bära runt på vindskydd"

Och ett kök som välter lätt skall rimligen diskvalificeras vid eller inte....en ren säkerhetssak
 
Vindtålighetstestet är väl högst relevant, blåser det så blåser det, testet (rätt utfört) ger ju grund för att svara på frågan "lönar sig det att bära runt på vindskydd"

Och ett kök som välter lätt skall rimligen diskvalificeras vid eller inte....en ren säkerhetssak

Ja Vindtålighetstestet är relevant för betong som underlag, men har man inte betong eller asfalt som underlag, så är det ju mindre relevant
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.