Platypussnusk

Hallå!

Har letat febrilt efter trådar som kan tipsa mig om hur jag får rent slangen till min Platypus. Glömde en halvfull påse med sportdryck efter sista toppturen och påsen blev ren med vanligt diskmedel men hur gör jag med den millimetertjocka svart-gråa beläggningen i slangen? Har spanat in en liten borste som följer med ett annat vattenpåsemärke men kan man hitta sådan borstar på annat sätt?

/L
 
Ett snöre med en tyngd i ena änden och en tyglapp i den andra borde väl funka bra annars?

Blir det inte rent kan du alltid köpa ny slang i metervara på clas ohlsson. (Så får du anpassad längd på köpet)
 
Har haft samma problem med slangen till min påse. Den var omöjlig att få ren så jag klippte av den och gick in på en mack och använde den avklippta delen att mäta så jag fick rätt storlet på slangen vad det gäller inner och ytter diametern. Sedan var det bara att knalla hem och värma den änden som ska på nippeln så att den blev mjukare och kunde träs på. Sedan var det bara att anpassa längden på slangen som man vill ha den, längre, kortare eller som den var när den köptes.
 
piprensare kanske funkar? altså sådana man använda nä man var liten och gjorde påskpynt typ. Annars verkar ju ett snöre som träs igenom slangen med en bit disksvamp i ena änden vara en idee... piprensningsmetod som funkar bra på skjutvapen, där kan krutresterna sitta ganska hårt också...
 
Jag har funnit det

larran; sa:
Hallå!

Har letat febrilt efter trådar som kan tipsa mig om hur jag får rent slangen till min Platypus. Glömde en halvfull påse med sportdryck efter sista toppturen och påsen blev ren med vanligt diskmedel men hur gör jag med den millimetertjocka svart-gråa beläggningen i slangen? Har spanat in en liten borste som följer med ett annat vattenpåsemärke men kan man hitta sådan borstar på annat sätt?

/L

Jag har äntligen hittat en metod att få ren slangen...
Man kokar den i vatten, tar upp den och sen gnuggar man den mellan fingrarna, det går ganska enkelt att ta sig fram över hela det smutsiga området. Sen är det bara att spola ur den...
 
Rengöring

Läskborsten till 5.6 studsaren passar. Bismaken av Armol får man på köpet! Problemet är att Platypus- och andra camelbackslangar näppeligen går att göra rena i fält och det snusket kan spoliera hela färden. Problemet undviks helt med 0.5 l eller större flaskor.

Go tur

Johan K
 
Snusk

Ättika, grymt bra mot växtlighet i div slangar, dödar det mesta. Man får vara noga med att skölja rent slanken efteråt (kan bli en liten eftersmakom man inte är noga med att skölja, men gillar man inlagd gurka så är det ok).
Jag kör numera bara vatten i dem och sportdryck är förpassad till flaska.
- anders
 
Kanske en dum fråga...

Kan det vara skadligt, ur bakteriesynpunkt, om det finns vatten kvar i slangen vid förvaring?

Bör vätskepåsen förvaras i frysen?

/Johan ES
 
Det beror på hur du förvarar den. Lägger du slangen i solsken så lär det nog börja växa så småningom. I ett mörkt utrymme (typ en garderob) så tar det mycket längre tid.

Fast jag förvarar mina blåsor i frysen. Enklast så :) Och så bara vatten i blåsorna, inget annat.
 
mlindstrom; sa:
Det beror på hur du förvarar den. Lägger du slangen i solsken så lär det nog börja växa så småningom. I ett mörkt utrymme (typ en garderob) så tar det mycket längre tid.

Fast jag förvarar mina blåsor i frysen. Enklast så :) Och så bara vatten i blåsorna, inget annat.

Ytterliggare en dum fråga, låter du något vatten vara kvar i blåsan när du lägger den i frysen?

Någon sa att man borde spara 1-2 liter, kunde dessutom fungera som en riktigt fet isbit när man ska använda systemet.

/Johan ES
 
Disktabletter !

Någon kanske redat tippsat om detta men....

Ta och lös upp en disktablett i några dec vatten och låt det ligga i slangen over natt. Sopola rent ordentligt efteråt. Disktabletter funkar för att göra rent det mesta....
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.