pinnstyrning; helt plötsligt trögt...

Jag har en Escape med "pinnstyrning" för motion i havet. Jag har rastat henne tiotalet gånger nu denna säsongen här i vårt salta västkustvatten... Jag tyckte i förrgår att hon var mycket trögare i styrningen. För övrigt är det ett hjul för vajern både vid själva pinnen vid fötterna och vid rodret.

Jag vill få tillbaka en styrning med mindre friktion och undrar av nyfikenhetsskäl vad som kan ha hänt (saltvatten?) och av praktiska skäl vad jag kan och bör göra åt det (smörja med något?).

Jag vill dock helst inte få en helt sladdrig pinne som inte alls ligger kvar där man lagt den... Hur ser man till att det inte blir för lite friktion om man nu smörjer? (Är detta ett icekproblem?->)


Detta sistnämnda med "lagom friktion" är kanske för övrigt helt fel tänkt (har ni foten "där" hela tiden?)...


Mycket text blir det... ;) Några ärtigt kortfattade svar? Eller kanske lika gärna en lång utläggning...

// Patric
 
Lite smörjmedel skadar inte. Kopparpasta smälter inte ifall kanoten ligger i solen. Hjärtstocken bör alltid vara smord. Det får inte bara rodret att gå lättare, det tätar även ifall vatten letar sig högt upp "packboxen".

Annars är väl det mesta självsmörjande?
 
Arneri; sa:
Lite smörjmedel skadar inte.
---
Annars är väl det mesta självsmörjande?

Det första betyder kanske att jag måste ta isär allt för att få dit smörjmedel, eller hur?

Det andra, självsmörjande, vad menar du med det? Behöver jag egentligen inte lägga på smörjmedel? Varför tror vi då att det på tiotalet paddling blivit ordnetligt mycket trögare...
 
Roder

Ta loss linorna och känn efter om rodret eller pinnen kärvar. Går det lätt är det troligt att det är linan som kärvar någonstans.

Är linorna av rostfritt stål och går genom plaströr kan linan nöta ner sig i plaströret om plasten är mjuk. Dock ganska sällsynt

Pinnen brukar ledas på en vanlig skruv med mutter för att få pinnen att gå mer eller mindre trögt brukar man dra år muttern, muttern brukar vara en vanlig nylockmutter. Om det finns kontramuttrar kolla att muttrarna sitter fast så att dom inte har gängat upp sig

Ett racing roder är en otroligt enkel manick och brukar inte krångla.

Det brukar räcka att man håller grejerna hyffsat rena

Är kajaken ny och du inte får någon ordning på problemet tycker jag du skall kolla med återförsäljaren

Hans Friedel
 
Tack Hans,
Jag har spanat igen. Det är inte de vajrarna, de känns och verkar osannolikt (Kajaken har varit i vattnet mindre än tjugo gånger). Min okulär besiktning, tillsammans med klurig kamrat i korssjökajak, ger att det torde vara skruvmomentet på pinnens skruv, precis som du nämner. Jag tar med verktyg till nästa gång, släpper lite.

För övrigt gillar jag återkopplingen att dessa skapelser sällan krånglar och att de ingte behöver speciellt underhåll.. Passar mig perfekt.

Dags tur i havet med medelvindar kring åtta. Spegelsjö och svall. Toknöjd med mina insatser idag. Gick ju inte runt! :)

Tjipp å hej!
Patric
 
olle11; sa:
Det första betyder kanske att jag måste ta isär allt för att få dit smörjmedel, eller hur?

Det andra, självsmörjande, vad menar du med det? Behöver jag egentligen inte lägga på smörjmedel? Varför tror vi då att det på tiotalet paddling blivit ordnetligt mycket trögare...

Hjärtstocken brukar vara av rostfritt stål och packboxen av mässing. Mässingen kan med tiden ärga lite och då kan rodret gå något trögre. Lite smörjmedel tätar också packboxen ifall vatten letar sig uppåt.
Gjort på mindre än 5 minuter.

Linförare brukar vara av nylon.

Pinnstyrning är en enkel konstruktion. Min Struer är nu ca 15 år styrningen har aldrig bråkat. Den går förvisso bara i Östersjön...

Du har inte lyckats klämma en vajer med fotplattan?

/Erik
 
Arneri; sa:
Pinnstyrning är en enkel konstruktion. Min Struer är nu ca 15 år styrningen har aldrig bråkat. Den går förvisso bara i Östersjön...

Du har inte lyckats klämma en vajer med fotplattan?
Tack Eric!
Jag har varit i kontakt med den bloggande (före detta) Escapepaddlaren Peter i danmark (nya fräckare kajaker nu). Han har aldrig haft problem med sin, trots saltvatten. Det bör alltså inte vara något större än att jag får justera om muttern lite på pinnens skruv, så tänkte jag o Johan igår. Om det sedan råkar vara lite svårtförklarat varför det plötsligt blev trögare är ju mer av "vetenskapligt" intresse. ;)

"klämma vajer"
Nå, jag skall kolla den grejen också. Jag ser inte det framför mig just nu. Men det är ju lätt att kika lite på. Ser redan framemot nästa runda. :) Har släktbesök i helgen så det blir en förhandlingsfråga... ;

Grejt!
Patric
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.