Pilgrimsleden Älvkarhed - Svabensverk

Jag skall om några v. ge mig av på en vandring i Ovanåkers och Bollnäs' kommuner. Det skall bli vandring både på led och utanför. Jag har bl.a. tänkt följa Finnskogsleden och Pilgrimsleden. Förstnämda har jag redan gått en gång, men om Pilgrimsleden vill jag gärna ta del av andras erfarenheter, ifall någon här har sådana.
Enligt vad jag kan se har ingen här på forumet skrivit något om den. Observera att att det finns flera leder i Sverige som heter Pilgrimsleden och jag är intresserad av den som finns i Ovanåker.
Jag tar tacksamt emot tips om andra vandringar i samma område.
 
Jag har nu genomfört vandringen och är mycket nöjd med den. Jag började i Alfta och slutade i Edsbyn. Inom området finns ett ganska stort antal stugor som är gratis att övernatta i. Ved finns utlagd. Där finns även yxa och såg. Stugorna är även välutrustade med husgeråd. Trots att jag vandrade under semestertider mötte jag bara en gång andra vandrare. Jag kommer definitivt att göra fler turer i området!
 
Jag ska börja gå en hel del i området ovanåker/bollnäs

Har nyss gått finnskogsleden i Annefors/bollnäs, gick nästan runt hela leden på 1 dag.
Tänkte gå norra pilgrimsleden inom kort också, från Älvkarhed till Ramfors.
Är också sugen på att vandra stora delar av hälsingeleden, ska börja planera!
 
Hejsan
Dessvärre så är vissa leder häromkring i norra Hälsingland i mina hemtrakter i ganska stort behov av lite omsorg..
På vissa ställen ligger det ganska mycket vindfällen och tyvärr kan det vara lite svårt att hitta när märkningar är undermåliga..
Upprustning härikring är dessbättre på gång men i dagsläget får man vara beredd på lite av varje...
Mvh
 
Hejsan
Dessvärre så är vissa leder häromkring i norra Hälsingland i mina hemtrakter i ganska stort behov av lite omsorg..
På vissa ställen ligger det ganska mycket vindfällen och tyvärr kan det vara lite svårt att hitta när märkningar är undermåliga..
Upprustning härikring är dessbättre på gång men i dagsläget får man vara beredd på lite av varje...
Mvh
Jag vandrade Finnskogsleden och delar av Pilgrimsleden. Märkningen var det inget fel på. Däremot är det långt ifrån alltid spänger över myrarna. Sista biten av Pilgrimsleden innan man når Svabensverk är det nog mycket få vandrare på. Där fanns ingen stig alls. Däremot var led markeringarna felfria.
Hur är det att gå i dessa trakter under älgjakten? Antar att det är lugnt

Jag vandrar själv under jakttiden.
Vill du har ytterligare info om området svarar jag gärna på frågor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.