Pic Lenin

Hej !

Har planer på att någon gång i framtiden bestiga berget Pic Lenin i Kirgisien (forna Sovjetunionen). Det lär ju vara en av världens "lättaste" 7000-meterstoppar och bra höghöjdsträning inför Himalayaturer. Nu undrar jag om någon bestigit detta berg eller har information om hur man bäst tar sig dit och vad som krävs i övrigt.

Visst verkar det spännande ?

Petra ;-)
 
Är också intresserad av info om Pic Lenin. Jag vill minnas att det var två(?) killar med någon form av kyrklig anknytning som hade en rapport om sitt toppförsök här på utsidan för ett tag sedan.

Får du reda på mer om hur man tar sig dit och hur man ordnar med tillstånd, dvs alla papper som ska stämplas och allmänt hur man tar sig genom hela den där byråkrati karusellen mm. så är jag jätteintresserad av att höra hur det går.

Själv ska jag o några polare till Elbrus i sommar och vi håller på som bäst just nu med att kolla upp hur vi ska ta oss dit och vilka tillstånd som behövs mm. Ett naturligt nästa berg efter Elbrus vore ju någonting i stil med Aconcagua eller Pic Lenin, och är det lättare/billigare/mindre folk överallt på Pic Lenin så är det kanske det mest intressanta alternativet.

Lycka till!

Mvh Christian
 
Svenska Peak Lenin Expeditionen 1999

Hej. Anders Fryk och jag gjorde, som nämnts tidigare ett försök på Peak Lenin sommaren 1999 (då det för övrigt var så dåligt väder att ingen kom upp, innan kriget i Kirgistan började). Kontakta mig gärna för mer information, kartor, ledskisser, utrustningslistor, eller om det är intressant att ha med en klättrare på Er expedition som vill tillbaka.

MVH

/Kotten
 
Peak Lenin.......

Hej!

Låter väldigt intressant, skulle gärna vilja få lite fortlöpande information om eran planering och vad ni kommer fram till, har själv planer på ett besök i området och skulle uppskatta alla tips jag kan få.
Fantastiskt trevligt projekt, Peak Lenin, lycka till!

Tack på förhand.

Peter Berg.
pcberg@hotmail.com
 
Nyfiken

Hej!

Ville bara veta om ni kommit något längre i era planer. Själv har jag disskuterat med en estnisk klätterklubb i hopp om att komma dit nästa år, men är det någon som är på G så hör gärna av er.
/Stefan
 
Hmmm, lite sent svar kanske. Vi var två personer som besteg Pik Lenin 2001 i traditionell stil, inget expeditionsarrangemang. Vi fixade alla tillstånd själva på plats och använde endast ett tält. Toppen är känd som enkel men bör inte underskattas, några krävande passager fanns men det varierar mellan olika år. Man bör ha både höghöjdsvana och viss alpin erfarenhet för att göra toppen på egen hand. Jag har gjort en hemsida för hur man går till väga, den finns på:

http://www.geocities.com/pik_lenin/

/Johan
 
Kul, Johan!

Kul, Johan. Vilken väg tog ni upp? Just nu verkar det vara något trubbel med Geocities, så jag kan inte få upp din/er sida, men det vore kul att utbyta erfaranheter och vad som har ändrats sedan '99.

Planerar ett nytt försök, men har svårt att hitta någon att göra det med, så det blir möjligen en solotur, kanske nästa sommar.

/Kotten
 
Hej Kotten,
bandbredden på hemsidan tillåter endast ca 20-25 samtidiga besökare, om detta överskrids så stängs den ned tillfälligt och jag får ett meddelande om det. Det skedde första och enda gången igår.
Jag har din hemsida sparad bland mina favoriter sedan länge, har funderat på att kontakta dig men det har inte blivit av. Vore kul att utbyta erfarenheter.
/Johan
 
Glaciärer?

Hej!

Har en liten fråga till Kotten. Är en nybörjare i alpinism. Korsade ni några snötäckta galciärer under er bestigning av Pik Lenin och hur säkrade ni varandra då? Jag gick en glaciärkurs förra året och fick lära mig att man måste vara minst tre, helst fyra för att rädda nån ur en glaciärspricka.

/Peon
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.