Peugeot Tourmalent

  • Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

Anonym från gamla forumet

Gäst
Hej. Jag har köpt en racer från peugoet som heter tourmalent (tror jag). Finns det ngn som vet något om den? FRån vilket år ? Kvalité? Bra eller dålig cykel? Tacksam för svar. Jonas F
 

matnor@goteborg.utfors.se (Profane)

Gäst
TourMayBreak

Har själv köpt en begagnad TM, så jag kan inte yttra mig om nyare cyklar, men min har haft en imponerande mängd problem. Lagandet av detta har med god marginal överstigit cykelns inköpskostnad. Den är i och för sig rolig att cykla på, men det roliga varar sällan länge. Svaga punkter: 1) gammal fransk standard vad gäller reservdelar vilket leder till att man antigen får bygga egna eller leta fram begagnade då ngt går åt he 2) ömtåliga ekrar - detta kan ha att göra med min cykel snarare än med modellen som sådan, men fan vad de går av… 3)rostbenägen - skiten är ju fransk, och vad de vet om vinter och saltade vägar där är väl minimalt 4)känsliga växlar - behöver justeras ofta och hyfsat noga för att kedjan inte ska hoppa av stup i kvarten
Enda fördelen är ju att det är förbannat mycket fräckare att susa fram på en begagnad, lagom rostig Pegueotracer än nån jävla mountainbike som har däck som en dumpers och som är så pinsamt stadig att farmor skulle kunna cykla på den…
Ju mer cykeln går sönder, dessto färckare är den, så-
kör franskt och var stolt över det
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
fnask franskar.

"Enda fördelen är ju att det är förbannat mycket fräckare att susa fram på en begagnad, lagom rostig Pegueotracer än nån jävla mountainbike som har däck som en dumpers och som är så pinsamt stadig att farmor skulle kunna cykla på den…"



Det är fan så mycket roligare att ta sig fram över allt med en mountainbike (helst med stötdämpare typ obsys, fransk den också), än att fjanta omkring på en racer inne i stan där man får leda cykeln halva tiden eftersom de trådsmala däcken inte pallar hinder högre än 3 mm. Dessutom ser en mountainbike bättre ut, lite som kustjägarna mot hemvärnet. Coolare är då att cykla racer på en landsväg utan hinder, det ger mer cred än att köra sina 4 meters racelopp mellan rödljusen.
Bonus: det är lättare att ta sig hem stenfull på en mountainbike än på en tourmalet modell bögkuksadel.
Jonas F.
 

Profane ()

Gäst
Napoleon

"Bögkuksadel"??
Nåväl: den som har så slappa skinkor att han inte förmår sitta
på en sadel avsedd för att maximera höftmuskulaturens kraftöverföring till benen får väl investera i en vadderad kärringsadel, då. Finns hos närmaste cykelhandlare, garanterat mjuk och förmodligen billig.
 

jurgen.asp@bikerider.com (Jürgen Asp)

Gäst
Min långfärdshoj efter 2000 mil...

Hej herr annonym...
Det var lite märkliga svar ang. Peugeotcykeln, men
eftersom detta ska vara ett forum för långfärdscykling
så kan jag ju berätta att min förra cykel just var en
Peugeot... Med längre hjulavstånd och lättare ram och
smala däck av touringstuk har jag trampat runt Europa
och Sverige och njutit varje mil i 23 år... Jag fann en
cykelhandlare i Svanesund på västkusten: L O Cykelsport
som hade allt på lager till cykeln! Så det är inga
problem med att hitta det som behövs. Cykeln är
numera nylackad grön och nu som 23:årig gammal hoj med
flera turer bakom sig ska den tydligen ut igen (!) i
sommar, med packning och många mil framför sig...



M.v.h. Jürgen
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.