Perfekta åttor, nödvändigt eller inte?

OT?
Vid inomhusklättring och sportklättring (<= 1 repl.)använder jag alltid pålstek, av säkerhetskäl och för att den sparar tid.

Säkerheten kommer av att man knyter knuten i ett svep. Många olyckor beror på att åtta-knuten inte är fullbordad. Någonting avbryer klättraren efter att första halvan är gjord och så klömmer hon/han att fullborda den.

Jag upplever pålsteken som knepigare att få till och dessutom bör man ju använda stoppknut vilket dels tar tid, dels komplicerar saker. Men visst, den är lättare att få upp efter belastning än åttan och knepigheten är ju en övningsfråga. Men en fördel med åttan är ändå att den är lätt att förklara och lätt att se om den är bra slagen. Alla förstår var namnet kommer ifrån. Och om man slarvar och gör en dubbel överhandsknut så funkar det med.

Angående riskerna med ofullbordad åtta så har du definitivt en poäng.
 
Att göra sig besvärat att skapa en tråd och fråga om man får slarva med nåt som tar 15 minuter hemma i soffan att bemästra är verkligen en felprioritering....
Men det är ju inte trådstartaren som försöker slippa sitta 15 minuter hemma i soffan. Jag upplever att han frågar om försvararna av slarvet har rätt eller fel för att ev. kunna argumentera mot dem och göra något åt det... Helt rätt prioriterat.
 
Ja, det är ju en rätt viktig aspekt, ser den konstig ut kan det vara lätt att missa om den är lite felknuten.

Här höjer jag på ögonbrynen.

Nu vet jag iofs inte om du menar vid kamratkontroll eller när man kikar på den själv, men vid kamratkontroll är jag inte nöjd förrän jag är helt säker på att allt står *rätt* till. Jag kikar inte efter uppenbara fel, jag kontrollerar att allt *är* rätt. Är jag inte säker påpekar jag det ("det här spännet ser skumt ut, ska det vara så på din sele?") så att min klätterpartner antingen åtgärdar det, eller åtminstone aktivt godkänner att "ja, det är okej för mig att det är på det viset".

Jag har alltid förutsatt att alla andra gör samma sak, men så kanske inte är fallet?

------

OnT:

Vid inomhusklättring på topprep bryr jag mig inte särskilt mycket om hur åttan ser ut. Den kommer inte att ta några enorma belastningar, det finns ingen risk att klippa fel, och konsekvenserna om den tar tid att få upp är inte allvarliga. Möjligen tappar den som slarvknyter sina åttor lite "trovärdighet" och "tillförlitlighet" i mina ögon, men det är ingen stor grej.

Ledklättring medför ju dels större belastning, men framförallt en möjlighet att klippa fel bit av repet, så där är jag noggrannare, men då främst med hur stor loopen blir och hur lång bit som sticker ut.

Men som flera andra påpekat, det finns ju ingen bra anledning att slarvknyta sina åttor.
 
Nu vet jag iofs inte om du menar vid kamratkontroll eller när man kikar på den själv, men vid kamratkontroll är jag inte nöjd förrän jag är helt säker på att allt står *rätt* till. Jag kikar inte efter uppenbara fel, jag kontrollerar att allt *är* rätt.

Jo, men är den slarvigt slagen så måste man ju alltså ofta fixa till den för att se om det är rätt. Och det tar onödig tid. Och då blir det ju nästan som att det är den som kontrollerat som slår (i alla fall halva) knopen, och då faller väl vitsen med kamratkontroll bort (att två ska kolla)?

Jag är scoutledare och när våra scouter slår knopar så får jag ibland vända och vrida rätt mycket på knopen innan det går att se att det faktiskt är rätt knop men bara lite fel åtdragen.
 
Det krävs inte många minuter av ens liv för att lära sig hur man gör en 'perfekt' åtta en gång för alla, ett par minuter som ger en mer lättidentifierad, snyggare och i extremfall starkare knut. Den är dessutom lättare att lösa upp om den belastats hårt.

Att göra sig besvärat att skapa en tråd och fråga om man får slarva med nåt som tar 15 minuter hemma i soffan att bemästra är verkligen en felprioritering....

Jag tror att du har misstolkat mina funderingar lite här. Det är knappast som att jag försöker ta någon genväg vid säkrandet för att... ja varför jag nu skulle göra det. Anledningen till frågan är mest nyfikenhet, samt att, ifall det nu skulle vara någon allvarligare fara med att inte alltid ha perfekt knutna åttor få det påpekat för mig.

9 gånger av 10 så blir även mina åttor helt symmetriska, men det kommer ju ibland att hända att den ser aningen fulare ut. Detta är liksom något som jag inte har några jätteproblem med sålänge man klart och tydligt ser att det är en åtta. Gör man inte det, eller om man har lyckats knyta världens jätteloop som kan råka klippas vid ledklättring eller liknande, så ska detta naturligtvis rättas till. Det är helt enkelt så att jag har upplevt att just en "perfekt åtta" är något som många lägger väldigt mycket fokus vid jämfört med andra saker, som i mitt tycker verkar vara viktigare.
 
Om den ar ful kommer hallfastheten bli samre och knopen blir svarare att oppna. I sammanhanget behover man inte oroa sig for repbrott med kanske att den ar svar att fa upp. Vid topprepsklattring kanske inte sa svart problem. REPET TORDE SLITAS MINDRE AV VACKRA KNOPAR DA VARJE KRYSS BELASTAR REPET. (Caps igen...sorry).
 
Hej!

Har också klättrat länge och hållt på en hel del med rope access.

Anledningen till att "samsa" som det heter, t.ex. en åttaknut är dels att den ska vara lättare att lossa, precis som Mike C mycket riktigt skriver. Men också för att minimera risken att den löser upp sig av sig självt under en längre tid.

Om du klättrar inomhus är detta inget problem eftersom man vanligtvis är inknuten i ett par minuter åt gången. Men på långtur eller storvägg så kan du ha kvar samma knut i selen under loppet av flera dagar. Med skav och bök och stök som potentiellt skulle kunna komma att lösa upp en illa samsad åtta.

Efter några år blir man så van vid att lägga knopen så så att åttan alltid hamnar rätt innan man drar åt den utan att man tänker på det. Och även om jag inte är som en hök på mina repkamraters knopar så påpekar jag ibland att "den där kanske ska samsas lite" om jag ser en dålig knop vid kamratkoll.

Tycker dessutom att det ser slarvigt ut. Och som du själv mycket riktigt påpekar kan det vara något svårare att se huruvida det är en korrekt åtta eller inte.

Mina 2 öre.

Du hade ju redan makat my point.
 
Om den ar ful kommer hallfastheten bli samre och knopen blir svarare att oppna. I sammanhanget behover man inte oroa sig for repbrott med kanske att den ar svar att fa upp. Vid topprepsklattring kanske inte sa svart problem. REPET TORDE SLITAS MINDRE AV VACKRA KNOPAR DA VARJE KRYSS BELASTAR REPET. (Caps igen...sorry).

Hur mycket sämre blir hållfastheten? Så man vet hur mkt vits det är att lägga relevans i ämnet, jag har aldrig brytt mig så mkt om knuten ser bra ut f.ö. :)
 
Det beror ju pa. Det testing som har done has been with correctly dressed attaknut. Nagon som har testing data pa incorrectly dressed knut? Som citat ovan skrev sa torde rope halla better if they are dressed correctly. Better livslangd less pengar spent on klattring.
 
Jag har läst på internet där de testade en massa knutar, och den enda knuten som aldrig behövde dressas var dubbel fiskarknop, den fungerar hur bra som helst oavsett hur slarvigt slagen den är! Alla andra knutar hade försämringar på något område om de inte dressades.
 
Det kanske ar en bra vana att i extremsport alltid gora saker med hog kvalitet sa ar det enklare nar man kanske utvecklas och gor saker med minsta mojliga marginal. Sa har jag tankt. Att for stunden gora en lite slarvig atta for att man ska topprepa en stund ar nog helt ok men i det langa loppet har man ett mer slitet rep och mindre erfarenhet av att jobba snyggt. Som jag forsoker leva speciellt i mitt professionella liv: Nar Jan gor ska det markas att Jan har gjort. Det ar darfor jag nastan alltid ar bast ibland.

A andra sidan har det anske inte nagon sakerhetsmassig betydelse da aven en vanlig overhandsknop torde halla sa bra att selen har krossat alla ben den kan ha sondr innan knuten ger sig.
 
Jag har också en del klättring bakom mig, förmodligen fler år än du har kamsäkringar i garderoben. Jobbar även heltid som professionell reparbetare med allehanda uppdrag inom -och utrikes. Dessutom extraknäcker jag på Sveriges alla kategorier ledande klättergym som hallvärd, dvs auktoriserad instruktör.
Jag tycker du ska lära dig att knyta din inknytningsåtta korrekt, dvs samsad/dressad. Huruvida en slarvigt (dock formellt korrekt) slagen åtta någonsin direkt kommer att orsaka en allvarlig olycka håller jag för otroligt. Däremot håller jag med tidigare skribenter om att om du inte orkar slå en snygg inknytningsåtta talar det dessvärre även för att du inte hinner utföra en noggrann kamratkontroll, kolla dina ankarpunkter i standplatsen osv. Detta ger en bild av en klätterpartner man får vänja sig vid att alltid kolla extra.
Vill du vara den?

Jag lär ut, på KC/K2, inom IRATA Rope Access, samt på klippklätterkurser att din inknytningsåtta ska vara samsad, öglan som bildas av repet ska vara stor som säkringsöglan i selen, tampen som lämnas ska vara mellan en och två knytnävar lång varken mer eller mindre. Skulle du ha svårt att referera till det kan du jämföra din erigerade penis, denna har troligen exakt samma längd som tampen bör vara, annars är du abnormal.

Kuriosa:
Tyvärr finns det ett undantag gällande sluttampen ur inknytningsåttan. Inom Svenska Klätterförbundet och SBO är man överens om att en extra stoppknut eller motsvarande varken behövs eller är önskvärd. Dessvärre inom tävlingsklättring med internationell status kräver man denna av deltagarna, troligen pga att framgångsrika tävlingsklättrare tidigare inte alltid varit "riktiga klättrare" utan mer idrottsmän med fokus på prestation, vana vid uppbackning och assistans från tränare och förbund. Här spekulerar jag fritt och får väl säkert på däng nästa gång jag träffar berörda personer, men jag har stött på tävlingsklättrare inom världseliten som för mindre än tio år sedan inte visste hur man knyter in sig med en dubbelåtta alls.

/K
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.