Pepparriska

Jag har följt en finsk väns anvisningar och kokt ur pepparriskorna två gånger i rikligt med vatten, efter avrinning varvas svamparna med grovt salt. Denna svamp kan användas efter ursaltning till stuvning osv.
Jag gjorde en finsk svampsallad med hackad rå lök och hackad avsaltad svamp, gott!! I Finland säljs pepparriska på torget för nedsaltning.
 
Riskor

Vad jag har förstått så äter man flera andra riskor också i Finnland? I Sverige är det ju bara Mandelriska och Blodriska som nämns bland matsvamparna. hur är det med andra riskor?
 
Nej inte pepparriska, för mycket arbete antar jag. Doick hittade jag och min flickvän en hel del blodriskor den gångna helgen.

Blodriskan är enligt min åsikt allra godast att torrsteka utan någon fett överhuvudtaget. Lägg den direkt på plattan eller en torr stekpanna. Stek den så att den får en ljusbrun färg runtom. Jag brukar skilja på foten och hatten. Obs! Blodriskan får absolut inte ätas rå. Den är då svagt giftig! Har gjort det misstaget en gång...

När den är klar så är det bara att salta och peppra (svartpeppar) den. Smakar väldigt annorlunda jämfört med andra svampar. Nästan som kött. Den är min klara favorit bland alla svampar. Bätte än kantareller och Karl Johan, tycker jag.
 
Riskor

Många av de sk skogsriskorna är klart underskattade i Sverige.

Det finns mycket gott om dem i skogen

De flesta är tämligen "säkra" svampar som man inte förväxlar

En del av dem (INTE blodriskorna) har mycket få angrepp av larver

De flesta SMAKAR verkligen något och tillför inte bara KONSISTENS

Visserligen måste endel (som tex pepparriska) avkokas, men ingen annan svamp äts ju ändå rå. Läs gärna Nya svampboken av Pelle Holmberg, den ALLRA bästa presentationen av matsvampar.

Mvh Per
 
Re: Riskor

heme; sa:
Visserligen måste endel (som tex pepparriska) avkokas, men ingen annan svamp äts ju ändå rå.

Mvh Per

Champinjoner?!
Bara en tanke; jag brukar äte dem råa och har aldrig mått dåligt av det - och jag är definitvt inte ensam om att äta dessa komersiella svampar råa.

//B
 
Inte ens champinjoner!

Jeobald (Björn Åström),
jag har läst någonstans att man bör inte ens äta råa champinjoner. Kommer inte ihåg varför men sedan jag läst det så har jag slutat med det.

Jag har nämligen också tidigare njutit av dem råa. Men som sagt när jag läste det så slutade jag tvärt. Har för mig att de samlar i sig gifter som försvinner vid tillagning (är dock inte säker).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.