Pedalställ med bra ergonomi

Letar efter ett pedalställ som har bättre ergonomi än SmartTracks med sina små runda hälstöd och pluttiga styrreglage.
Tittar på internet på VKV:s LD-ställ och Lettmanns nya som sitter i Speedlinern men det är förstås svårt att avgöra egenskaperna baserat på det man ser på en bild.
Är det någon som har erfarenhet av dessa och kan ge sina synpunkter?
Det kanske finns andra ställ med mittmonterade pedaler som kan vara intressanta.
Tacksam för alla upplysningar.
 
Jag har tre kajaker - alla med mittmonterade pedaler och hälstöd.
  • VKV's pedalställ är tillverkad i aluminium och definitivt mest stabil. När man dragit åt skruven sitter det bergfast. Hela konstruktionen utstrålar kvalitet. Min modell är ett par år gammal och reglagen har senare ändrats lite grann och förmodligen har det blivit lättare att komma åt dem när man sitter ned.
  • Lettmans pedalställ är också tillverkad i aluminium. Det är helt OK, men om man inte drar åt den sidomonterade skruven ordentligt kan pedalstället glida iväg. För mig är det svårt att kunna justera när jag sitter ned.
  • Cobolt har ett pedalställ i plast som regleras med en vev som skjuter pedalstället längs en gängad stång. Det går ganska enkelt att veva medan man sitter ned. Man får lite intryck av att det är sämre kvailtet eftersom den inte sitter helt stumt utan vickar någon millimeter på den gängade stången. Har emellertid inte haft några som helst problem med den.

Priset skiljer sig säkert och vikten också, men om det bara gäller kvalitet är VKV's pedalställ i mina ögon klart bäst.
 
SmartTracks pedaler är ju tyvärr som små runda "potatisar" man blir öm i fötterna rätt fort om man som jag helst paddlar barfota!
Har både Streamliner å Speedliner tycker deras pedaler funkar mkt bra, man kan tex själv justera vinklingen på pedalerna så man kan få ihop dom ännu mer!
Lettmann pedaler funkar likadant som VKV´s med hälstöd!
Lätt åxå justera i längdled utan att behöva justera om styrlinorna!
Det enda som skulle vara ännu bättre än mittenplacerade pedaler skulle i så fall vara ett rejält pinnstyrningsystem med ordentlig fotplatta som tål lite tryck... :)

/Janne
 
[*]Cobolt har ett pedalställ i plast som regleras med en vev som skjuter pedalstället längs en gängad stång. Det går ganska enkelt att veva medan man sitter ned. Man får lite intryck av att det är sämre kvailtet eftersom den inte sitter helt stumt utan vickar någon millimeter på den gängade stången. Har emellertid inte haft några som helst problem med den.
.

Det ska vara ett spel på ca 1mm för att stången inte ska klämma i fästena och göra det trögt att veva. Detta är inget man märker när man paddlar. Cobolts kajaker är så kursstabila att man sällan behöver roderjustera på rak kurs utan jag använder pedalsystemet som mothåll för hälarna för att få bättre paddeldrag om jag behöver ta i lite. Pedalsystem i mitten tycker jag generellt ger bättre sittkomfort och ergonomi.
 
Nu är det på plats

Kunde inte hålla mig utan monterade det nya pedalstället idag.
Slipa + rengöra med aceton + limma med Sikaflex 292 (rätt styvt) så satt aluminiumprofilen där.
Nu ska det bara härda något dygn innan provturen.
 
Låter som du gör en bra kajak ännu bättre :) Vad kostar Lettmanns pedalställ/med skena?
Vill gärna höra hur provturen gick om utväxling mm stämde! Skulle vara roligt se nån bild på installationen :)

/Janne
 
Hmm tog bild på härligheten men jag är bättre på kajak- än fotofix och har inte lyckats få till rätt bildstorlek - det får bli fotokurs i vinter istället.
Det nya Speedlinerstället kostar 900:- och aluminiumskena 140:-/m hos Kajakcenter i Grebbestad.
Kuriosa: nya stället väger 1,0 kg jämfört med SmartTrack pedalernas 1,5 kg.

Jag kan skicka bild om du ger mig din mailadress. /Gösta
 
Senast ändrad:
Bra kajak blir bättre

Tog en testtur idag och det nya stället uppfyllde alla förväntningar:
-direkt styrrespons istället för SmartTracks diffusa och utväxlingen känns helt rätt
-styrningen sker med främre delen av foten jämfört med hålfoten tidigare
-fasta delen ger bra stöd för halva foten och möjlighet att trycka på för att få rotation
-möjlighet att flytta fötterna i sidled för att få omväxling i belastningen
-faktiskt lättare att växla mellan knäna centralt resp inkilade under vingarna
-verkar robust och har färre delar som kan trassla
Så här borde Barracudan varit utrustad från början.
(Tänk att man kan bli så upphetsad över ett pedalställ)
 
Tog en testtur idag och det nya stället uppfyllde alla förväntningar:
-direkt styrrespons istället för SmartTracks diffusa och utväxlingen känns helt rätt
-styrningen sker med främre delen av foten jämfört med hålfoten tidigare
-fasta delen ger bra stöd för halva foten och möjlighet att trycka på för att få rotation
-möjlighet att flytta fötterna i sidled för att få omväxling i belastningen
-faktiskt lättare att växla mellan knäna centralt resp inkilade under vingarna
-verkar robust och har färre delar som kan trassla
Så här borde Barracudan varit utrustad från början.
(Tänk att man kan bli så upphetsad över ett pedalställ)

Är det inte så att Smarttrackpedalerana sitter rätt märkligt monterade på din kajakmodell?

Här syns de på en bild från kanotcentrum.se.

Smarttrackpedaler.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.