Passar Aquarius som Sommarjacka?

Jag behöver en ny Sommarjacka,alltså en allround vardags jacka med tunnt foder som används kalla Sommar dagar och kalla Sommar kvällar och eventuellt som vår och höst jacka. Jag har hittat ett ställe där dom säljer en Haglöfs Aquarius jacka i en snygg blå färg,och jag tycker att hela Jackan i sig är snygg.

Nu kommer jag till själva saken om den är lämplig att ha som Sommar jacka,eller om den enbart ska användas som regnjacka vid dåligt väder? Aquarius jackan är inte tillverkad i Pollyester eller Bommull,utan är tillverkad i materialet PROOF® 936 som är ett helt vattentätt "andas" material. Länk till tillverkarens sida: http://www.haglofs.se/prd/visaprod....4&lang=sv&Q=2&Str=&show=&ak=&iac=2722&EB=#prd

Tidigare så har jag alltid använd Bomull eller Polyester jackor med Teflon impregnering som allround Sommarjackor,och dom har jag inte upplevt som för täta.

Frågan är nu om Haglöfs Aquarius jackan passar som allround Sommarjacka,alltså när det är lite kallare och när det regnar(den är ju helt vattentät)eller är den för tät och därmed för varm för att användas som Sommarjacka?? Prasslar den mycket,eller är materialet mer tyst?

Är det någon äger en Aquarius jacka som kan lämna synpunkter om Jackans användning sommar tid? Eller för övrigt vem som hellst får gärna lämna synpunkter!

Jackan ser ut så här:
 

Bilagor

  • JackaAquarius.jpg
    JackaAquarius.jpg
    22.6 KB · Visningar: 813
Senast ändrad:
Jag skriver svar själv,eftersom att jag nu har provat Aquarius jackan på riktigt nere på stan och funnit att den är mer passande som en regnjacka,än som en Allround sommarjacka. Den ligger i en väldigt bra prisklass med sina 550kr(rea pris) hos Getout.se och med ett ordinarie pris på ca 850kr.Skulle det ösregna ute så är Haglöfs Aquarius förståss jättebra vid dom tillällena eftersom att den är till 100% vattentät,men den är inte så allsidig andra dagar då det inte regnar så mycket.

Jag köpte istället en ny T&P Traveller Jacka från ITAB i Taslan 100% micropolyamid som är Teflonimpregnerad. Den är mycket luftigare och mer allsidig att ha som både vår,sommar och höst jacka. Jag har haft en Traveller Jacka i färg Grå som vår,sommar och höst jacka i över tre år och den börjar bli utsliten,därav att jag tittade på en ny sommar jacka bla Aquarius,men det slutade med att jag köpte en ny Traveller jacka(fast i Svart den här gången)och använder den nu som sommar och blivande höst jacka.

Jag har impregnerat den med Armour spray,och den har även en utfällbar fast huva och den står emot rejäla skurar innan man blir blöt,och då torkar den väldigt fort. Den är med sitt pris på 298 kr(nedsatt pris) väldigt bra och jag får se hur många år den här hänger med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Naturmannen Robust sommarjacka? Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.