Pakethållare-hjälp tack!

Hej på er alla kunniga människor!

Jag ska bege ut på långcykling till sommaren (treriksröset-smygehuk) och håller nu på att samla på mig utrutsning. Jag har fått tag på en begagnad Scott Sportster och rustat upp den för ett par tusenlappar. Nu har jag kommit till pakethållare (fram + bak). Var inne på cykelaffären idag, och de menade att det egentligen inte fanns några alternativ - skulle man ha nåt bra skulle man ha Tubus. Jag vill såklart gärna ha bra grejor, och jag kan tänka mig att se det som en investering, men vad skulle ni säga - finns det alternativ till Tubus som fortfarande är bra men inte stjäler 2500 kr från min plånbok? Eller borde jag slå till?

Jättetacksam för lite svar!

Tina
 
Jag har satt dessa fram vilket är ett alternativ till pakethållare.
De ger en låg tyngdpunkt och säljes till ett överkomligt pris.

http://www.lindbergscykel.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=917

Baktill har jag satt en ganska billig pakethållare.
Utanpå den satte jag sen samma lasthållare som ovan vilket gjorde att väskorna sänktes ca 7 cm.

Det gör det lättare att komma åt saker i väskorna även med tält, liggunderlag kvar på pakethållaren.
De stagar även upp pakethållaren så det lilla den svajade innan försvann helt.
Jag har två 20 liters väskor fram och två 25 liters bak om du undrar.

Mitt tips är alltså att inte lägga för mycket pengar på pakethållare.
Lägg då hellre lite mer på att få ett par bra väskor.
 
cyklar du asfalt så räcker nog det absolut billigaste du kan hitta.
cyklar du med lite packning gäller samma sak.

Tubus eller liknande bra pakethållare av stål behöver du om du cyklar med mycket packning (viktmässigt) och på dåliga vägar som gör att belastningen på pakethållaren ökar markant –*till exempel tvättbrädevägar (eller om du cyklar i stadsmiljö och inte orkar ta hänsyn till trotoarkanter). =)

Jag har klarat mig med en aluminiumpakethållare av enklaste modell till sydafrika en gång, så om du ska cykla inom sverige på bra vägar så behöver du inget speciellt. Dessutom har du mycket god tillgång längs vägen till att kunna köpa en ny pakethållare eller laga den du har, om den skulle gå sönder, så där har du också en anledning att inte spendera för mycket på just det valet.

Ska du ändå köpa ny pakethållare så satsa på något under 200 spänn - annars är det lika bra att köpa det bästa på en gång (Tubus kan man väl hitta för ca 900 kr styck trodde jag?), så är du trots allt utrustad att klara skitvägar med mycket packning långt från butiker och mekaniker =)

Som någon sa - satsa hellre på riktigt bra väskor.
 
Som tidigare skrivet, svagaste punkten är väskorna även om du packar lätt.
Sitter väskorna stumt mot hållarna så håller även billiga väskhållare enligt min erfarenhet.
Cykelhandlarn är nog inte billigaste stället för Tubus......
Men de verkar hålla länge och för mycket. Rejäla väskor håller oxså bra.
 
Tack för alla svar hörre ni! Tyvärr verkar det ju som om jag började i fel ende...jag köpte väskor först nämligen, och nöjde mig med Biltemas. Kanske borde ha gjort tvärtom och satsat på väskorna som ni säger.
Så nu tänker jag att då kanske det är lika bra att köra Tubus ändå, så att åtminstone en av sakerna är bra :) Jag fick ge 1000 kr för bakpakethållaren i cykelaffären, så kanske är det värt det ändå, om man bara ser till att komma iväg på många turer!
 
Som tidigare skrivet, svagaste punkten är väskorna även om du packar lätt.
Sitter väskorna stumt mot hållarna så håller även billiga väskhållare enligt min erfarenhet.
Cykelhandlarn är nog inte billigaste stället för Tubus......
Men de verkar hålla länge och för mycket. Rejäla väskor håller oxså bra.

Tycker nog tvärt om. Feltemas mfl väskor går alltid att modifiera med andra krokar när de går av. Svårare då att laga en sprucken paket (brev? ) hållare i aluminium. Dessutom påverkas köregenskaperna till det sämre en hel del i utförsbackar av svaga hållare som kränger.
 
Tack för alla svar hörre ni! Tyvärr verkar det ju som om jag började i fel ende...jag köpte väskor först nämligen, och nöjde mig med Biltemas. Kanske borde ha gjort tvärtom och satsat på väskorna som ni säger.
Så nu tänker jag att då kanske det är lika bra att köra Tubus ändå, så att åtminstone en av sakerna är bra :) Jag fick ge 1000 kr för bakpakethållaren i cykelaffären, så kanske är det värt det ändå, om man bara ser till att komma iväg på många turer!

Bra köp! Lägg dit några större rostfria brickor som fördelar trycket från de små skruvskallar när du monterar den. Använd även gänglåsning på skruvarna så slipper du att de vibrerar loss.
 
Man måste absolut inte lägga de pengarna på pakethållare om man inte är "ha galen" eller ska ska göra en sväng till Kina på gamla krokiga grusvägar med hela porslinsservicen i packningen.

Har alltid kört med billiga pakethållare och de har alltid klarat hela semestern (eruropa 120-180 mil), nu när jag bytte cykel köpte jag dock en något rejälare för 350kr och i den prisklassen så är det ganska bra kvalité. Kolla bara att den sitter bra på just din cykel för infästningarna varierar och passar olika bra på olika cyklar.


Till de främre har jag byggt egna.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59271&highlight=lowriders
Dessa är dock relativt otestade men ser ut att fungera mycket bra, testar lite i vår och sedan en riktig långtur i sommar.
 
Från Tyskland får du ju en "Tubus Cargo" för en dryg femhundring. http://www.bike-components.de/shop/cat/c527_Fixed-Mounting.html
Jag har inte hittat några pakethållare som har så bra vikt/styrka/pris förhållande som Tubus enklare modeller.
Fast ska du inte cykla mycket grusväg med packning spelar det nog inte så stor roll. Ska du det så tycker jag Tubus Cargo är ett väldigt prisvärt val av pakethållare.
 
en sak som jag tycker mig se helt glöms bort i era pakethållardiskusioner mm, som kanske var första handsvalet för inte allt för länge sedan, är att återigen blåsa liv i by-smeden.

ni tycks ju gilla modifierade och helt ändamålsanpassad utrustning, när det är uppe på dom här nivåerna, alltså bortåt 2.500:- då kan jag nog lova att ni i princip var som helst kan få en pakethållare tillverkad helt efter era önskemål till samma eller lägre kostnad

har ni ett billigt utgångsläge i form av nåt från biltema el liknande och dessutom lyckas hitta nån fjunig grann-pojke med en mig (mag) -svets kan nog hela arrangemnaget stanna på en totalkostand av 4-500:-

det är lätt hänt att i masstillverkningens tidevarv helt glömma att det faktiskt finns hantverksbetonade alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
TMW pakethållare... hur välja?hur tänka? Långcykling 9
Moniqan Prisvärda pakethållare fram och bak Långcykling 7
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
Flyrib Lowriders, pakethållare och skärmar... Långcykling 29
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
skell Pakethållare för sadelstolpe, med "väskstöd", i Stockholm ? Långcykling 7
dholmdahl Pakethållare på racer Långcykling 11
vegar Pakethållare skivbroms Långcykling 8
emmloujan Sl-pakethållare - bra? Långcykling 10
jonasj Pakethållare utan bakre fäste? Långcykling 12
kragan Pakethållare Långcykling 16
Gaion Pakethållare till Stötdämpad-Gaffel!? Långcykling 10
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
Albertsson Pakethållare i stål ? Långcykling 9
Johnboy Pakethållare fram Långcykling 10
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
pgy Tubus pakethållare Långcykling 4
Blåbär "Pakethållare" Långcykling 2
mördarsnigel PAKETHÅLLARE BAK Långcykling 1
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 20
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.