Pajko Artisan

Hej alla kunniga fixare.

Jag har ett problem med läckande skedda box på min Artisan 2000 som jag köpte 1996. Jag fyllde kajaken med vatten för att lokalisera läckan och fann att det sipprade ut vatten via den stålaxel som håller skeddans framkant på plats. Jag vet inte exakt var vattnet läcker in på insidan av skrovet.
Är det någon som haft ett liknande problem, eller någon som vet bästa sättet att gå tillväga för att laga läckaget, det är ju ganska trångt i skeddaboxen så att säga :)
Alla svar emottages med glädje.
Tack på förhand!
 
Hmm

Ett lättare sätt att lokalisera läckor är med såpvatten. Fyll utrymmet med luft, sätt en plastpåse över lucksargen och anslut en cyckelpump på någotvis.

Pensla sedan såpvattnet på kritiska ställen man ser lätt var läckan finns.

Täta med Sikaflex eller något liknande täta på den sida som ligger närmast vattnet annars är det risk att vatten tränger in i laminatet.

Är inte stålaxeln inplastad??

Hasse
 
Tack för rådet.
Stålaxeln är inplastad i skeddaboxens laminat där då gel coat är på skeddaboxens "vattensida".
Det är ju så jäkla pillrigt att jag inte bestämt någon exakt strategi än för att angripa problemet. Så jag är mycket tacksam för alla svar....
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...