Paddellina

3mm gummicord

Jag anvander en 3mm gummicord med oglor pa anderna.
Oglorna gors genom att sy anden till en punkt nagra
centimeter in pa linan. Sedan anvands oglan direkt pa delbar paddlar, eller andra anden tas igenom oglan pa icke delbara. Anden vid kajaken fasts med en liten karbinhaka.
Hoppas att ni forstar det utan bild och svenska bokstaver.
Jag paddla alltid med den, dels for att det ar sa bekvam att kunna slappa paddeln nar som helst,
(for att dricka, ta bilder osv)
men ocksa for att ingen kan guarantera att inte tappa
paddeln nar nagot hander.
Och efter dussintals raddningsovningar, har jag aldrig
trasslat i en lina, och an sa lange har jag inte snurrat runt 3 ganger efter att jag tappade paddeln.
 
olle11; sa:
Wakeman; sa:
PS1. Jämförelse, månne osjyst; har vi sett forspaddlare med paddellina?
PS2. Jag vet kloka typer som verkligen hävdar att paddellina skall sitta i flytvästen, inte i kajaken

Osjyst jämförelse? Nej det tycker inte jag.
Trots en del simturer under min tid som forspaddlare har jag aldrig tappat paddeln. Det första man lär sig som nybörjare är att hålla reda på grejorna. Sedan får man till skillnad från havspaddlare faktiskt träna sin roll i skarpt läge, inte göra en eller två rollar när man avslutat sin kvällstur och är på väg att kliva upp på land.

Om alla havspaddlare började med forspaddling och lärde sig att handskas med kajak och paddel under svåra förhållanden skulle vi inte behöva pryldiskussioner likt den här :)
 
För att balansera mitt tidigare inlägg.

Jag minns inte att jag såg särskilt många som var med och rockhoppade och tidvattenvågssurfade med havskajak i Wales som hade paddellina. Jag tänker mig att man upplever det onödigt och/eller riskfyllt. Å andra sidan, ingen tyckte att de få som hade lina var galna, påpekandet var tämligen stillsamt; lita inte på linans hållfasthet i tokigt vatten.

(Själv har jag dels ovanstående risktänkande i mitt bakhuvud, dels känns linan mest i vägen och ful ;-).

För sansad paddling i lugna svenska vatten; gör vad du vill ;-) med helt gott samvete, utan tillkrånglade resonemang.

Trivs du?
Himla bra! Kör hårt på din grej!
 
Point65 har en paddle-leash som är riktigt bra och faktiskt överkomlig i pris för den som inte kan/vill/orkar göra en själv.

En plastögla med karborre som fästs på paddeln. Väger nästan inget. Och en elastisk spirallina som inte är för lång med en plastkarbin i varje ände. Den kostar 65 kr.
 
Jag är generellt emot paddellinor. Tycker dels att de innebär onödiga säkerhetsrisker – folk som paddlar i besvärliga förhållanden (fors, surf, rockhopping) har inte linor. Dels är min erfarenhet att man inte släpper greppet om paddeln även när det går riktigt på tok (egen erfarenhet). För att parkera paddeln tillfälligt fungerar däckslinorna utmärkt. Har man en rank kajak kan paddeln stickas in under linorna på fördäck så att den släpar i vattnet med andra bladet och ge lite stöd om man skall ta på en paddeljacka eller fotografera. För övrigt:
...vid kamraträddningar har man två paddlar att hålla reda på – den egna och badarens – då fyller en lina i den ena ingen större funktion. Enklare är att lägga båda framför sig tvärs över båda kajakerna. Där hålls de på plats av flytvästen.
...gummilina är en extra risk. Tappar man paddeln i brytande sjö kan man få ett ordentligt slag i huvudet om linan dras ut och flexar tillbaka. Det har hänt.
...om man har lina ska den sitta i kajaken. Fäst i flytvästen eller runt handleden blir den en säkerhetsrisk och kan dessutom göra det omöjligt att få tag i kajaken när det blåser. Fäst i kajaken blir paddeln ett drivankare som bromsar kajaken och gör det lättare att få tag i den.
 
JanA; sa:
olle11; sa:
Wakeman; sa:
PS1. Jämförelse, månne osjyst; har vi sett forspaddlare med paddellina?
PS2. Jag vet kloka typer som verkligen hävdar att paddellina skall sitta i flytvästen, inte i kajaken

Osjyst jämförelse? Nej det tycker inte jag.
Trots en del simturer under min tid som forspaddlare har jag aldrig tappat paddeln. Det första man lär sig som nybörjare är att hålla reda på grejorna. Sedan får man till skillnad från havspaddlare faktiskt träna sin roll i skarpt läge, inte göra en eller två rollar när man avslutat sin kvällstur och är på väg att kliva upp på land.

Om alla havspaddlare började med forspaddling och lärde sig att handskas med kajak och paddel under svåra förhållanden skulle vi inte behöva pryldiskussioner likt den här :)

Ni får gärna se till att citera rätt så att jag inte blir anklagad för saker jag inte skrivit :D
 
Trodde väl aldrig att en paddellina kunde generera sånt intresse. Fel av mig.
Ännu ett inlägg;
Syftet med paddellina är väl inte bara att säkra paddeln, vilket iofs kan vara bra och/eller bekvämt i vissa situationer.
Ännu viktigare är att säkra kajaken. Försök att simma ikapp en bortdrivande kajak den som kan. I det läget har man inte stor nytta av sin krampaktigt hållna paddel.
 
Självklart beror det på förhållandena, men det är väl ändå rätt ovanligt att kajaken är på rätt köl när man själv inte längre är ombord?
När den är vattenfylld och troligen uppochned blåser den ju inte iväg med samma hastighet som annars.
 
Det har du helt rätt i men under processen att vända-tömma-komma ombord kan det vara bra att ha ett "handtag" alt. drivankare som extra säkerhet. Om det blåser alltså, vilket det brukar göra när man går runt.
Några riktiga nackdelar med att använda lina har jag svårt att se. I slutänden är det ju iaf upp till var och en.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.