Paddelbart!

Hej

Ville bara tipsa om att Vaxholmsfjärden är öppen från trälhavet runt Stegesund och Hästholmen och söderut förbi Vaxholm. Tar man längsta vägen blir det nog fem distans.
Man kan lätt komma i vattnet antingen på Vaxholms brygga, Skarpö (bilfärja) eller Resarö.
Såg dessutom att SSSK (Svenska skridkoseglarklubben) var på trälhavet och åkte skridskor idag på förmiddagen

Lite roligt var det att igår paddla in till Statoil för att köpa mjölk. Hade jag tagit färjan från Stegesund så hade mjölken kostat 160 kronor mer...

Bilder finns på http://www.gunnarahlberg.com

Passa på nu innan båtarna kommer och tränger ut en till strandremsorna och njut av solen på de öppna haven.

Var mer finns det paddelbart?

[Ändrat av uglykidjoe 2005-03-27 kl 22:42]
 
Utgå från Herrhamra på Torö och paddla runt Öja (Landsort), mot Fifång och på/innanför Asköfjärden.

Bokösund ligger såvitt jag vet; det var is mellan Kråmö och Korpens norra stränder (och innanför), det gick inte att paddla ovan Kråmö mot Julafton. Fifångs norra ände ligger också i istäckta delar.

Dock kunde man alltså paddla över Asköfjärden och runt Öja, vilket normalt kan vara vatten där man känner sig mycket liten i kajak. Lördagen och söndagen erbjöd spegelblanka vatten till stora delar. Ett och annat enstaka fartyg och så lotsbåtarna och vi... Knappt märkbara dyningar ikväll utanför Torö!! Strålande sol i två dagar. (Rätt iskallt i vattnet...)
Helt otroligt!
 
visst skulle man vrida fram klockan en timme och inte en månad? Ser att du var ute och paddlade 26/4 :)

Trevliga bilder... Blir lite smått sugen, men här har vi minst 2 dm kärnis fortfarande...
 
Klättrade idag på Vårdberget, Fituna. Därifrån har man utsikt över fjärden mellan Mörkö och Södertörn som man befinner sig på. Större delen var faktiskt öppet vatten. Vad jag såg så var hela Mörköstranden från Skanssundet och söderut isfri.

Detta tyder på att man kan paddla från Fifång till Södertälje utan att behöva paddla i smal ränna med flak och risk för att inte kunna undvika fartyg. Reservation för Skanssundet-Brandalssund och en liten bit upp mot Igelsta. Slussen till Hallfjärden är i stort sett isfri.
Reservation även för området norr om Fifång, det var inte öppet i förrgår och kan ju även vara problematiskt p g a drivande is. Min gissning är dock att det är paddelbart hela sträckan och att det finns isfria stränder på åtminstone någon sida. Planerar någon en tur för nästa helg är det nog ännu säkrare.

Apropå säkerhet rekommenderar jag ingen att paddla sträckan vare sig ensam eller utan någon slags klädsel som ökar överlevnadstiden i vattnet. Det är ju förstås fortfarande så kallt att man inte överlever så länge i vattnet ens om man klarar att inte refelexinhaler vatten vid plurrningen. Klarar man sig upp i kajaken igen så lär man behöva assistans (och utrustning) när man nått land för att få upp kroppsvärmen. (Den som tvivlar kan ju hålla armen i vattnet tills han ändrar sig.
Det lär ske rätt fort ;-).) Även med bra balans kan man ju plurra vid paddelbrott,grundstötning eller andra extraordinära händelser.






[Ändrat av Mezzner 2005-03-28 kl 22:20]
 
Några fler ställen som är paddelbara nu?
Är sugen på att paddla nästa helg, gärna i krokarna kring vaxholm, rindö eller värmdö. Någon som har några heta tipps? Gärna en bit ifrån vaxholmsbåtarnas svall...
/Sulan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eriksjos Paddelbart i Blekinge nu? Paddling allmänt 2
1145 Paddelbart nå'nstans? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.