Packningslista för 3 dagars fjälltur

Tips

Om du inte gillar tumvantar pga. den dålig motoriken dom ger, så finns 3 finger vantar som ett alternativ.. då har tummen och pekfingret varsin eget fodral och resten i en egen ficka, dessa är bättre än fem-finger handskar. Och man har pekfingret fritt, det ger bättre motorik på pilljobb etc.

Mvh troswe
 
Jag har aldrig smält snö i en kastrull större än 1.75 liter, räcker det också. :)

Angående att smälta snö, glöm inte att hälla i lite vatten i kastrullen då går snösmältningen snabbare och effektivare och man slipper vidbränna kastrullen som gör att vattnet kommer att smaka skit.

Mvh troswe
 
Kloka synpunkter från många i tråden, framförallt den om vindsäck! Vindsäcken är ju också kanonbra när man rastar - busväder eller inte.

En borste att ta bort snö från utrustning och kläder är en bra idé.
Två kastruller och ett lock (typ Trangia) gör snösmältningen mer rationell,och som tidigare nämnts, försök få tag på ett effektivare kök än t-sprit.

Jag skulle nöja mig med en enliters thermos men ta med en Nalgeneflaska på 1 liter(stor öppning och tål kokande vatten). Flaskan kan även dubblera som värmekrus i sovsäcken under natten.
C-vitaminbrustabletter gör det godare att dricka den smälta snön och väger inte mycket.

Reservskidspets kanske bara är vidskepelse från min sida men hänger alltid med.
Ett par extra yllefiltsulor till pjäxorna är skönt att kunna byta med.

Kanske kan ni dela på ett multiverktyg för att klara av enklare repartioner?

Tre böcker jag tycker är läsvärda är "Fjällboken" av Grundsten, "Vinterfärden" av Lars Fält och "Allen and Mikes really cool backcountry ski book".

Uffe
 
Får tacka för all feedback! Beaktar allt som sägs!

Hannulan är inne på hur vi tänker och vi kommer göra de bästa med de tillgångar vi har!

Var billigt att hyra turskidor så vi kommer nog köra på de!

Vi tänkte köra t-röd kväll o morgon sen laga lunch med vatten vi tinat på morgonen o har i termosar.

Damasker ska med!

Tumvantar låter faktiskt varmt och skönt ;)

De mesta ni föreslår låter väldigt smart och hade jag haft resurserna hade de mesta införskaffats. Vi kommer dock låna/hyra så mycket vi kan resten får ordnar sig genom lagom tempo, riskmedvetenhet och lite djävla pannben :p
 
spaden...

Spade i plast från Biltema ???

Kanske någon kommenterat redan, men är man i en nödsituation och måste gräva ned sig så är en lågbudgetspade i plats inte mycket att ha, hacka, hugga i packad snö....
 
Spade i plast från Biltema ???

Kanske någon kommenterat redan, men är man i en nödsituation och måste gräva ned sig så är en lågbudgetspade i plats inte mycket att ha, hacka, hugga i packad snö....

Äch de duger, allt går med lite manskraft. Kan alltid skaffa en klas (kort lätt attack spade) ;) haha

Vi kommer inte röra oss i lavinriskområde förövrigt... Aldrig sätt en same med spade för 4000, bara stockholmare...

men tack för tipset :)
 
Att skotta lössnö med en biltemaspade av plast funkar säkert alldeles utmärkt, men den funkar definitivt inte att använda för hårt packad snö. Tveksamt om den ens duger till att fixa till ett rastskydd av snöblock.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.