packningsbryderier.

Stryp! Och avskeda!

Hackman undrade "- får du verkligen in MADRASSEN i säcken också?
Den är väl inte så lätt att komprimera (åtm. inte min Ridge Rest)?"

Nej, hu! Liggunderlaget är ju den verkliga volymboven! Här räcker inte strypning, här krävs avsked. Det urgamla brungrå, oansenliga skumplastunderlaget (som jag i övrigt föredrar just därför att det brungrått, oansenligt och idiotsäkert) ersatte jag med ett "3/4" (de ljuger: längden är i själva verket bara 2/3) Thermarest UltraLite. Hoprullat blir det - o triumf! - bara runt 3 liter. Under benen lägger jag regnkläderna, sittlappen, tröjan (behövs inte alla sakerna där för komforten). Jag har i alla fall inte sovit sämre än med gamla gråbruna. Det enda irriterande, förutom priset, är att det inte är idiotsäkert och att det är Märkvärdigt, i stället för oansenligt som det gamla liggunderlaget.

"Sen är det väldigt vad olika stora litrar kan vara i olika säckar" skriver du och jag har mätt min på två sätt: dels genom att packa sakerna i en låda som jag mätte upp, dels genom att mäta bredd och djup på säcken på ett tiotal ställen eftersom formerna varierade så. Efter detta tycker jag att volymen var korrekt angiven i mitt fall. Stoppa i sopsäck och sedan hinka i vatten skulle kanske vara bäst metod?

Lars, kompakt

Kanske var jag för trött för att läsa och någon skrivit det redan men bära omkring på 8 hg kartor gör väl ingen gladare? Scanna exakt de delar du behöver och printa.

Jag ligger fn på 28,7 kg torr utan bensin och vatten för en elbrusklättring. Då har jag just prutat bort 30 gram tallrik och skall släpa härket 3000 m upp, upp upp...

http://elbrus.has.it/

Re: Stryp! Och avskeda!

Lars G A; sa:
ljuger: längden är i själva verket bara 2/3) Thermarest UltraLite. Hoprullat blir det - o triumf! - bara runt 3 liter. Under benen lägger jag regnkläderna, sittlappen, tröjan (behövs inte alla sakerna där för komforten). Jag har i alla fall inte sovit sämre än med gamla gråbruna. Det enda irriterande, förutom priset, är att det inte är idiotsäkert och att det är Märkvärdigt, i stället för oansenligt som

Detta är samma lösning som jag tröttnade på efter alla
punkteringar.

il C.

Kompakt men ovanligt skört?

Hackman skrev om mitt 2/3-Thermarest att "Detta är samma lösning som jag tröttnade på efter alla
punkteringar"

Då måste jag ju undra om du brukade använda liggunderlaget på bara marken allt som oftast: på dvärgbjörksris, eller stenigt underlag? I så fall kan jag förstå om det blev punkteringar. Jag har i alla fall tänkt att det här är långt ömtåligare än det gamla och accepterat att inte använda det annat än i tältet: vill jag ligga och jäsa i riset får det bli på en anorak. Eller fick du punka på ditt ändå? (Frågade han oroligt)

Lars
(som f. ö. bara hunnit ha med kompaktunderlaget på ynka fyra fjällturer och inte alls vill återgå till ett cellgummimonster hängande på säcken)

Re: Kompakt men ovanligt skört?

Lars G A; sa:
Hackman skrev om mitt 2/3-Thermarest att "Detta är samma lösning som jag tröttnade på efter alla
punkteringar"

Då måste jag ju undra om du brukade använda liggunderlaget på bara marken allt som oftast: på dvärgbjörksris, eller stenigt underlag? I så fall kan jag förstå om det blev punkteringar. Jag har i alla fall tänkt att det här är långt ömtåligare än det gamla och accepterat att inte använda det annat än i tältet: vill jag ligga och jäsa i riset får det bli på en anorak. Eller fick du punka på ditt ändå? (Frågade han oroligt)

Jag brukar ägna avsevärd tid åt att utvälja och provligga
tältplats. , vid etappens slut. Jag ställer verkligen inte tältet över
stenar eller dvärgbjörk (eller rhododendron som är motsvarigheten
i Alperna). Thermaresten får punktering av de märkligaste orsaker,
SPECIELLT om den packas tillsammans med annat inuti säcken.
Det kan hända att man har en pyspunka med sig,
som man inte märker av hemma.

Å andra sidan har jag ALDRIG någonting HÄNGANDE på
säcken, utom vattenflaskan (i en metallögla på
säckens framsida). Min säck har på vardera sidan
två fästremmar med spännen vilket gör att jag fort kan
anbringa tält och madrass, på ett mycket säkert sätt.

il C.

Borttrollad vattenflaska

Hackman skrev att "Thermaresten får punktering av de märkligaste orsaker,
SPECIELLT om den packas tillsammans med annat inuti säcken." Jag har redan nu en egen packpåse åt denna ömtåliga sak och brukar akta mig för att få något skarpt etc som "granne" till den. Men efter denna upplysning ska jag vara ännu försiktigare.

"Å andra sidan har jag ALDRIG någonting HÄNGANDE på
säcken, utom vattenflaskan" (Jag menade iofs inte heller hängande i din mening; för mig var det tillräckligt störande att inte kunna "bli av med" alla saker inne i säcken).Här får du ett tips som jag hittade på en annan tråd; mig passade det och kanske även dig: Om topplocksfickans utformning så medger kan man ha vattenflaskan liggande där, närmast låset. Sträcker man sedan armen uppåt kan man öppna blixtlåset och ta ut flaskan medan man går. Det funkade bra på min säck i alla fall. Om du nu vill slippa ha den hängande, alltså.

Lars

Re: Borttrollad vattenflaska

Lars G A; sa:
Men efter denna upplysning ska jag vara ännu försiktigare.

"Å andra sidan har jag ALDRIG någonting HÄNGANDE på
säcken, utom vattenflaskan" (Jag menade iofs inte heller hängande i din mening; för mig var det tillräckligt störande att inte kunna "bli av med" alla saker inne i säcken).Här får du ett tips som jag hittade på en annan tråd; mig passade det och kanske även dig: Om topplocksfickans utformning så medger kan man ha vattenflaskan liggande där, närmast låset. Sträcker man sedan armen uppåt kan man öppna blixtlåset och ta ut flaskan medan man går. Det funkade bra på min säck i alla fall. Om du nu vill slippa ha den hängande, alltså.

Lars

Nä, det vill jag inte. Det är påtagligt hur mycket mindre
den fyllda flaskans vikt känns när flaskan hänger framtill.
Som jag sagt i annat inlägg, denna möjlighet var
den FÖRSTA detalj jag kontrollerade när jag köpte min säck.

il C.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg