Pacific Crest Trail 2014

För ett tag sedan läste jag ett antal böcker om människor som gått hela eller delar av pct. Just då ville jag bara bort på äventyr. I somras var jag i banff national park och dagsvandrade och sedan vandrade jag två veckor i kebnekaiseområdet. Suget är inte lika extremt längre men fortfarande där. Problemet är mitt livsval att bli cellist och då kan man inte lägga instrumentet på hyllan i ett halvår även om man skulle vilja. Fast det skulle fortfarande vara häftigt om man kunde vandra en del av någon av de bästa bitarna i någon månad. Men inte själv och det är svårt att hitta någon att vandra med. Amerika ser ju inte ut som de svenska fjällen där man kan dricka vatten var som helst, där det inte finns skallerormar och sällskapssjuka björnar och där man inte behöver lifta för att ta sig till närmsta civilisationen.
 
Jag kan förstå att om man har fokus på något så krävande så blir det allt eller inget. Men PCT lär finnas kvar.
Är det någon här på Utsidan som känner till om någon svensk har gått hela PCT. Alternativt stora delar? Jag är intresserad av att skriva om detta.

Jörgen
 
Ja efter många fina böcker om att gå PCT var det väl C Fletchers man skulle vilja läsa och det är ju helt omöjligt, så ett möjligt alternativ vore nog riktigt bra. En rejäl nöt att bita i. På den Jörgen!
go tur
 
Verkar rätt häftigt med PCT , är ju ruggigt långt om inte annat. Men vattenbristen gör att jag personligen inte är lockad, segt att behöva kånka på massor av vatten och/eller avvika från vildmarken för påfyllning, och/eller använda vattenrening från tveksamma källor.

Om jag nånsin vill spendera multipla veckor eller t.o.m månader för vandring skulle jag nog välja en led med bra tillgång på friskt vatten och möjlighet till proviantpåfyllnad utan att behöva ge mig in i större samhällen.

Sen verkar det lite larvigt med trail names, trail angels etc men visst det är väl också en harmlös och lite amerikansk företeelse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.