Over Pyreneerna fran Toulouse till Barcelona.

Hej!

Jag har cyklat ifran Stockholm och ar nu utanfor Bordeaux och ska om nagra dagar ta mig over Pyreneerna via Toulouse och Foix. Ska in i Barcelona. Ar det nagon som har nagra bra tips innan jag ger mig uppfor berget som kan vara bra att ha med sig? Det kanske finns nagon extra fin vag som dessutom inte ar sa tungt trafikerad? Skulle uppskatta det enormt mycket.

Efter Barcelona styr jag cykeln mot Gibralatar och Afrika innan jag skickar hem cykeln och tar en manads vila inna jag kommer hem till vintern och kylan i Sverige.

Vagval langs Spanska kusten ar ocksa valkommna! Som jag ser det sa finns det inte sa mycket alternativ om man vill aka langst ut vid kusten och inte trampa uppe i bergen.

Tack pa forhand.

/Erik
 
Några tips iallafall...

Erik Stenhammar; sa:
Jag har cyklat ifran Stockholm och ar nu utanfor Bordeaux och ska om nagra dagar ta mig over Pyreneerna via Toulouse och Foix. Ska in i Barcelona. Ar det nagon som har nagra bra tips innan jag ger mig uppfor berget som kan vara bra att ha med sig? Det kanske finns nagon extra fin vag som dessutom inte ar sa tungt trafikerad? Skulle uppskatta det enormt mycket.
Jag har bara personlig erfarenhet av vägarna mellan Foix och Port d'Envalira men det är väl bättre än inget... :)
Mellan Foix och Tarascon-sur-Ariège så går en lindrigt trafikerad väg väster om huvudvägen men den sträckan är ju inte så lång så för den fortsatta färdens skull så föreslår jag att du håller dig öster om floden Ariège fram till Bompas och sedan svänger vänster och cyklar Route des Corniches upp till Col de Marmare. Vidare så föreslår jag att du cyklar över Col du Chioula och ner till Ax-les-Thermes för ett varmt fotbad alldeles vid centrum (och rondellen). :)
Från Ax-les-Thermes så funkar N-20 väldigt bra över Port d'Envalira - du vill väl inte missa högsta vägpasset i Pyrenéerna? :) Det var inte speciellt mycket trafik när jag cyklade där några dagar innan midsommar.
Bilisterna är f.ö. väldigt hänsynsfulla i Ariège (och resten av Pyrenéerna/Frankrike/Spanien).

Tillägg: Det är inte fel att besöka några av de berömda grottorna utanför Tarascon om de har tid över. Den kommunala campingen, le Pré-Lombard i Tarascon-sur-Ariège är f.ö. bra - klart bättre och billigare än le Malazeou utanför Ax-les-Thermes.

[Ändrat av haskell 2004-10-24 kl 22:29]
 
Jag tog mig over med vissa problem...

Nu ar jag i ett varmt Barcelona och jag tog mig over Pyreneerna och en topp pa 1920 meter. Dar uppe vad det 10 minus och snostorm inte sa bra vader att cylka pa alltsa. Speciellt inte om man som jag hade shorts och bara fingerlosa cykelhandskar. A, ja man lar sig nagot nytt varje gang. Sen va det en topp kvar egentligen den vid La Molina men dar va liftsystemet redan oppet sa det hade varit vansinnigt att cykla dar sa det fick bli ett litet bergstag igenom det berget och ut pa andra sidan. Lite synd, men nu har jag iallafall varit uppe pa en topp och jag far val cykla ivag lite tidigare pa aret nasta gang. Nu vantar 7 dagars vila i Barcelona innan jag tar mig sista biten langs kusten ner till Gibraltar och over till Afrika. Nu har jag cyklat 3600 km och det lar nog vara drygt 1000 kvar.

/Erik Stenhammar
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.