OSKÄLIGA GPSpriser i Sverige SE UPP!

Re: Pricerunner

gpsking; sa:
Nu har pricerunner kommit igång med prisjämförelser på GPS!

I och för sig har pricerunner förlorat väldigt mycket förtroende hos mig senaste 1-2 åren och dom har tappat mycket i kvalitet och blivit alldelles för kommersiella men det skadar inte att kolla upp pris hos dom.

Adress: http://se.pricerunner.com/computing/computers/gps-receivers/

Efter som jag funderar på att byta upp mig kollade jag på Pricerunner. Om jag inte gör något fundamentalt fel så hittat Pricerunner en Garmin MAP 76 för 3995 SEK och MAP 76S för 6995 SEK.
En koll på http://www.bryggan.nu ger att där kostar Garmin MAP 76 just nu 3590 SEK och MAP 76S, 4590 SEK.

Per Brune
 
Re: Re: vadå resa

PR; sa:
bigben; sa:
Om du får en GPS + en resa till samma
pris som i Sverige Res! och ta med
några ordrar från kompisar med lite
pålägg på priset!
Ännu en upppmaning till organiserad smuggling i forumet...
Har folk inget sunt förnuft överhuvudtaget?


I vilket avseende är detta varusmuggling? Hur momsen hanteras vid de olika transaktionerna kan ju möjligen ha betydelse, samt omfattningen av affärerna... Men det går definitiv att organisera ovanstående på ett sätt som är oklanderligt (och fortfarande en god affär). Fast kommentaren var väl på skoj antar jag?
 
Köpa i utlandet!

Man kan säkert köpa GPSmottagare ännu billigare än i USA. Pröva en nätbutik i Thailand eller Kina (där dom flesta görs). Problemet är bara det att om grejerna går sönder kan du ju se dig om i stjärnorna efter garantin. En bekant till mig beställde en GPS från en näthandlare i Kanada, den höll i 2 veckor och han får inte ens tag på någon ansvarig för hemsidan.

Betänk sedan att nästan hela vinsten upp genom att det kostar nästan 3000 sek att byta grundkarta i prylarna (kan inte göras via nätet). Det och "garanti risken" borde göra att man tänker sig för både en och två gånger. Köper man grejerna i Sverige så har man ju 2 års garanti, utan strul.

Läste någonstans tidigare i tråden att Axhede & Hansson (+andra generalagenter) trycker upp priserna. Jag jobbar på ett företag som är GA för andra elektronikprodukter, och det är inte GA som bestämmer priserna, det gör tillverkaren. Som Generalagent vill man inget hellre än att få upp volymerna.
 
Re: Köpa i utlandet!

Jimmy_L; sa:
,,,Betänk sedan att nästan hela vinsten upp genom att det kostar nästan 3000 sek att byta grundkarta i prylarna (kan inte göras via nätet). Det och "garanti risken" borde göra att man tänker sig för både en och två gånger. Köper man grejerna i Sverige så har man ju 2 års garanti, utan strul...



Ett bra svar till Jimmy kan bara formuleras så här:

"Rädda pojkar får aldrig träffa vackra flickor"

Det är klart att man kan betala för att slippa risken men du kan ju inte ha en sån otur att du får två måndagssexemplar i rad. Om du får det har det ändå gått jämnt upp!
Köper du i USA av en välrenommerad försäljningsorg har du samma möjlighet att få felet tillrättat som du har här- möjligen får du stå för en frakt dit men det är ju småpotatis i sammanhanget
Den lilla mervinst man möjligen skulle göra att köpa i Thailand eller Kina är heller inte intressant eftersom risken då är större för om man får problem enligt Dig.

Resonemanget att byta till europakartor är i detta perspektiv ointressant för om du behöver kartutrymme köper du en sportrak pro eller Magellan Gold eller motsv Garmin (som är dyrare och inte bättre för medelanvändaren ) som har mycket minnesutrymme.
Jag skulle inte betala 3000 för att byta karta utan köpa 2 GPS istället med gott om minnesutrymme och sälja en av dem i Sverige.

Grejen med detta nu så välbesökta inlägg är att den som idag köper GPS i Sverige är säkert dåligt orienterad om de säkra möjligheter som numera finns att köpa utomlands! eller värderar risken för hög pga av egen okunnighet!
Kursen är nu för en dollar ca 7,50 och GPShandlarna i Sverige håller fast vid priserna- någon kör med 3 års garanti i ett desperat försök att få kunder-vad man nu skall ha det till?

Denna tråd är på väg mot 10000 besök det visar att den är aktuell i tiden!

http://agert.homelinux.org/~bengt/GPS/GPSpriser.htm

Bengt
pricefighter

[Ändrat av bigben 2003-11-21 kl 21:28]
 
Sedan har du ju hela biten med sociala avgifter mm. Det är klart att allt blir billigare i länder utan socialt skyddsnät, anställningstrygghet mm. Vill man inte stödja den svenska modellen så tycker jag inte att man skall det heller. Det är ju i viss mån en ideologisk fråga. Jag kan bara säga att som general agent för marinelektronik (ej GPS:er eller navi) så tar vi bara ut tillräckligt med marginal för att överleva, prio ett är att få upp kvantiteten.

Vi har haft en del problem med folk som anmält oss till ARN för att deras vindmätare som dom köpt på internet i USA(eller ngt annat land) inte fungerar ordentligt. Vill bara säga att folk som handlar billigt i länder utan ordentlig konsumentlag får skylla sig själva (en GA kan ju inte ta utgifterna utan att få inkomsterna). Spelar ingen roll att Garmin, Magellan eller Silva håller en hög kvalité när oseriösa nätbutiker skickar redan trasiga grejer från början.
 
Re: Re: Köpa i utlandet!

bigben; sa:
...eller värderar risken för hög pga av egen okunnighet!
Så alla som inte gör samma bedömning som du av risknivån är okunniga. Det är till att ha höga tankar om sig själv.

Varför kan man inte lugnt nöja sig med att informera om vilka alternativ som finns, vad de har för fördelar respektive nackdelar och låta folk ta sina egna beslut? Måste det bedrivas fanatiska korståg i forumet för att övertyga alla andra om något som faktiskt vuxna människor själva borde få bestämma?
 
Det är likadana paket i Hela Europa, det är ju inte ekonomiskt försvarbart att göra olika paket till olika länder. Datakabel ingår i de flesta fall, även i Sverige.
 
Fel priser

bigben; sa:
Bortsett från ev korståg så finns en liten tendens till prissänkningar på GPSer i Sverige nu det är bara början vänta och se!

http://agert.homelinux.org/~bengt/GPS/GPSpriser.htm
uppdaterad idag

Bengt

Priser utomlands

Bengt, du har sjunkit i aktning hos mig. När jag läser innantill på Erlandssons brygga http://www.bryggan.nu så kostar en Garmin MAP 76 S 4590 SEK. På Magellan Meridian Gold och SporTrak Pro GPS hittar jag inget pris allas.

Per Brune
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.