OSKÄLIGA GPSpriser i Sverige SE UPP!

Engelska och andra språk

Jag tror det här med språk och översättningar i GPS produkter numera är ett rätt litet problem. I tex. Magellan Sportrak Color (Pris via USA näthandel 2200-3500 kronor, den svenska generalagentens- Axhede&Hansson AB GBG- ca pris 8.950 kronor) finns ett antal meny och hjälpspråk lätt valbart vid uppstart. Där ingår bl.a svenska.. Manual/Instruktionsbok kan hämtas hem på Magellan USA:s hemsida gratis via pdf.fil på ett antal språk bl.a på svenska! Se länken: http://www.magellangps.com/en/support/products/sportrakcolor(europe).asp
Prisskillnaderna är fullständigt oacceptabla. Det är inget problem att hitta GPS:er med Europeiska grundkartor inlagda i USA näthandel, kräver ibland ett mail för att reda ut. Det är ju ganska många som läst dessa inlägg om oskäliga GPS-priser som Bengt startade. Troligen också generalagenterna. Någon reaktion från dessa vore intressant!
 
Man tycker att generalagenterna borde reagera, dom måste också veta att många köper via tex. GPS Warehouse o.d. Dom borde satsa på att sänka priset och få lite större volym istället.

Det jag inte begriper alls är varför inte kabel följer med i Sverige när det gör det i utlandet, verkar sjukt att ta ur dessa och sen ta ca: 600kr till för den.

Såg att någon åtog sig att fixa en web sida, var ska man skicka in tips på låga priser ?

//Uffe
 
Behovet av en GPS?

Magnus11; sa:
Troligen sänks priserna snart för att de skall n?ut till Svensson som egentligen inte "behöver" en GPS.

Hur maanga av er som aeger en GPS idag behoever verkligen den? Borde det inte gaa lika bra med en vanlig kompass och en karta? Jag maaste erkaenna att jag sjaelv aeger en GPS och visst aer det kul att leka med den...

/Stellan
 
Bakåtsträvare

Ska man resonera på det viset behövs i stort sett ingenting.
För några tusen år sedan fanns inte mycket av det vi tar för självklart idag, men folk överlevde ändå. Åtminstone några överlevde tillräckligt länge för att vi skulle bli fler.

Anders
 
Re: Bakåtsträvare

apersson850; sa:
Ska man resonera p?det viset behövs i stort sett ingenting.
För några tusen år sedan fanns inte mycket av det vi tar för självklart idag, men folk överlevde änd? Åtminstone några överlevde tillräckligt länge för att vi skulle bli fler.

Anders

Jag har inget gehov av en GPS men jag koepte en foer det aer kul med nya saker. Det jag anvaender den till nu aer att maeta in en GPS-position varje gaang jag slaar upp mitt taelt. Kul att veta var man har taeltat men totalt onoedigt. Jag tar aeven en GPS-position varje gaang jag samlar in froen och vaexter i naturen. Detta kan foer all del ha ett vetenskapligt syfte. Jag har aeven haft nytta av min GPS foer att hitta raett under min cykeltur genom vaegloest land men daa skulle antagligen en vanlig kompass fungerar baettre.

/Stellan
 
uao; sa:
Man tycker att generalagenterna borde reagera, dom måste också veta att många köper via tex. GPS Warehouse o.d. Dom borde satsa på att sänka priset och få lite större volym istället.
Generalagenterna HAR reagerat, åtminstone Sportmanship sänkte priserna för något år sedan. Rimligtvis berodde detta på prispressen från gråimporten, inte att de ville vara snälla.

Agenten är intresserad av att tjäna så mycket pengar som möjligt, inte att sälja stora volymer. Det är möjligt att de gjort en felbedömning av prisnivån för att uppnå maximal vinst men vi skall också komma ihåg att vi som är här är ovanligt intresserade och informerade konsumenter och det är inte säkert att normalkunden ens överväger att köpa via andra kanaler.

Om agenterna har väldigt slimmade organisationer (vanligt i dagens läge) är det inte säkert att de kan hantera en volymökning utan väljer att ligga på dagens nivå istället för att riskera problem om dyra nyanställda inte uppnår hela den försäljningsökning som krävs för att betala för dem.

Generalagenterna har absolut ingenting att vinna på att ge sig in i en diskussion här som någon annan föreslog. Om de är bekymrade över detta så kommer vi att se prissänkningar, annars inte.
 
PR; sa:
Agenten är intresserad av att tjäna så mycket pengar som möjligt, inte att sälja stora volymer. Det är möjligt att de gjort en felbedömning av prisnivån för att uppnå maximal vinst men vi skall också komma ihåg att vi som är här är ovanligt intresserade och informerade konsumenter och det är inte säkert att normalkunden ens överväger att köpa via andra kanaler.

Om agenterna har väldigt slimmade organisationer (vanligt i dagens läge) är det inte säkert att de kan hantera en volymökning utan väljer att ligga på dagens nivå istället för att riskera problem om dyra nyanställda inte uppnår hela den försäljningsökning som krävs för att betala för dem.

Generalagenterna har absolut ingenting att vinna på att ge sig in i en diskussion här som någon annan föreslog. Om de är bekymrade över detta så kommer vi att se prissänkningar, annars inte.

Mycket bra sagt och detta stämmer till 100% in på Sportmanship.
 
Vem läser denna tråd?

En intresant detalj om man kollar i navigeringsforumet är att de flesta trådar har mellan ca 200 och 1800 läsare. Denna tråd har funnit ganska länge och har lästs av över 5500 personer:

OSKÄLIGA GPSpriser i Sverige SE UPP!
av bigben (bengt agert) 5593/44 2003-10-10
10:05

Denna siffra var bara ca 3000 för drygt en vecka sedan. Det betyder att bara under oktober har den läst av över 2500 personer. Det skulle betyda att tråden har länkats nånstans eller fått uppmärksamhet någonstans vilket gjort att antalet läsare ökat kraftigt.

PS. För alla intresserade kan jag som exempel avslöja att inköpspriset till butik i Sverige på en Garmin Etrex Legend idag är ca 2350-2400 kr inkl moms.
 
Re: Vem läser denna tråd?

gpsking; sa:
En intresant detalj om man kollar i navigeringsforumet är att de flesta trådar har mellan ca 200 och 1800 läsare. Denna tråd har funnit ganska länge och har lästs av över 5500 personer:

OSKÄLIGA GPSpriser i Sverige SE UPP!
av bigben (bengt agert) 5593/44 2003-10-10
10:05

Denna siffra var bara ca 3000 för drygt en vecka sedan. Det betyder att bara under oktober har den läst av över 2500 personer. Det skulle betyda att tråden har länkats nånstans eller fått uppmärksamhet någonstans vilket gjort att antalet läsare ökat kraftigt.
Använder man sig av ”Visa senaste” eller ”Läs nya” så tickar räknaren upp varje gång man läser, även om bara läser de inlägg som tillkommit. Antalet läsare ökar då så länge det tillkommer nya inlägg/svar.

Att räknaren står på 5500 personer innebär inte att 5500 individer läst. Med 45 st svar är det troligt att jag åtminstone står för 20-25 ”läsningar”. Om andra har samma vanor som vet jag inte.

Per Brune
 
Re: Re: Vem läser denna tråd?

Brune; sa:
gpsking; sa:
En intresant detalj om man kollar i navigeringsforumet är att de flesta trådar har mellan ca 200 och 1800 läsare. Denna tråd har funnit ganska länge och har lästs av över 5500 personer:

OSKÄLIGA GPSpriser i Sverige SE UPP!
av bigben (bengt agert) 5593/44 2003-10-10
10:05

Denna siffra var bara ca 3000 för drygt en vecka sedan. Det betyder att bara under oktober har den läst av över 2500 personer. Det skulle betyda att tråden har länkats nånstans eller fått uppmärksamhet någonstans vilket gjort att antalet läsare ökat kraftigt.
Använder man sig av ”Visa senaste?eller ”Läs nya?s?tickar räknaren upp varje gång man läser, även om bara läser de inlägg som tillkommit. Antalet läsare ökar d?s?länge det tillkommer nya inlägg/svar.

Att räknaren står p?5500 personer innebär inte att 5500 individer läst. Med 45 st svar är det troligt att jag åtminstone står för 20-25 ”läsningar? Om andra har samma vanor som vet jag inte.

Per Brune

Jag har aeven laest denna traad ca 20 gaanger saa Per aer inte ensam med sina vanor. Men det maaste aenaa vara ganska maanga som har varit inne och kollat paa denna traad...

/Stellan
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.