OSKÄLIGA GPSpriser i Sverige SE UPP!

Re: vadå resa

rolekl; sa:
Det är väl snarast en ganska naturlig och sund reaktion mot de överpriser som under en kortare eller längre tidsperiod tas ut på vissa lokala marknader.
Att priserna är höga här kan vi gärna diskutera och försöka hitta vägar för att påverka men smuggling, piratkopiering och andra ljusskygga verksamheter gynnar inte den debatten. Alla vet att det förekommer men varför måste vi tjata om det här trots att Utsidan bett oss undvika det?
Men jag skulle vara mycket intresserad av en initierad kommentar till varför priserna på ovan nämnda pryttlar är så mycket högre i Sverige än annorstädes!
Garmin har tre gånger så stora intäkter från nordamerika jämfört med Europa vilket indikerar att de har klart större volymer där som naturligt pressar produktpriserna. Kostnaderna för översättning och kartmaterial är högre här vilket rimligtvis också slår igenom på Garmins priser gentemot Europa.

Höga skatter och tung byråkrati gör det dyrt att driva företag i Sverige och bristande konkurrens i det svenska återförförsäljarledet håller också priserna uppe. Lyckligtvis bidrar den gemensamma europeiska marknaden till att öka åf-konkurrensen och tvingar långsiktigt Sverige att skapa ett bättre företagsklimat.

Så handla gärna helt lagligt, över nätet eller på plats, på den klart mer utvecklade marknaden i t.ex. England. Då får man dessutom en europeisk grundkarta i de enheter där det är aktuellt och bidrar på bästa sätt att med tiden tvinga ner priserna i Sverige.
 
Re: Re: vadå resa

[/QUOTE]Ännu en upppmaning till organiserad smuggling i forumet...
Har folk inget sunt förnuft
överhuvudtaget? [/QUOTE]

Det är väl ingen som påstått att man
skall smuggla!- Hur är det mitt Ditt
eget sunda förnuft? Förutfattade meningar
passar illa här!
Självklart skall man betala
införselavgifter om man för in mer än
för eget bruk- Om Du kan räkna
inser du likväl att det lönar sig att
köpa med svensk moms -tull blir det nog
inte då jag direktimporterat flera
gånger och fick GPSer klassad
som datatillbehör som var tullfri.

Ben
 
varför höga GPSpriser i Sverige

Den Magellan Sportrek pro jag köpte i USA
ser lika ut som den som finns i Europa.
Den har 10 språk bla svenska.
Visserligen Nordamer1kansk karta men
köper man till Världskartan får man bla
Europa kostar 99 Dollar där betydligt
dyrare här.
Att ladda med USA eller Europakarta
är ingen kostnads skillnad för
leverantören
Frakten till USA eller Europa blir lika
för den tillverkas i Asien.
Skillnaden är bara ren marknadsföring!
Sverige är ett högprisland konstituerat
av bla högre moms- och dessa produkter
är därför medvetet högprisade här
så enkelt är det.
Vänta och se- jag tror på kraftiga
prissänkningar framöver för situationen är helt orimlig!
 
JA!

Hej,
För att elda på debatten ytterligare kan jag ju då hävda att vi bör rösta JA i mitten av september. Eftersom marknaden vid ett emu-medlemskap bör bli större med sjunkande priser på t.ex GPS som följd.
[Ändrat av svlcm 2003-08-27 kl 19:00]
 
politik vart det nu

Ja EMU/Teuro ger oss nog inte så mkt längre GPS-priser. Problemet är ju att vi är bara 9 miljoner invånare. Ungefär som en storstadsregion ute i Europa. Då är det dyrt att vara nationell generalagent. Nu när jag har läst min svenskskrivna instruktionsbok från garmin/sportmanship så tycker jag dock att den inte var värd några kronor extra.
 
Om nu Sverige bara är som en fjärt i rymden så kanske vi inte behöver generalagenter, utan kan degradera till vanliga återförsäljare inom EU. En mellanhand mindre, lägre pris. Varför behöver Sverige längre garantitid på allting? Det tas ju ut på nypriset det också, vad jag förstår.
BHö
 
Anekdot

...i sammanhanget.

Några bekanta köpte en ny Volvo i början av åttiotalet.
I stället för att köpa den i sverige köpte de den i USA och skeppade (helt lagligt) hem den. För besväret fick de högre standard (bl.a AC) och 15000 kr lägre pris totalt.
 
Håller med, kolla länken!

Håller verkligen med Bengt om priserna. Den nya (sep-03) Magellan Sportrak color går nu att köpa, enkelt och helt lagligt med den europeiska varianten för ca 400$ ( ca 3200 kr) och billigare via näthandel från USA.+ ca 200 kr.i frakt. Betalas via Paypal och levereras på två dagar! Två års garanti, med svensk menytext. kolla ex.vis länken:
http://gps-applications.com/Index-2 Magellan.htm
Billigaste pris i sverige september -03: Ca 7000 kronor
 
Håller med Bigben!

Priskillnaden mot USA måste till största delen bero på extremt höga vinstmarginaler, sannolikt delad mellan producenterna (troligen största delen) och ÅF samt till viss del av staten (moms).

Översättning kan tex inte fördyra en produkt speciellt mkt. Ett räkne-exempel: Att översätta en manual tar kanske ca 2 veckor = 80h * 800 kr/h = 64 000 kr. Sen vet jag inte hur många Etrex Garmin som sålts i Sverige! 10 000?? I så fall kostar översättningen 6,40 per enhet plus moms dvs under 10 kr.

Transporten kostar lika mycket från Asien till Europa och USA.

Lönerna hos Generalagent och ÅF samt hyror skiljer sig knappast speciellt mkt snarare högre i USA.

Marknadsföring samt den fasta kostnaden för att upprätthålla en Generalagent blir troligen något högre per enhet i Sverige men skillnaden kan väl ändå inte vara så stor.

Vi är helt enkelt dumma som betalar så mycket och då sänks inte priserna. Skulle priserna sänkas så skulle volymerna öka kraftigt men tillverkarna bedömer väl att det inte skulle löna sig. Bättre med högre marginaler men mindre volymer. Jag har tex svårt att tänka mig att det säljs DVD spelare i USA för ca 300 kr/st vilket de borde kosta om de kostar 700 kr i Sverige. I USA är konkurrensen hårdare bla pga att de har samma valuta!

Troligen sänks priserna snart för att de skall nå ut till Svensson som egentligen inte "behöver" en GPS.
 
GPS priser i Sverige

De höga priserna i Sverige beror till 100% på Sportmanship. Det har ingen med EU, EMU, EURO eller enskilda butiker att göra!

1) Sportmanship har vädligt höga priser till ÅF

2) Sportmanship säljer till väldigt begränsat antal ÅF/butiker, t.ex. en elektronikbutik får ej sälja båt-GPS och en båtbutik får inte sälja icke-båt-GPS. Allt för att begränsa konkurrensen!

3) Sportmanship tillåter inte prisdumpning hos butiker, om en butik ligger under 30% i marginal får man inga leveranser!

Sportmanship är ensamma skyldiga till de höga GPS priserna i Sverige idag!
 
EU-kommisionen

Såvitt jag har förstått får konkurrensbegränsning inte förekomma inom EU. Om någon orkar kan man antagligen anmäla dem till EU-kommisionen, som har möjlighet att döma ut skadestånd av en kaliber som snabbt får dem att sluta med sådana dumheter.
Jämför med hur det gått för bilindustrin, exempelvis, där bland annat Volkswagen fick miljontals Euro i böter för att man inte ville leverera till vissa handlare.

Anders
 
Sportmanship och Magellan

Sportmanchip är agent för Garmin. För Magellan ansvarar Axhede & Hansson AB. Båda tillämpar liknande prissättning. Skyhöga påslag jämfört med ex.vis USA.(se exempel ovan) Påpassligt nog lika skyhöga så de ej konkurrerar med varandra på ngt utmanande sätt...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.