Orientering

Jag tycker det är intressant att ha med en GPS på orienteringstävlingar. Jag har ingen nytta av den på tävlingen, men efteråt kan jag se vad jag har ställt till med, om jag inte haft koll på var jag har varit hela tiden.

Mer än en gång har jag funderat på hur i allsin dar jag sprang mellan de där två kontrollerna... Fast det kanske bara skulle vara deprimerande att veta sanningen, fast lite kul också!

Hälsn. BM
 
Karta

Normalt sett får man på orienteringstävlingar enbart använda "av arrangören tillhandahållen karta".

Det kanske är sant, men jag hittar det inte direkt i tävlingsreglerna. Punkt 7.3.6 innehåller: "Tävlande får under tävling inte använda annat än av SOFT godkänt tekniskt hjälpmedel." Att glasögon och magnetkompass med förstoringsglas och millimeterskala är tillåtna är ju klart. En första fråga är om orienteringsförbundet har godkänt GPS-inslaget och om beslutet är skrivet så att ingen karta får vara aktiverad i apparaten under tävlingen. Då fungerar GPS-en bara som en halvbra kompass.

Tävlingsreglerna säger också (7.2.1): "Tävlande får inte avsiktligt genom rekognosering skaffa sig kännedom om tävlingsområdet." Är rekognosering enbart besök på plats, eller är det otillåtet att på tävlingskartan, som kanske finns att köpa, eller andra kartor eller flygbilder försöka få en uppfattning om terrängen? Vad en tävlande gör på sin kammare dagarna före en tävling är i vart fall inte lätt att övervaka.

Att ställa upp med en GPS med "gammal" antenn (före SirfIII) är i alla fall ingen vinnande idé om inte löpningen kan ske i öppen mark.
 
....batterier... :-(

Hej!
Det är väldigt mycket snack om GPS. Vad är det för fel på karta och kompass?
Det är billigt dessutom får man användning för hjärnan.

De största nakdelarna med GPS är väl kantänka att:

1. Det är ett komplement till verkligheten (som karta och kompass)
2. Det kräver fullgod täckning. I djup skog blir det knepigt och
3. Batterier. Den jag har suger i sig batterier och det går åt en omgång/dygn.

Så länge du har laddade batterier så är det ett bra verktyg, men urladdade är det kört.

Karta/kompass är i det perspektivet mer miljöanpassade utan krav på "två hål i väggen".

/Dag
 
Det kanske är sant, men jag hittar det inte direkt i tävlingsreglerna. Punkt 7.3.6 innehåller: "Tävlande får under tävling inte använda annat än av SOFT godkänt tekniskt hjälpmedel." Att glasögon och magnetkompass med förstoringsglas och millimeterskala är tillåtna är ju klart. En första fråga är om orienteringsförbundet har godkänt GPS-inslaget och om beslutet är skrivet så att ingen karta får vara aktiverad i apparaten under tävlingen. Då fungerar GPS-en bara som en halvbra kompass.

Tävlingsreglerna säger också (7.2.1): "Tävlande får inte avsiktligt genom rekognosering skaffa sig kännedom om tävlingsområdet." Är rekognosering enbart besök på plats, eller är det otillåtet att på tävlingskartan, som kanske finns att köpa, eller andra kartor eller flygbilder försöka få en uppfattning om terrängen? Vad en tävlande gör på sin kammare dagarna före en tävling är i vart fall inte lätt att övervaka.

Att ställa upp med en GPS med "gammal" antenn (före SirfIII) är i alla fall ingen vinnande idé om inte löpningen kan ske i öppen mark.


Jag tokade denna aktiviteten som en "kul grej" och kanske inte sanktionerad och godkänd som "riktig" tävling.
Mer som ett försök att vidga verksamheten lite,men jag kanske hade för tolerant syn :)
 
är ju en gentlemannasport så självklart använder man inte GPSen för att få fördelar.

Men just att kunna dokumntera hur man missade i orienteringen skulle jag tycka var kul under eftersnacket.

Just eftersnacket kan ju vara orienteringens clou.

Thure
 
Jag har funderat lite på vilken "fusknytta" jag skulle kunna ha av min Forerunner 301. Jag har kommit fram till att om jag exempelvis trycker en mellantid vid en väg, kan jag ha den till att mäta sträckan in till en kontroll. Istället för att stega, läsa noggrannt på kartan eller använda himmelsk inspiration.
Någon annan fördel kan jag inte komma på. Att lägga in kontrollerna hade ju varit bra, men dem känner jag ju inte till i förväg (gör jag det är det ju fusk på en annan nivå), så det låter sig inte göras. Inte på något sätt som sparar någon tid, i alla fall.

För övrigt är det så, att jag tävlar i orientering för att göra något vettigare än bara springa längs vägarna, för att snacka lite med de kompisar jag har i den sfären, för att dottern ska komma ut på tävlingar och för att det är så skoj. Ev. elitambitioner har jag parkerat, så det finns helt enkelt ingen anledning till att försöka fuska sig fram.

Det är något för cyklister och andra pillertrillare.
 
Har faktiskt i sinnevärlden mött ett par som inte vågade röra sig, då deras batterier tagit slut och de visste inte var de var eller vart de skulle. När jag vecklat ut kartan och pekat riktning till dem frågade de varför jag inte gick med karta och kompass framme, på en målad stig tillhörande en långlandsled...tja man upphör aldrig att förvåna sig...
//J
 
Har faktiskt i sinnevärlden mött ett par som inte vågade röra sig, då deras batterier tagit slut och de visste inte var de var eller vart de skulle. När jag vecklat ut kartan och pekat riktning till dem frågade de varför jag inte gick med karta och kompass framme, på en målad stig tillhörande en långlandsled...tja man upphör aldrig att förvåna sig...
//J

Det låter som om du mött några s.k. passivt aggressiva ;).

Har en gång mött ett danskt par på vandringsled på väg mot Leavasjokk, på ca 900 möh.
De hade precis passerat ett flackt "pass" på ca 950 möh ...och frågade om det var lång till Vistasstugan.

De trodde att de hade passerat Mårmapasset...tog till vänster istället för till höger nere vid bron före uppstigningen till Mårma...trots att de hade både karta och kompass.

Det är svårt att orientera (ibland).

//J
 
Då kan det vara bra med en GPS som komplement till karta och kompass. Får man bara kontakt med stjärnorna visar den i alla fall vart man tagit vägen.
 
Missförstå mig rätt. Jag menar inte att det är nåt fel med att använda GPS men jag tycker det är viktigt att kunna använda karta och kompass som friluftsare.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.