Orientering

Hej!
Det är väldigt mycket snack om GPS. Vad är det för fel på karta och kompass?
Det är billigt dessutom får man användning för hjärnan.

Dessutom kan man inte skylla på någon annan/annat än sig själv när man hamnat fel. Kartan är vår bästa vän... (Om nu inte samerna flyttar sina stängsel vilket ledde till två timmars irrande i dimma och regn vid Alkavare...)

Vad gör GPS-vandraren när den går sönder? (Tro mig, det finns sådana.) I vissa delar av fjällen är det lätt; följ stenröserna, på andra ställen är det inte så.

Men, GPS:en är en rolig pryl. Har en i bilen som har hjälpt mig ett antal gånger när jag kört och inte kunnat titta på kartan samtidigt.

Hm...är nog kluven. Den största nackdelen med GPS:en är, som jag ser det, att man inte kan sitta och drömma om sommarens vandringar över den på samma lättöverskådliga sätt som en karta.

Kartor (och kompass)

är grunden. GPS är roligt och skänker en del mervärde till färder bland annat detaljer som stöd för minnet.

Den skönhetsupplevelse som en tryckt karta ger får man inte med GPS men t ex Google Earth eller andra kartor på stor datorskärm ger också betraktnings och studieupplevelse som man inte kan få om man inte har ett orimligt stort kartförråd hemma.

Thure

Det absolut inget fel på karta och kompass. Det ena utesluter inte det andra, eller?

Det är farligt att bara lita på GPS eller på sjön bara ha sjökort på plotter. Följer man med på karta när man vandrar eller sjökort när man är på sjön så går det lite lättare om GPSen går sönder.

Det är alltid kul att höra kommentaren. Nej jag är inte här för så ser det inte ut på kartan??!!

/Mattias
Morlanda Scoutkår

Jag tycker det är intressant att ha med en GPS på orienteringstävlingar. Jag har ingen nytta av den på tävlingen, men efteråt kan jag se vad jag har ställt till med, om jag inte haft koll på var jag har varit hela tiden.

Jag instämmer med alla övriga talare som har samma åsikt som mig :) Härligt att känna sig så lagom en fredagsmorgon.

Jag använder GPS som komplement till karta och kompass. När man säger GPS orienterare så antar jag att det menas att man har karta i sin GPS. Själv valde jag den enklaste GPS av alla. Den visar posotion, höjd och riktning samt att jag kan ladda ur spårdata när jag kommer hem. Det betyder att om jag skulle gå enbart på GPS skulle jag inte ha en aning om terrängen.

Sålunda har jag alltid karta och kompass med mig. Att sitta i tältet och planera nästa dag och intressanta områden man kanske har tittat ut under dagen är nästan omöjligt om man ska sitta och trängas runt en liten lysande skärm. Att sen när man kommer hem göra som Thureb säger att ladda in det i Google Earth och minnas turen är ett mervärde som man inte får med karta.

Använder även mig GPS som klocka, alarm (upp tidigt och fotografera) och för att se hur mycket dagsljus man har kvar innan solnedgång när man är ute tidigt vår och sen höst. Jag markerar in vad, tältplatser och annat. Jag tror jag använder den till allt utom orientering :)

Hemmavid har jag markerat in ett antal svampställen med gula kantareller. Så det är bara att gå ut och skörda då och då. Tända elden, fram med Murikkan och steka på köttet för att sen avsluta med lite stekta kantareller och havssalt :) Åhhh vad jag längtar till sol och torrare marker.

På tal om GPS på orienteringstävlingar så kommer vi i Västerås SOK att tillåta GPS i två speciella GPS-klasser på Arosträffen nu i slutet av mars. Kan bli ett intressant experiment!

Arosträffen

Vi kan väl lägga upp länken till Arosträffen http://www.vasterassok.com/arostraffen2008/

Man kan gissa att GPS-klasserna har samma bana som klasserna Ö5 och Ö8 resp. Ö5 och Ö9.

Mumin & Snorkfröken gjorde för några år sedan ett försök i braanschen vid eventet Geocachare mot Orienterare
http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=e11fd47a-4be1-461a-b79e-91cd49e24776&log=y&decrypt=

För mig var GPS-en inte alls till någon nytta, men det kan bero på att jag försökte använda den rätt skissartade karta som jag hade konstruerat med MapEdit och laddat in i min GPSmap 60C. Dessutom tappade jag satellitkontakten flera gånger. Bo (Bo & Elisabeth) tyckte däremot att det gick utmärkt att utnyttja GPS-en, men då hade han ju också tävlingskartan med banan inritad, så han visste vart han skulle. Det får man ju inte vid Arosträffen. Det framgår inte om man får använda t.ex. Friluftskartan Pro i GPS-en, för då kan man grovt passa in sin position på tävlingskartan. Och om man får koordinaterna kvällen innan, så finns det ju möjligheter att lägga in punkterna rätt noggrant på ett ex av en karta som man kanske har från en tidigare tävling i området. Reglerna är inte glasklara. Det framgår inte i vilken form man får koordinaterna, men då är det väl i vanlig skrift. Annars kunde man ju tänka sig att arrangören tillhandahöll datafilen omedelbart före start eller rent av tankade in den i startandes GPS (sån service hade vid Nonstop-eventet i höstas).

Den som vill pröva på måste nog träna tekniken på hemmaplan.

Normalt sett får man på orienteringstävlingar enbart använda "av arrangören tillhandahållen karta".
Att tanka in punkterna vid starten kan ju fungera på en direktbana, där man startstämplar. Men knappast annars. Det tar för lång tid med vissa modeller.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg