Ont i ryggen vid åkning - nybörjare

Jag får lite ont i ryggen när jag åker långfördskridskor. Jag är nybörjare och önskar tips på vad man skall tänka på som kan lindra eller vad jag kan tänkas göra för fel.
 
Träna - är mitt trista råd.

För att inte få verkliga problem är det antagligen bra att träna bort problemet, men inte med för långa åkpass.

Ett lite bättre råd är möjligen att man kan åka med stavar (dubbelpik). På så sätt blir åkstilen aningen mer upprätt, samt att en del av kroppsvikten vilar på stavarna...
 
För hög tyngdpunkt

rab; sa:
Jag får lite ont i ryggen när jag åker långfördskridskor. Jag är nybörjare och önskar tips på vad man skall tänka på som kan lindra eller vad jag kan tänkas göra för fel.

Hej Rickard,

Ditt ryggonda kommer förmodligen av att dina ryggmuskler får jobba för mycket.

Det absolut vanligaste problemet när det gäller ryggont är att man bär ryggsäcken för högt. En för hög tyngdpunkt leder dels till att din pendling i sidled under åkning överdrivs av den högt placerade säcken, vilket leder till att du måste kompensera och korrigera detta, just med ryggmuskulaturen. Det här leder snabbt till utmattning, trötthet och muskelvärk.
Det andra negativa är att om du har ryggsäcken högt och sen böjer dig framåt kommer ju också en större del av säckens tyngd att belasta din rygg. Testa genom att från raktående (all last på midjebältet/axelremmarna) böj dig sedan sakta ner i skate-position, du känner nu hur mer och mer av lasten lägger sig på ryggen och midjebältet och axelbanden avlastas.

Enda lösningen för ett långsiktigt åkande är att sänka tyngdpunkten på ryggsäcken.

bo_utrustning_2004.jpg

http://snabelslash.com/bo/skating


En kortsiktig "lösning" kan ju vara att träna upp ryggen så att man klarar av den här obekväma åkställningen. Men det löser ju inte problemet utan botar endast eventuellt symptomen.

/Bo
 
Streching

Pröva att strecha baksida av lår och sätesmuskler regelbundet. Ont i ryggen kan bero på korta muskler i baksidan av låren. Varje morgon och kväll så lättar det.

/Stel och stum
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lillekalle Nybörjarproblem, ont vid åkning Långfärdskridsko 11
tango ont i ryggslutet efter åkning? Långfärdskridsko 16
Ont i vristerna! Långfärdskridsko 2
Stadan Hur hålla ryggen torr efter plurr? Långfärdskridsko 5
Ole Sönnerborn Tjutande ljud från skenor vid inbromsning Långfärdskridsko 10
Stadan Ansvar vid oönskad och ej behövd räddningsinsats Långfärdskridsko 2
Ajfandetvarintedu Pulsklocka som fungerar vid skridskoträning Långfärdskridsko 2
thureb Många skador vid långfärdsskridskoturer 2010-2011 Långfärdskridsko 6
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Älgö Skydd vid ombyte ? Långfärdskridsko 5
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
torpet Lite uppmuntran vid issökning i cyberrymden? Långfärdskridsko 0
Brune Ta av utrustning vid plurrning Långfärdskridsko 11
Brune Den norska f.d skidåkaren Ivar Formo omkom vid plurrni Långfärdskridsko 1
Brune Brister i kommunikation vid Ridön den 28 januari Långfärdskridsko 1
pausch Marin VHF får användas vid långfärdsskridskoåkning Långfärdskridsko 28
kr-val Isbedömningen vid Ridö-olyckan Långfärdskridsko 69
ett_och_noll Värmeväxlare vid post plurrning minskar avkylningen! Långfärdskridsko 10
The_Lucas upphitad pik vid funbosjön Långfärdskridsko 4
Bertil Växer isen vid +3C Långfärdskridsko 38
Fransila Lös häl vid råkövergång och andra passager Långfärdskridsko 16
Lasse Björkeson Demo kyleffekt vid plurr på oväntat ställe Långfärdskridsko 0
ajn Säkerhetsutredning för händelserna vid Askö Långfärdskridsko 12
tomasengblom Stavkultur vid långfärdskridskoåkning Långfärdskridsko 2
A-K Lidköping vid Vänern Långfärdskridsko 3
skrinnare Sidoförskjutning vid löshäl Långfärdskridsko 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.